Yamaha XJ600 -85 Café Racer

Idag lekte jag med styrkronan och hållare mm till displayen.

Här sågas onödigt material bort:
image.jpg

Detta är bara början. Det ska svetsas, slipas mm så den blir clean från onödigheter:
image.jpg

Hållaren typ klar till displayen:
image.jpg

Så här ser den ut när den är monterad:
image.jpg

Bakdelen av hojen är klar nu, när färgen torkat ska baklyse och regskylt monteras. Förgasarna sitter på plats och öppet luftfilter är beställt. Kabelstammen är också på plats och bromsvätskebehållaren bak är flyttad.

Snart ska jag börja slipa ner tank, cuts, framskärm inför lackering.
 
Det vit-svart-röda är snyggt!

:)

Jag funderade länge på klassiska Yamaha färgerna, vit hoj med röda fartränder på sidorna. Men jag har ägt den i flera år i vit/röd, så jag känner för något annat nu. Lutar åt något mörkgrått eller mörkblå alternativt babyblå... Svårt att bestämma sig även om det lutar åt grått med vit/röda inslag.
 
Varit relativt lugnt med mekande den senaste tiden men lite har jag hunnit med under de senaste veckorna iallafall.

Avgassystemet blästrat och lackat:
image.jpg

Ljuddämparen kommer att bytas till ett sådant här:
image.jpg

Även hunnit byta bromsskivor samt påbörjat renovering av bromsok. Det blir även nya belägg då de gamla var utslitna samt nya stålomspunna bromsslangar samt så ska bromspumpen renoveras.
Hade pulserande känsla från de gamla skivorna, så skönt med nya även om det kostar en slant.
image.jpg
 
Äntligen har renoveringssatsen kommit till oken. Penslade på svart färg på ok och bromspump idag också efter att ha blästrat de.
Måste fixa nya bromsslangar så ska allting monteras ihop.
 
Har stört mig länge nog på den fula originaltanken. Den blir endast ok med kåpor. Nu är jag på jakt efter ny tank. Får se vad det blir men sjukt sugen på en Benelli Mojave tank, även om det kostar en bra slant. Ska främst försöka hitta en schysst beggad tank så får vi se.

Senaste veckorna har jag mest putsat, fixat med orig-tank, kortat framskärm mm.
Längtar efter ljuddämparen också som kommer först om 2-3v. Först därefter ska förgasarna bestyckas om, blir nog många sena kvällar i garaget då. Som tur är har jag tillgång till bromsbänk på extrakneget med tillhörande personal=)
 

Planen (just nu) är faktiskt att lackera den svart och klistra på guldiga Yamaha dekaler.
Har inte råd att beställa en tank förrän löning och då kommer den en månad senare. Känns tungt!

Det enda sega är att Benelli-tanken endast är på 8,7 liter... Hojen drar idag ca 0,5-0,6 men säkert en eller två dl till när förgasarna är inställda för öppet luftfilter och öppnare slipon = jag kommer 10mil innan bränslelampan börjar lysa..

Just nu väntar jag mest på delar. Men så fort det blir tillfälle att meka så ska jag slipa ner styrkronan. En kompis som kan svetsa i alu har fyllt igen alla onödiga ihåligheter mm.

image.jpg
 
Form ska alltid gå före funktion på såna här byggen :fakta Kommer bli kanon detta, röstar på den lilla tanken :tummenupp
 
Har fått överge planerna på en Benelli-tank pga CSN-budget tyvärr. Får köpa en om 1-2 år när man börjat jobba.
Får nöja mig med befintlig tank. Det är ju ett ständigt rullande projekt och jag vill inte vara utan mc i år.
Hela hojen ska lackas Blanksvart med guldiga dekaler. Hjälmen är redan klar:

image.jpg

Även hunnit med en hel del andra saker med hojen. Men rapport kommer om någon vecka när jag har bilder. Nästa vecka ska tank, framskärm och kuts lämnas in på lack och veckan därefter bör jag få hem min 3 månader försenade ljuddämpare.. Först då kan jag börja med förgasarjusteringar och bänkning.
 
Har ett halvfärdigt ämne till tank liggandes till XJ'n...
IMG_1534.jpg
 
Det var många bra frågor, den sitter på en XJ ram på bilden. Jag ska kolla, efter bilder och se om jag kan hänga på den på hojen och kika ang clip on. Den är billig :)
Vi hörs
 
Planen (just nu) är faktiskt att lackera den svart och klistra på guldiga Yamaha dekaler.
Har inte råd att beställa en tank förrän löning och då kommer den en månad senare. Känns tungt!

Det enda sega är att Benelli-tanken endast är på 8,7 liter... Hojen drar idag ca 0,5-0,6 men säkert en eller två dl till när förgasarna är inställda för öppet luftfilter och öppnare slipon = jag kommer 10mil innan bränslelampan börjar lysa..

Just nu väntar jag mest på delar. Men så fort det blir tillfälle att meka så ska jag slipa ner styrkronan. En kompis som kan svetsa i alu har fyllt igen alla onödiga ihåligheter mm.

View attachment 397667

Kommer bli snyggt! Ska du slipa till den i över/främre kant, tänker på kanten som är närmast gaffeln? Kolla på Mr Blårökigs hoj, han har fått till en snygg krona. Talanglös som man är så lämnar man in sådant till en fräs för bearbetning, extra kul att se när folk gör saker själva.
 
Kommer bli snyggt! Ska du slipa till den i över/främre kant, tänker på kanten som är närmast gaffeln? Kolla på Mr Blårökigs hoj, han har fått till en snygg krona. Talanglös som man är så lämnar man in sådant till en fräs för bearbetning, extra kul att se när folk gör saker själva.

Lite osäker på hur du menar. Jag har slipat den lite och nu är den pulverlackerad och monterad på hojen. Bilder kommer nog nästa vecka.
 
Aha, du kanske menar "halvmånen" i mitten fram? Där det tidigare var ett runt hål för Tändningslåset?
Där ska jag iallafall inte slipa ner då jag använder mig av två hål på undersidan för att montera displayen (hastighet/varvräknare/mm).
 
Lite osäker på hur du menar. Jag har slipat den lite och nu är den pulverlackerad och monterad på hojen. Bilder kommer nog nästa vecka.
Till vänster om halvmånen, till höger om skruven som låser gaffeln.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top