Yamaha XJ600 1985 Varvar inte riktigt.

Mussemouse

Medlem
Gick med
28 Jul 2019
Hoj
Yamaha XJ 600, Honda CB250, Honda NSR 125
Hej. Undrar om någon har nån ide eller förslag på hur jag ska få min Yamaha att varva riktigt? Den har lite egenheter för sig. När den börjar bli varm så "bluddrar" den nåra sekunder (ca 20-30) och sen går den rent igen, varför?
1:a till 3:e växeln varvar den rent och fint. Men i högre så vägrar den varva över 6500 rpm.
Så den går utan problem upp till 120 kmh vilket iofs är väl högsta lagliga fart, men jag vill gärna ha lite extra umpf i omkörningarna.

Är det någon som har en ide om vad som kan orsaka problemen?

Har rengjort förknasare, kollat membran osv. De är även synkade (iofs av mig men det borde duga då värdena på vakuumet är lika på alla fyra.)
Insugsgummin bytta till hela och fina. Nya stift, ny olja och filter. Likförbenat så ska den jäklas.
Den går bra att köra hela dagen om så skulle vara utan problem med "bludder" förutom varvningen.

Tack på förhand!

Har du original luftburk och original luftfilter monterat? För mig låter symptomen som att köra CV-förgasare utan luftfilter. Slitna emulsionsrör och/eller trottelnålar kan orsaka "för fett bludder".

Har du original luftburk och original luftfilter monterat? För mig låter symptomen som att köra CV-förgasare utan luftfilter. Slitna emulsionsrör och/eller trottelnålar kan orsaka "för fett bludder".

Original luftfilter och burk sitter på. Får skaffa rep sats till förgasarna kanske?

Hur är förgasarna bestyckade, storlek på pilot- och huvudmunstycken?

Ärligt talat, ingen som helst aning. Allt är original på cykeln. Inget bytt, förutom slit detaljer så klart.
Hittar ingen bra bok om den heller (gratis vill säga). Bytt bensinkran iofs till en som inte är vakuum styrd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT