Yamaha XJ6-Tråden

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Japp. Jag har inte bråttom och tur är väl det för modellen är ju inte så känd. Men i värsta fall får jag lämna den till mc-varuhuset och jag vet vad jag får av dem, en helt ok summa faktiskt.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Japp. Jag har inte bråttom och tur är väl det för modellen är ju inte så känd. Men i värsta fall får jag lämna den till mc-varuhuset och jag vet vad jag får av dem, en helt ok summa faktiskt.

Men först och främst!! Ska du byta mc eller sluta köra??


Känd och känd, Mer och mer folk får nog upp ögonen för den. Den var ju sveriges 3:e mest sålda mc förra året, före Er-6 t.o.m.

Får man fråga vad dom ger dig då?

Sen håller jag med dig i det du skriver angånde servicar osv. Har insett nu att det dummaste jag kunde göra var att köpa en helt ny MC med såna idiotiska krav på serviceintervaller. USCH OCH FY!! Skulle man serva själv och skita i stämplade i serviceboken skulle den inte ens vara värd en kaffe och en muffins på andrahandsmarknaden!!
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jag köpte en CBR954 i slutet av förra sommaren, så efterträdaren är redan fixad. :)

Kul att höra att den sålt så bra, då finns det ju hopp om ett visst sug iaf.

Du ska få veta det när jag sålt hojen, dumt att diskutera sånt nu öppet kanske, vet inte. :)
 

SweP

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2012
Ort
GBG
Hoj
??
Hej,

Ny här på forumet och har fått ett litet återfall efter flera års uppehåll, provkört er6 och xj6n, utan tvekan xj6n. Men köpa en ny tar imot lite, någon som vet om det är några skillnader på -09 till -12?, förutom med och utan ABS
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Hej,

Ny här på forumet och har fått ett litet återfall efter flera års uppehåll, provkört er6 och xj6n, utan tvekan xj6n. Men köpa en ny tar imot lite, någon som vet om det är några skillnader på -09 till -12?, förutom med och utan ABS

Med 2011 årsmodell så ändrade dom färgkoden från mjölkvit till helvit, och så flyttade dom ner "XJ6" dekalen från tanken till den lilla kåpan strax under. Och detta var som jag förstått det enda skillnaden.
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Som Mimik skriver ovan så tror jag att det är den ända skillnad. Och ett tips precis som du skriver.. Köp INTE en helt ny. Förlorar för mycket pengar på det!!
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Som Mimik skriver ovan så tror jag att det är den ända skillnad. Och ett tips precis som du skriver.. Köp INTE en helt ny. Förlorar för mycket pengar på det!!

Fast det är ju en härlig känsla att ta ut en sprillans ny hoj.
Dessutom så är dom inte så jättedyra som nya. Tappar man 20% av värdet direkt när man tar ut den så är det inte så himla mycket pengar på en sån hoj. De stora förlusterna är ju med nya literhojar, där dessa 20% är betydligt mer pengar.

Men absolut att en 10-15 tuss förlorar man.. fast det man får istället är ett par år längre garanti och en helt NY hoj, en känsla som slår mycket :D :rock
 

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Ingen för tillfället
Fast det är ju en härlig känsla att ta ut en sprillans ny hoj.
Dessutom så är dom inte så jättedyra som nya. Tappar man 20% av värdet direkt när man tar ut den så är det inte så himla mycket pengar på en sån hoj. De stora förlusterna är ju med nya literhojar, där dessa 20% är betydligt mer pengar.

Men absolut att en 10-15 tuss förlorar man.. fast det man får istället är ett par år längre garanti och en helt NY hoj, en känsla som slår mycket :D :rock

20% direkt? kanske det om du räknar att sälja den direkt, efter ett år har den nog förlorat betydligt mer. Nu har har inte jag så mycket statistik att tillgå men gissar att 40-50% kan försvinna
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
20% direkt? kanske det om du räknar att sälja den direkt, efter ett år har den nog förlorat betydligt mer. Nu har har inte jag så mycket statistik att tillgå men gissar att 40-50% kan försvinna

Ja, jag skrev "direkt när man tar ut den"
Fast det är inga 40-50% vi pratar om ändå.

Min modell, som är en XJ6-n 2010 (uttagen 2011) köpte jag för 59 900 kr för ett år sedan. Billigaste på Blocket idag är 52 000 kr. Det är ca 13% mindre än vad jag köpte min för. Med lite prut så hamnar man väl på en 20-30% värdeminskning efter 1 år.
 

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Ingen för tillfället
Ja, jag skrev "direkt när man tar ut den"
Fast det är inga 40-50% vi pratar om ändå.

Min modell, som är en XJ6-n 2010 (uttagen 2011) köpte jag för 59 900 kr för ett år sedan. Billigaste på Blocket idag är 52 000 kr. Det är ca 13% mindre än vad jag köpte min för. Med lite prut så hamnar man väl på en 20-30% värdeminskning efter 1 år.

Som jag skrev så har jag ingen statistik så jag kan bara utgå från mina egna erfarenheter, kan dock tillägga att jag köpte min privat och den var extrautrustad och jag köpte den mitt i sommaren så jag kanske bara hade tur :)
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Håller med om att känslan är mäktig!! Men men. Vafan. Ska man vara sån så spelar det fan ingen roll vad du gör eller köper när det gäller fordon. Allt /det mesta förlorar i värde och kostar pengar:p Vädeminskningen på 20-30% känns vettig! Men det beror ju såklart på mil osv osv
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Från det ena till det andra..

Det skulle vara kul att mötas upp några XJ6:eek:r och ta en tur nångång!

Vi är ju några som bor i och kring Stockholms-området. :banana
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
Ni med blööölande avgassystem först och vi symaskiner med orginal längst bak..haha

PS. Bor inte i Sthlm längre men jobbar där så räknar mig som behörig medresenär!!

Så kom med datum och tid samt mötesplats så kommer jag:)

Vore coolt om vi kunde åka mälaren runt xj6 crew liksom!
 

SweP

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2012
Ort
GBG
Hoj
??
Nytt är nytt, helt riktigt och lite lockande, men skall i första hand hålla utkik efter en bättre beg.

Någon som vet om 5 års garantin faller om inte årsservicen är gjord, finns ju vissa som bara gjort 100 mil och passerat årsintervallen, lite surt att upptäcka att det inte finns garanti när man handlat...
 

Mr. Fraghappy

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Södertälje
Hoj
Ingen för tillfället
Nytt är nytt, helt riktigt och lite lockande, men skall i första hand hålla utkik efter en bättre beg.

Någon som vet om 5 års garantin faller om inte årsservicen är gjord, finns ju vissa som bara gjort 100 mil och passerat årsintervallen, lite surt att upptäcka att det inte finns garanti när man handlat...


Mekanikern jag pratade med sa att det inte brukar vara några problem om man inte gör årsintervallen, personligen har jag dock lite svårt att tro på sådana ord men å andra sidan tvivlar jag på att jag kommer drabbas av några större problem dem första åren ändå.

Personligen kommer jag att lägga pengarna på 1k mila servicen istället
 

mimik

Medlem
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XJ6-n -10 *såld*
Ni med blööölande avgassystem först och vi symaskiner med orginal längst bak..haha

PS. Bor inte i Sthlm längre men jobbar där så räknar mig som behörig medresenär!!

Så kom med datum och tid samt mötesplats så kommer jag:)

Vore coolt om vi kunde åka mälaren runt xj6 crew liksom!

Ja.. jag får nog åka längst bak då :( min låter mindre än en gräsklippare.. För snål för att göra något åt det.

Jag mälaren runt vore ju grymt, har dom satt datum för i år än??
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
hehe!! jag med. Kör också orginal. Dock så tycker jag att det inte är så farligt när man varvar lite och Accar då hörs det ju lite. Tyvärr så är det bara jag som hör och ingen annan.. heheh!!!

Jag tror det blir av i Augusti någon gång. Exakt datum vet jag inte. Vi får hålla det öppet lite här i tråden och sammanstråla när det börjar närma sig!!
 

ljungqvist86

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Enköping
Hoj
Triumph Sprint -2004 MED Packväskor
hehe!! jag med. Kör också orginal. Dock så tycker jag att det inte är så farligt när man varvar lite och Accar då hörs det ju lite. Tyvärr så är det bara jag som hör och ingen annan.. heheh!!! Men man skulle vilja ha lite mer tomgångsmuller också!!

Jag tror det blir av i Augusti någon gång. Exakt datum vet jag inte, men jag kan ta på mig det och "kalla på er" här i tråden när det börjar närma sig så styr vi upp något!!
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top