Yamaha XJ6-Tråden

GRC Danne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Fz1-n -08
Last edited:

GRC Danne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Fz1-n -08
Ja de blir ju som en pip! Som ett annat slutrör. Så de är bara för snyggt ? För något annat ljud kan de ju inte bli!

nää kolla på youtube när man inte rör burken så kommer den inte låta mer om man slänger på massa efter den =P
var just och lämnade in min på speedtech ska göra ett slipon där lägger upp en film till veckan om den är klar på onsdag när jag kommer hem =)

nån som satt på nån PowerCommander än??
 
Last edited:

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Så!
Imorgon hämtar jag min hoj efter att ha bytt helsystem!
Köpte ett Shark GP2 Street på bikeshop.se och nu har jag även inhandlat powercommander, K&N-filter och låtit bänka den ihop med mappning av PC:n.

Så, är min Xj6 den mest uphottade? ;)
- Ny reghållare
- Miniblinkers
- Hugger
- Nytt helsystem
- Powercommander
- K&N-filter

Jag återkommer imån med bilder på hojen och en inscannad prestandabeskrivning.

Nice!
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Då har jag hämtat den!
Förutom att ljudet är så jävla nice så har den numer 70,2 hk på bakhjulet!

f1ex1.jpg

f1ex.jpg


Nu ska bara en ny kåpa undertill på plats, sen är jag klar.
Kan varmt rekomendera www.intobikes.co.uk - välj vilken hoj du har och se vad som finns att köpa till den! Min hugger är därifrån.
 
Last edited:

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Ser riktigt bra ut! :tummenupp
Bänkade du innan med original systemet så du vet hur mycket helsystemet gjorde?
 

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawasaki Z750 09
Tjena !

Nu Blir jag snart också en i Gemenskapen ! Beställt en Yamaha Xj6 Diversion F 2010 :) Hämtar den på lördag :) :)
 

GRC Danne

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Fz1-n -08
nu kommer lite bilder har varit på semester
 

Bifogat

  • IMAG0084.jpg
    IMAG0084.jpg
    264.1 KB · Visningar: 365
  • IMAG0085.jpg
    IMAG0085.jpg
    266.9 KB · Visningar: 248
  • IMAG0086.jpg
    IMAG0086.jpg
    270.4 KB · Visningar: 228

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawasaki Z750 09
Någon som provat dreva upp den en Kugg fram ännu ?

Kände vibrationer i 110 -120 på i motorvägs hastighet när jag provkörde...
 

Tox

Superior
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Svenljunga
Hoj
KTM 690 SMC R
Xj6

Vad kul att det är så många som visat så stort intresse för Yama's XJ6'a! Äger själv en och är väldigt nöjd med den lilla ilskna saken. :banana
 

Bifogat

  • Yamaha XJ6N.jpg
    Yamaha XJ6N.jpg
    98.6 KB · Visningar: 179

ScaniaR580

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2010
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kawasaki Z750 09
jag har haft tanken.... men tror den blir lite slöare då =(

Lite slöare lär den ju bli men undra hur stor skillnad det blir...

Funderar på fråga nu när den skall in på 100 mils servicen om man kan få med ett drev hem och prova , eller att dom sätter dit det när den ändå är inne...
 

JoeyMccoy

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Ort
smörjgropen
Hoj
letar
Tja!

Ny på sh, men i full färd med att ta lappen och göra en investering. Behöver lite hjälp från er som åker xj6.

Har spanat ihjäl mig efter cykel och fastnat för xj6-n och för kawasaki er6-n. varit o suttit på båda och fått riktigt bra priser på båda hojar. Tex. en xj6 2010, orörd för 60 tuss. samt en kawa er6 -09 också den orörd för 60 tussar.

Hjälp mig att välja sida.! Berätta gärna lite kort de mest generella för/nackdelarna.

/J
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Tja!

Ny på sh, men i full färd med att ta lappen och göra en investering. Behöver lite hjälp från er som åker xj6.

Har spanat ihjäl mig efter cykel och fastnat för xj6-n och för kawasaki er6-n. varit o suttit på båda och fått riktigt bra priser på båda hojar. Tex. en xj6 2010, orörd för 60 tuss. samt en kawa er6 -09 också den orörd för 60 tussar.

Hjälp mig att välja sida.! Berätta gärna lite kort de mest generella för/nackdelarna.

/J

Fördelar och nackdelar är ju en smaksak i mångt och mycket.
Jag äger själv en XJ6n (ABS) och min sambo äger en ER-6n (ABS). Inledningsvis så kan man säga att båda är väldigt bra startbågar (well, vi är båda nybörjare min sambo och jag och vi gillar våra bågar ;).

Min sambos omedelbara reaktion efter att ha kört min båge var: shit, det är ju som att åka med automatlåda. Well, det är en himla mjuk och fin radfyra som drar hyffsat villigt på alla växlar. Man kan peta i 6:an i stadstrafik och bara glida igenom. Kawan är en helt annan melodi, parallelltwin som antingen är på, eller så är den av. Mer växlande krävs nästan p.g.a. karaktären i motorn. Och mera finlirande med gasrullen krävs också.

Ljudet från en ER-6 orginal är väl hyffsat symaskinslikt, men kastar man på en slip-on så blir det liv i luckan. På en XJ6 har man inte riktigt det valet tyvärr, finns nämligen ingen skarv i avgassystemet där man kan ta bort orginaldelar och häkta på roligare saker. Vill man göra något åt ljudet på en XJ6 får man antingen byta hela avgassystemet eller ha en polare som kan trolla med en svets. Det har snackats om en extra avgaspip som man kan skruva på, men det tror jag inte riktigt på. Skit in - skit ut lixom.

Vidare så har vi båda konstaterat att min XJ6 spöar hennes ER-6 från stillastående start, detta p.g.a. att jag kan dra ut min 1:a växel mycket längre än vad hon kan (~11'000 RPM). Eller ja, kan och kan - det slutar bara hända saker efter säg, 5'000 RPM. Är det däremot start från 50 -> 90 km/h så ligger vi ofta väääldigt jämnt.

Båda går att få upp på bakhjulet, men man får lirka lite med kopplingen. På XJ6an kan man släppa gas och drämma på gas igen på 1an och få upp den lite grann. Dock är slangande inget jag experimenterat jättemycket med, så andra har säkert bättre förklaringar på hur man gör/inte gör. ;)

Topphastighet vet vi inget om, men vi har båda varit uppe ngnstans runt 180/190. Dock är det ingen hastighet man cruisar runt i - det blir riktigt tufft att hålla upp överkroppen i sådana farter utan vindruta/kåpa. Man börjar också märka att XJ6 tröttnar lite vid 180, det börjar helt enkelt ta längre och längre tid att få fram nya siffror på hastighetsmätaren. Vidare kuriosa avs. fart och acceleration: min XJ6 drar ifrån en Porsche Cayman S utan vidare problem. =)

En annan skillnad är att sadeln på min XJ6 är mjukare än den som sitter på ER-6. Det märks om man ska åka 53 mil ner till Gbg från Sthlm t.ex. Vad folk har skrivit ang. vibrationer och liknande så har jag inte noterat något sådant på min XJ6, därför har det inte riktigt slagit mig att drevning skulle stå på "todo"-listan. Jag känner inga problem med att cruisa runt i 120 på motorväg (även om det inte är den mest roliga typ av körning jag kan tänka mig).

En annan petitess är att på XJ6 så är det en flytande bromsskiva fram (inget fel i det), men det finns inga hål i den inre ringen. Således är man tvungen att hänga bromsskivelåset i den flytande bromsskivan vilket rent säkerhetsmässigt är suboptimalt - eller så investerar man i en något längre låsstång som går igenom hela hjulet. Gör det hela åtminstone lite jobbigare. ER6 har hål i den inre ringen - problem solved.

En ännu mindre petitess: hjälmvajern är mer anpassad för verkligheten på XJ6 än vad den är på ER-6. På Kawan så är den lite tjock och lite i det kortaste laget.

Har du fått pris på 60' för en splojtans maskin så tycker jag det är bra, själv fick jag betala 69' men prutade in krashpuckar, full tank och lite annat. Jag får väl helt enkelt jobba lite på min prutkompetens - hur gjorde du? =)

Ah, nu slår det mig - har du fått in ABS i det priset? Om inte - överväg att köpa ABS. Jag har redan sparat in dom extra pengarna samt självrisk på vagnskada et c. För mig är det personligen inte ett alternativ att köpa båge utan ABS - but each to his own. =)

Det får räcka för nu - men med tanke på att vi båda äger båda modellerna så är det bara att fråga på om du har något specifikt du undrar över. Är ju inte svårare än att vi går ut och tittar. =)
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top