Yamaha XJ6-Tråden

Xj6an går fortare än 180! 212 har jag kört men de blåser nått så otroligt då :) På Youtube så är de en som ställer en xj6:a i en dyno å gasar till 227 :) Återkommer om de är sant :)

Vad kul att det är så många som visat så stort intresse för Yama's XJ6'a! Äger själv en och är väldigt nöjd med den lilla ilskna saken. :banana

Ja visst är de härligt! Väldigt va din färg va fin :)
 
Last edited:
Xj6an går fortare än 180! 212 har jag kört men de blåser nått så otroligt då :) På Youtube så är de en som ställer en xj6:a i en dyno å gasar till 227 :) Återkommer om de är sant :)



Ja visst är de härligt! Väldigt va din färg va fin :)

Man får tacka! :)

Vad gäller Dyno så stämmer det säkert med 227 Km/h i och med att du inte har något luftmotstånd som du har ute på vägarna :tummenupp
 
Sådär ja! Nu kom jag precis hem ifrån en riktigt härlig tur med en god vän till mig. Han kör en Yamaha FJR1300 och jag XJ6.
Tänkte jag skulle skriva några rader till dig / er som går i tankarna att köpa en XJ6.

XJ6'an är en riktigt rapp maskin speciellt mellan varven 6000 och 12000, där hittar man den sanna körglädjen. Man måste jobba mycket med maskinen, växla, bromsa, attackera kurvorna vilket är MYCKET lätt och roligt att göra med just denna MC. Den är fruktansvärt lättmanövrerad på landsvägskörning och har mycket drag i sig när man jobbar i de höga varvtalen. Vill man ha en mer normal landsvägskörning så är det inga som helst problem att ligga på slutväxeln (6'an). Du kan lätt glida fram i 50 Km/h för att sedan jobba upp den i ett högre tempo.

Skall man summera hojen i sin helhet så blir det nog så här:

Aggressiv accelerations-maskin med väl balanserat chassi och god väghållning. Perfekt som första hoj men ändå för den som har barna sinnet kvar. Kanon kort-distansmaskin och ett mycket härligt ljud iom RAD 4'an.

Vad gäller nackdelar kan jag nog endast säga att det finns 2 st:

1. Ingen höghastighetsmaskin med tanke på att det är en naken hoj. Den går i lite mer än 200 Km/h men när man passerat ca: 150 så är det inte lika roligt längre. Kraftig vind kan få det att kännas lite obehagligt men det är en vanesak. Å andra sidan... om man nu är ute efter toppfart bör man kanske välja en R1'a eller motsvarande "donator-maskin" :brinnerup

2. Andra och sista nackdelen är något man lätt kan lösa. Sadeln är förvisso helt okej men skall man sträck köra så får man lätt "träsmak". :)
Kan kännas lite krampaktigt. Lösningen är enkel.. Byt sadel.

Det var en väldigt kortfattad resumé av hur jag upplever XJ6'an.

Till sist... Jag rekommenderar denna MC VARMT!:)

http://www.youtube.com/watch?v=Jo2sZCcUZUA
 
Last edited:
Kör alla den nakna modellen eller ? de verkar så när man läser igenom sidorna här :( e jag ensam på en Klädd Xj6a :P
 

Bifogat

  • sporthojsbild.jpg
    sporthojsbild.jpg
    37.8 KB · Visningar: 177
Last edited:
Hav tröst

Hej på er alla!

Jag har oxå en klädd XJ6, eller bara halvnaken ;)

Givi toppbox 55 liter med rödljus som är kopplat till bakre bromsljus.

Det som ej syns på bilden är min Garmin Zumo 660 som är kopplad till tändningen.

Jag är väldigt nöjd med min maskin (2a säsongen) borsett från sadeln. Träsmak efter ca 18 mil. Kommer nog att smälla på en hugger. Yamaha original finns nu för ca 2400 SEK. För jävla dyrt, men va fan.
 

Bifogat

  • IMG_0058.jpg
    IMG_0058.jpg
    241.2 KB · Visningar: 188
  • 2009_ACC_BLT_20S-W0706-0000_001a_HR.jpg
    2009_ACC_BLT_20S-W0706-0000_001a_HR.jpg
    10 KB · Visningar: 151
Den huggern va rätt najs faktist :) Sparar som fan för de nya avgassytemet nu :)

Någon som vet hur de blir med Annat avgassystem ? Måste man mappa eller hur har ni andra gjort ?
 
Xj6

tjena såg att du hade skrivit om en xj6:a du hade moddat om där bak lite? har själv köpt ett broms ljus med inbyggade blinkers, har du ngn bild på hur du gjorde? mvh markus
 
Hello fellow XJ6:are!

Nu får ni ursäkta min inkompetens men min plan var att bli lite klokare nu. Ang. strypning för mellanklass: Påverkar detta hela motorregistret? Jag är inte ens helt säker på vad det är för typ av strypning eller vilka det finns för den delen.

Jag chansar bara på att det bara finns en strypsats för denna hoj, så att någon kanske kan besvara frågan rakt av. Kan det vara strypning av trottel, kanske? Följdfrågan är: Kommer jag kunna varva ur på ett annat sätt om jag stryper av? Uppleva en "bättre" acceleration? Det faktum att jag kommer kunna köra över 140 är något som faktiskt lockar mindre. Tack på förhand! :)
 
Hello fellow XJ6:are!

Nu får ni ursäkta min inkompetens men min plan var att bli lite klokare nu. Ang. strypning för mellanklass: Påverkar detta hela motorregistret? Jag är inte ens helt säker på vad det är för typ av strypning eller vilka det finns för den delen.

Jag chansar bara på att det bara finns en strypsats för denna hoj, så att någon kanske kan besvara frågan rakt av. Kan det vara strypning av trottel, kanske? Följdfrågan är: Kommer jag kunna varva ur på ett annat sätt om jag stryper av? Uppleva en "bättre" acceleration? Det faktum att jag kommer kunna köra över 140 är något som faktiskt lockar mindre. Tack på förhand! :)

Jag plockade bort min strypning för en dryg vecka sedan, är som en ny hoj nu!

Strypningen sitter på spjällhuset och begränsar trotteln, dvs du kan inte öppna spjället fullt. Detta medför att gashandtaget går att vrida ca häften så mycket som när den är ostrypt.

Hojen går precis likadant upp till "halvgas" både som strypt och ostrypt, men när den är ostrypt har du ju resterande på rullen kvar att vrida =)

Som sig bör är det skillnad på 33hk och 78hk... =)
 
Jag plockade bort min strypning för en dryg vecka sedan, är som en ny hoj nu!

Strypningen sitter på spjällhuset och begränsar trotteln, dvs du kan inte öppna spjället fullt. Detta medför att gashandtaget går att vrida ca häften så mycket som när den är ostrypt.

Hojen går precis likadant upp till "halvgas" både som strypt och ostrypt, men när den är ostrypt har du ju resterande på rullen kvar att vrida =)

Som sig bör är det skillnad på 33hk och 78hk... =)

Grym information! Jag tackar å de hjärtligaste för svaret =)

Det enda negativa är att det nu inte går att ha strypningen kvar.

Angående själva strypningen som sådan; Är det bara en bricka med två skruvar i, eller är det något mer? Tog mig en snabb titt igårkväll och det såg ut som att det var allt?
 
Helt sjukt vilken skillnad. Tog bort den för några timmar sen. Olovlig körning då jag inte har A obegr. MEN hur ska jag kunna förmå mig att montera dit strypningen nu?? Det går ju bara inte!
 
Helt sjukt vilken skillnad. Tog bort den för några timmar sen. Olovlig körning då jag inte har A obegr. MEN hur ska jag kunna förmå mig att montera dit strypningen nu?? Det går ju bara inte!

Haha som du säkert sett nu så är det ganska svårt att beskriva dess form, men jag håller verkligen med dig, JÄTTE skillnad! =)
 
Hahah, den gick ju.. Men ja.. That's about it, i alla fall nu när man fått lite perspektiv på saker och ting.. ;-)
 
Hej gubbar! Funderar på bakfälgen, den har ju 160-däck, hur bred är fälgen? Nån som provat klämma dit ett 180-däck? De är ju billigare...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top