Yamaha XJ600 -85 Café Racer

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Köpte den för några år sedan och då var den redan ombyggs till Café Racer av föregående ägare. Nu har jag en lång "Att-göra"-lista inför 2014.
Det jag gjort sen jag köpte den är montera Raask fotpinnar. I denna tråd kommer jag att uppdatera allt som händer i garaget.



Så här såg den ut i somras:

image.jpg
 
Elsystemet var ett getingbo. Det är relativt utrett nu med vattentäta anslutningar samt ny kablage där det behövdes.

Clip-on monterat:

image.jpg

Ny sadel tar form. Jag sjönk ihop på tok för mycket. På en Café Racer ska man sitta som på en roadracingcykel enligt min mening:

image.jpg

Tack Robert för mekhjälpen. Med ena tummen mitt i handen och andra upp i RxxxN så hade jag aldrig kunnat fixa det själv;)
 
Sadeln är färdig men här kommer en en bild till på en nästan färdig sadel, ska bara dras åt i sidled:

image.jpg

Att-göra-listan är på 17 punkter i skrivande stund, fyra är nu avbockade.
 
Snyggt! Ser ut som kutsen från en Ducati Monster.

Och rätt val att byta ut styret, var lite väl djupt för att fungera som TT/clubman styre, upp-o-ner vänt original ser det ut som.

Personligen tycker jag dock du ska montera tillbaka sidokåporna, 600an hade väl om jag inte mins fel ganska avlånga sidokåpor som passar tanken jäkligt flott.
 
Snyggt! Ser ut som kutsen från en Ducati Monster.

Och rätt val att byta ut styret, var lite väl djupt för att fungera som TT/clubman styre, upp-o-ner vänt original ser det ut som.

Personligen tycker jag dock du ska montera tillbaka sidokåporna, 600an hade väl om jag inte mins fel ganska avlånga sidokåpor som passar tanken jäkligt flott.

Tackar!
Fick aldrig med sidokåporna vid köpet, vill hålla den så naken som möjligt.
Stämmer bra det med monster-cuts.
 
Idag har jag putsat och rengjort förgasarna, slipat lite på cutsen samt slipat till framskärmen. Skulle vilja ha en kromad nätt framskärm, någon som har tips på var man kan köpa?

Hojen kommer att användas mer eller mindre dagligen även nästa år och jag är lite trött på att köra utan framskärm = snyggt men osmidigt vid väta.
Originalframskärmen är ful men har slipat lite på sidorna, är fortfarande lite för stor men var enorm innan.

image.jpg
 
Last edited:
Ska lackering hojen i vinter, har inte helt bestämt mig ännu men just nu lutar det år
mörkblå med Yamaha i vitt. Framskärmen blir nog bäst att lackera svart så den inte syns lika mycket.

I vinter blir det även en stor service (ventilspel mm, montera öppet luftfilter, kapa ca 10cm av baken, montera modernare mindre display (segt att köra aktivt utan varvräknare, speciellt då auspuffen är orig. och tyst), byta drivpaket och en massa annat. Blir många goa kvällar i garaget=)
 
Försöker se ut som en 70-tals bad boy som har Kojak eller Clint Eastwood efter sig;)

image.jpg
 
Japp, luftfilter"huset" ska bort och även så originalbatteriet.

Okej :)
Ett tips är att låta gummi-anslutningarna mellan luftbox och förgasare sitta kvar mellan förgasarna och de nya poddarna. Det ska enligt de som provat göra det enklare att bestycka och justera förgasarna.

XJ hojarna är jävligt besvärliga att få till bra med öppna luftfilter, många som gjort det och gått tillbaka till luftboxen enbart för att de inte fick hojen att gå ordentligt.
Läs mer på http://www.xjbikes.com
 
Okej :)
Ett tips är att låta gummi-anslutningarna mellan luftbox och förgasare sitta kvar mellan förgasarna och de nya poddarna. Det ska enligt de som provat göra det enklare att bestycka och justera förgasarna.

XJ hojarna är jävligt besvärliga att få till bra med öppna luftfilter, många som gjort det och gått tillbaka till luftboxen enbart för att de inte fick hojen att gå ordentligt.
Läs mer på http://www.xjbikes.com


Nooooo!! Jag som sågade loss original-luftburken för att få av den snabbt och smidigt.. Men jag måste få till det med öppet luftfilter, blir så sjukt mycket snyggare och förhoppningsvis lite piggare motor.
 
Plastidippa fälgarna svarta och lägga en liten vit linje längs fälgkanten?

Något kommer jag att göra med fälgarna, men svårt att bestämma mig för vad.. Får nog bestämma mig först när jag bestämt mig för en ny färg på hojen.
 
Nooooo!! Jag som sågade loss original-luftburken för att få av den snabbt och smidigt.. Men jag måste få till det med öppet luftfilter, blir så sjukt mycket snyggare och förhoppningsvis lite piggare motor.

Det är inte omöjligt! Men det kan vara omständigt, se bara till så ventilerna har rätt spel och att förgasarna är rena/fungerar som de ska innan du börjar bestycka om så ska det nog gåvägen!
 
Idag har "vi" mekat i garaget igen.. Snarare kompisen som fått svetsa och kapa/slipa.. Här kommer några bilder.

Baken kapas:
image.jpg

Delen där sadeln sätts fast svetsas på:
image.jpg

En distans svetsas på så "sadelbulten" kan träs igenom:
image.jpg

Här börjar det byggas raskt och kreativt av Robban:
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
Här är fästet för baklyktan klar:
image.jpg

Robban är nöjd med arbetet:
image.jpg

Tänkte värma till någon plastdetalj undertill för att täcka.
image.jpg

image.jpg

Imorn ska jag förhoppningsvis hinna kapa/slipa lite själv samt montera ny digital mulitisplay från Koso som inhandlats begagnat/billigt. Ska bli skönt med varvräknare!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top