Yamaha XJ6-Tråden

Tjena alla.
Använde mig mycket av all informationen här när jag själv letade MC i september när jag hade tagit kortet. Blev såväl också en Yamaha XJ6 som jag är fruktansvärt nöjd med.

Nyligen förberett den för en vinter i garage då jag är för rädd om den för att köra den i vinter:).

Har tänkt att se fixa regg-skylten och blinkers till våren efter att sett hur snyggt det blev för flera av er andra.

Några tips att dela med er när man gör det annars? Aldrig gjort det tidigare och är inte super händig direkt ;).

Tack på förhand!
 
Lust att ge en recap?

Farsans kollega funderar på att köpa en XJ6:a ABS som brukshoj att puttra omkring nere på Gotland med. Något man bör tänka på, kolla efter osv?
 
Hur står sig XJ6:an mot andra liknande hojar som Suzuki GSR & Bandit, Kawasaki ER6 och Honda Hornet? Jag gillar utseendet på Yamahan, den ligger bra till i pris och försäkringspremien är högst rimlig via Bilsport & Mc.

Effekten verkar matcha ER6:an, men ligga ca 20 hästar efter GSR:n och Hornet. Räcker de 77 hästarna eller börjar man genast längta efter mer?

Tidigare har jag bla haft en Hornet (-98) som jag var riktigt nöjd med förutom den lilla tanken och höga bränsleförbrukningen som gjorde att man stanna vid varenda bensinmack.. En bekant har en GSR som jag upplevde som lite tråkig och liten. Jag kände mig som en fällkniv på en symaskin..

XJ6:an verkar mer modern och en perfekt stadshoj som både tar en till jobbet med ett leende på läpparna och inte bangar för lite bus på kurviga vägar.
 
Last edited:
Jag är nog inte rätt man att ge dig några synpunkter då det blir ganska onyanserat. Det är min första hoj, och mitt första år med lappen har precis varit. Har visserligen kört en sprojlans ER6 -10 också (och däremellan föredrar jag helt klart min XJ6). Har otroligt roligt med min i alla fall. Och jag kan förstå att du fattat tycke för utseendet. Kan rekommendera att du läser gunthers tankar på sida 10, och det Tox säger på sida 11.. då får du kanske en bättre uppfattning om hojen som sådan!
 
TJO !
Händer lite saker hos mej i vinter :) Ixil Avgassystem på väg hem denna veckan från England :)
Köpte ett Fetare styre idag :)
Även köpt en Hugger från England som sitter monterad på hojen nu , ( skall bara lacka den i annan färg först ) :)

Kikar även på två finger koppling och två finger broms grepp också .
2011 blir ett roligt år ..

Kul det här med mappningen , Yamaha säger att de kanske kan vara bra att kolla den i bänk , men då måste man ha en PowerComander för 3500 spänn , Plus kostnad för mappningen.
Men det är säkert inga problem att köra ändå, men de kan va bra att kolla.. Enligt dom ...

Ni som inte mappat era hojar här hur har dom betett sej ? varit några bekymmer ?
 
Så där :) Tänkte bjuda på lite bilder :)

Styre , Avgas och så syns Huggern på bilden med :)
 

Bifogat

  • IMG_6340 1.jpg
    IMG_6340 1.jpg
    60.3 KB · Visningar: 212
  • IMG_6342 2.jpg
    IMG_6342 2.jpg
    81.4 KB · Visningar: 230
  • IMG_6343 3.jpg
    IMG_6343 3.jpg
    50.4 KB · Visningar: 187
Systemet Kostade 5200 Plus frakt från england, Sen kostar en Powercomander tydligen runt 3500 kr plus mappnings kostnaden
Så jag gissar att slutnotan blir ca 10-13 000 :(
Man kanske behöver ett öppnar Filter med ....
 
Tjo!

Kan tänka mig att just det systemet låter ungefär så här: http://www.youtube.com/watch?v=LK6RptfU31k

:)

Det stämmer bra men lyssna med riktiga högtalare eller bra hörlurar och inte laptop ljud ;) Låter bättre ändå i verkligheten :)

Nu har jag fått lackat Huggern :) Montering imorgon :)

Jag har varit ute på Årets Första tur med hojen igår också :) bara 8 km men ändå :) var tvungen att höra hur den lät nu med det nya systemet ! Vilket ljud !!!
 
Systemet Kostade 5200 Plus frakt från england, Sen kostar en Powercomander tydligen runt 3500 kr plus mappnings kostnaden
Så jag gissar att slutnotan blir ca 10-13 000 :(
Man kanske behöver ett öppnar Filter med ....

Är det där verkligen ett slip-on, eller är det ett helsystem? För mig veterligen så finns det inga skarvar i orginalsystemet på en XJ6:a.
 
Är det där verkligen ett slip-on, eller är det ett helsystem? För mig veterligen så finns det inga skarvar i orginalsystemet på en XJ6:a.

Finns inga " Slipon system " att köpa till Xj6an vad jag sett.. Allt man hittar är Helsystem. Vilket detta är.

Sen om man kallar det för Slipon Systemet eller helsystemet är ju upp till var och en . Men finns ju inga just Slipon att köpa till hojen bara olika Pipar man kan motera på efter org ljuddämparen ,
 
Finns inga " Slipon system " att köpa till Xj6an vad jag sett.. Allt man hittar är Helsystem. Vilket detta är.

Sen om man kallar det för Slipon Systemet eller helsystemet är ju upp till var och en . Men finns ju inga just Slipon att köpa till hojen bara olika Pipar man kan motera på efter org ljuddämparen ,

Dåså, då var det som jag trodde.
 
Någon som har bra tips på slimmade backspeglar till XJ6'an (av den sportigare typen)?
 
EN instikare till den eviga Slipon Diskussionen.

Jag vet att det finns Slipon till Xj6an från bla Devil och Vince and hince.
Som jag förstått det så behåller du alltså katalysatorn och monterar på röret efteråt om du väljer något av dessa...Finns även gott om helsystem men det är en annan fråga.

Men nu undrar jag ett par saker ang detta!

Måste man göra någon "egen lösning" för att få sliponlet att passa när katten osv sitter kvar? Har för mig att jag läst att man inte kan byta bara utblåset om man inte gör någon egen lösning även om dom säljer endast slipon.

Får man mycket mer effekt om katten sitter kvar eller måste den tas bort också och hela systemet bytas ut för att få extra hästar?

blir det bra ljud även om katalysatorn sitter kvar? Känns ju som att du får fetare ljud om du byter ut hela systemet?

Tillsist Måste man mappa och köpa powercomander om man bara byter slutdämaren?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top