Yamaha XJ6-Tråden

..funderar jag på att satsa på en fz8 till våren. Någon annan med liknande tankar? :)

Det känns som ett naturligt "kliv upp".


Även jag har fått funderingar på att byta upp mig, men jag har inte så bråttom dock och jag hade tänkt mig kanske en R6.

Men det lär ta ett år eller två troligtvis
 
Tjenare,

Länge sen man var inne här på XJ& tråden nu, har haft lite annat skit för mig.

Tänkte bara höra om det är någon som vet hur många mil däcken brukar hålla? Har kört 650 mil nu och jag köpte den ny. Enl. mig så ser däcken bra ut men ska man byta någonstans efter 1000 mil eller håller dem längre?

Sen en annan fråga: Hur är serviceintervallen på våra hojar? Är det 1000mil (100mils redan gjord) / eller 1 gång per år beroende på vad som uppnås först eller är det 1000mils intervaller oavsett år?

/A
 
Mina höll lite mer än 1000 men sen beror det så klart på hur och var man kör också. Mina däck blev så platta mitt på av allt gatåka att det nästan blev valkar på sidorna vilket blev lite skumt när man väl körde bana, blev liksom en kant man kände när man la ner hojen lite.

Och 1000 mil är intervallet på servicen.
 
Last edited:
Tjenare,

Länge sen man var inne här på XJ& tråden nu, har haft lite annat skit för mig.

Tänkte bara höra om det är någon som vet hur många mil däcken brukar hålla? Har kört 650 mil nu och jag köpte den ny. Enl. mig så ser däcken bra ut men ska man byta någonstans efter 1000 mil eller håller dem längre?

Sen en annan fråga: Hur är serviceintervallen på våra hojar? Är det 1000mil (100mils redan gjord) / eller 1 gång per år beroende på vad som uppnås först eller är det 1000mils intervaller oavsett år?

/A

Jag har också funderat på hur många mil däcken håller har kört lika mycket som dig och jag tycker de ser väldigt bra ut fortfarande. Så de kanske håller nästa säsong också.



Och 1000 mil är intervallet på servicen.

Stämmer att intervallet är 1000 mil, men enligt MC-varuhuset (Yama åf) skall du alltid göra en årlig underhållsservice på våren.
Detta eftersom det innebär olika saker att göra en årlig service och intervallservice som vid de olika 1000-milen görs olika saker vid service.

Men skulle det va så att din hoj ligger runt 1000-intervallet när den ska underhållsservas på våren så är det klart att de kombineras.
 
Jag har också funderat på hur många mil däcken håller har kört lika mycket som dig och jag tycker de ser väldigt bra ut fortfarande. Så de kanske håller nästa säsong också.


Jo, Precis! Jag hoppas att jag kan pressa ut lika många mil till ur däcken iaf. Jag kör bara gata, hyfsat lungt.


Stämmer att intervallet är 1000 mil, men enligt MC-varuhuset (Yama åf) skall du alltid göra en årlig underhållsservice på våren.
Detta eftersom det innebär olika saker att göra en årlig service och intervallservice som vid de olika 1000-milen görs olika saker vid service.

Men skulle det va så att din hoj ligger runt 1000-intervallet när den ska underhållsservas på våren så är det klart att de kombineras.


Okej! Då är frågan. Den här underhållsservicen. Kan man göra den själv eftersom det är med 95% säkerhet endast olja och kanske filter som byts? För att det är ju inte en serviceintervall enl. boken vilket betyder att det inte borde fyllas i i serviceboken? Tänkte på garantier osv.
 
Okej! Då är frågan. Den här underhållsservicen. Kan man göra den själv eftersom det är med 95% säkerhet endast olja och kanske filter som byts? För att det är ju inte en serviceintervall enl. boken vilket betyder att det inte borde fyllas i i serviceboken? Tänkte på garantier osv.

I handboken står att detta skall kontrolleras varje år:

  • Bränsleledning
  • Bränsleinsprutning
  • Luftinsugets system
  • Frambroms
  • Bakbroms
  • Bromsslangar
  • Däck
  • Ramfästen
  • Bromshandtagens led
  • Bromspedal led
  • Kopplingshandtagets led
  • Växelpedalens led
  • Sidostöd
  • Sidostödets kontakt
  • Motorolja
  • Kylsystem
  • Bromskontakter fram och bak
  • Rörliga delar och kablar
  • Gashandtag och kabel
  • Belysning, signaler och kontakter

Visst kan man göra det själv, men det var fan en hel del grejer de går igenom :P

I serviceboken står det ju inga specifika miltal, det står ju bara i handboken när man skall göra service, kan nog vara bra att få ner den årliga servicen också.
 
Har någon fått upp cykeln ordentligt på bakhjulet??
Jag har försökt så många ggr genom att koppla upp den när jag kör på ettan men den går inte upp mer än kanske 5-10 cm o så ner igen :(
 
I handboken står att detta skall kontrolleras varje år:

  • Bränsleledning
  • Bränsleinsprutning
  • Luftinsugets system
  • Frambroms
  • Bakbroms
  • Bromsslangar
  • Däck
  • Ramfästen
  • Bromshandtagens led
  • Bromspedal led
  • Kopplingshandtagets led
  • Växelpedalens led
  • Sidostöd
  • Sidostödets kontakt
  • Motorolja
  • Kylsystem
  • Bromskontakter fram och bak
  • Rörliga delar och kablar
  • Gashandtag och kabel
  • Belysning, signaler och kontakter

Visst kan man göra det själv, men det var fan en hel del grejer de går igenom :P

I serviceboken står det ju inga specifika miltal, det står ju bara i handboken när man skall göra service, kan nog vara bra att få ner den årliga servicen också.

Men alltså, vem läser i serviceboken? :va

Lägg dina pengar på nåt vettigare än onödig service. Slutar sidostödet funka så kommer du märka det, jag lovar. :)
 
Men alltså, vem läser i serviceboken? :va

Lägg dina pengar på nåt vettigare än onödig service. Slutar sidostödet funka så kommer du märka det, jag lovar. :)

Haha, ja kanske det.. men detta är min första hoj och jag är inte helt hundra på vad man "måste" göra, vill ju gärna behålla garantin samt få ett schysst andra-handsvärde. :va
 
Haha, ja kanske det.. men detta är min första hoj och jag är inte helt hundra på vad man "måste" göra, vill ju gärna behålla garantin samt få ett schysst andra-handsvärde. :va

Du kommer bita hårt i kudden när du inser vad andrahandsvärdet är. :brinnerup
Det påverkas inte en krona av om du gör en onödig service. Gör intervallservice som du ska, sen ser du till att du har olja i motorn och lite gegga på kedjan ibland.

Står det i serviceboken att det ska kontrolleras på verkstad för att garantin ska gälla? Står det inte så är det inte så, bara Yamaha som försöker friskriva sig från eventuellt ansvar.

Lägg servicekontrollpengarna på en bandag istället! :yoparty
 
Du kommer bita hårt i kudden när du inser vad andrahandsvärdet är. :brinnerup
Det påverkas inte en krona av om du gör en onödig service. Gör intervallservice som du ska, sen ser du till att du har olja i motorn och lite gegga på kedjan ibland.

Står det i serviceboken att det ska kontrolleras på verkstad för att garantin ska gälla? Står det inte så är det inte så, bara Yamaha som försöker friskriva sig från eventuellt ansvar.

Lägg servicekontrollpengarna på en bandag istället! :yoparty

Du har helt rätt, det står faktiskt ingenstans att service måste ske på auktoriserad verkstad för att garantin skall gälla, det står bara att hojen skall underhållas på det sätt som står i instruktionsboken.

Tror jag kanske håller mig till intervallservicen och gör lite av kontrollerna själv varje år.

Du spara mig just några tusenlappar om året som lätt kan läggas på annat :D :öl
 
Men alltså, vem läser i serviceboken? :va

Lägg dina pengar på nåt vettigare än onödig service. Slutar sidostödet funka så kommer du märka det, jag lovar. :)

hahahaha.. aa håller med! Fan va löjligt saker och ting är nuförtiden. Ska man lämna in för att få en mc som har rullat 800mil (nyskick) för att kolla så att stödet och gasvajen inte kärvar? Skulle det hända så skulle det vara katastrof eftersom att det inte få hända på en sån ny maskin. Skillnad om det varit en sukka från 89 men nu är det faktiskt en yamaha 2010 vi pratar om!!
 
<3 Tack för mig!!! Jag kollar in lite då och då men jag hoppar över till 1000cc trådarna iom. att jag bytt cykel! Kraaaaaamar på er!!
 
Någon här som var på Frölunda Torg med sin vita pärla i söndags vid 15:30 snåret? :)
 
Jag har inte bestämt vad jag ska köpa för motorcykel, men XJ6 är definitivt ett av alternativen som jag funderar på. Jag har därför en fråga om XJ6. På Yamahas hemsida så står det XJ6 Diversion 2010, innebär detta att Diversion varianten slutade att tillverkas efter 2010?
 
Verkar som dem lagt ner modellen med halvkåpa alternativt inte tar in den i sverige. Om du absolut vill ha kåpa kan jag rekommendera F versionen, ser betydligt snyggare ut också :tummenupp
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top