Yamaha XJ 600 goes cafe

Ja, kompisens XS650 blev det grymt skönt stuk på. Hemmasmide när det är som bäst :)
JB Weld... man skulle kanske se till att ha en sats hemma?
Skulle ju kunna laga orginalblocket, det är ju bara en liten spricka... om jag nu lyckas få ut bulten :)
Så kan jag ju putsa på det när tid o tålamod infunnit sig :va
 
En tur till biltema och fixat en ventilfjäderspännare och så fick det bli motorfärg där också.
Isär med toppen, tvätta slipa och blästra..
SÅ nu är det väl så gott som klart för lack...
Det får bli silver på blocken, cylinder o topp... kåporna får vi se sedan :)

9 toppen 1.jpg 9 toppen 2.jpg

9 toppen 3.jpg 9 toppen 4.jpg
 
Va den motorn kommer bli fin!
Inte mycke att orda om, silver kommer bli klockrent.
 
Va kul Zäta att vi båda mekar med toppen samtidigt ! Men du har ditt roliga framför dig att slipa och montera ventilkerna igen :hihi

Finns det värmebeständig värmefärg i silver på BT ? Humm...:va
Jo du har säkert koll.

E bakfull idag...inte kul att meka då :crash
 
M-tin... silver blev bra :)
Kawa... bara du hade kul igår så :fyllisar
Ja, det är ju inte bara ventilerna som skall återförenas... HELA MITT GOLV är fullt av prylar som skall in i motorn igen :va
Men eftersom du tydligen redan petat in dina... hur få rman bort all inbränd skit... när de är rena, är det "bara" att ta slippasta och "snurra in dem"... passformen känns helt OK som det är, kan man nöja sig med att bara köra med den fina slippastan?
DEt blev visst lite frågor :)

Hjälpte en kompis lite igår med bakramen... idag hade han lånat min gamla cuts och hämgt på... och jag slängde på tanken... blev rätt schysst?

En lååång dag in the cave.... men fasen vad mycket tidsödande småpill det blev... bara allt tejpande :va
Och alla "småmissar" när man synar (tejpar)...
Men men, nu är båda blockhalvorna lackade och fuskhärdade, efter som de inte fick plats i ugnen, med kupevärmare och värmepistol :va
Även cylle o topp är lackat o klart... och bakade i ugnen :)

10 Andreas Hoj 5.jpg10 undre block.jpg10 toppen 1.jpg10 toppen 3.jpg10 undre block 2.jpg10 alla delar lackade 3.jpg10 block övre.jpg
 
Ser bra ut det där, funderar själv på att lacka min motor i silver och polera alla kåpor.
Fast det får vänta tills det blir varmt, är lite kallt att lacka i kallgarage nu :(

följer ditt bygge och blir imponerad :tummenupp
 
Tackar...
Ja, jag hade samma förutsättningar förra året... man fick jobba sig varm :) Måla var inte att tänka på, sedan när det blev varmt... hepp, då var det plötsligt 40 grader inne i garaget :D
Silver är kanske inte det mest upphetsande, men samtidigt ett säkert kort. Har inte bestämmt än vad det blir för färg på sidokåporna, men nåt skoj ska man väl hitta på?
Läste i Kawa's tråd att norgefiske stod på menyn... jobbigt , slitsamt, dyrt ... och alldeles underbart :hihi
iaf om man är i rätt älv, på rätt sträcka vid rätt tid :)
Vi brukade sticka ut till havet och kustfiska på dagarna när sträckan var fredad... så fick man iaf lite med sig hem också :)
 
5 timmars skruvande... är iaf 5 timmar närmre en hopsatt motor.
Påbörjat monteringen av inälvorna :)
Från donatormotorn tar jag växeldelarna då vi hittade ett ev glapp i min, en del småsaker o skruv får också komma över...
Naturligtvis så saknades en hel låssprint, hoppas komma ihåg att köpa en imorgon... var förbi posten, men det utlovade paketet gick inte att finna... :va så packningarna får vänta ett tag till, men jag har nog allt som behövs för att kunna sätta ihop blocken iaf...

11 motor 2.jpg 11 motor 1.jpg
 
Motorlacken ser skitbra ut. :tummenupp
Vad sade tanten om att du lånade ugnen?
Luktade det något i köket?
 
Tackar
Väutrustat garage, tyvärr är ugnen inte fullsize.... annars hade jag nog passat på att göra det på lämplig tidpunkt för att slippa de diskussionerna :)
 
Snyggt som fan Zäta och som vanligt imponerade tempo du håller. Fan dig skulle man anställa :tummenupp

Slipa in ventilerna med båda pastorna, grov ca 10 repetioner och fin ca 10 rep.
Alltså två set a 10 rep ! (Gymsnack :)) Med en repetition menar jag en slipningsövning med pinnen rullandes mellan handflatorna. Fördela om slippastan på ventilen med ett finger och rulla igen. Jag lägger bara på slipmedel en gång...ca en 3 mm hög rand längs ventilen. När man slipar trycks ju pastan bort och man "lägger" tillbaka den med ett finger igen.
Ju finare du slipar in ju bättre komp...så kör alla lika mycket. Ev nån ventil mer om du ser nån skada.

Använd Lock Tight liquid gasket till motorhalvorna. (eller annat känt fabrikat)
Provmontera nån gång innan du lägger på packning...rätt lurigt att få allt rätt första gången.
Testa med de olika halvorna uppåt om nån funkar bättre än en annan.
Men som sagt...ta det lungt och fint...testa en gång extra innan du smetar på packning.

Har sett det där med ugnen förr :hihi:hihi

Rock on Zed :rock

PS. Trodde din hoj gjort en tidsresa bakåt i tiden...goa fälgkåpor ! DS
 
Last edited:
Tackar Mannen!!
Önskar att jag läst detta INANN jag åkte till garaget :D
Läste o lurade på hur jag skulle attackera blockmontaget.... och misslyckades naturligtvis fullständigt... testa utan kladd imellan :rofl :rofl ... jag :rolleyes:
2 ggr pålägg och 2 ggr rengöring... och närmre ett sammanbrott va nog länge sedan :)
Men nu har jag ett jävligt välrengjort block igen :va
Till slut insåg jag att NÅT va fel, och en styrning hade nog fått lite smisk så hondelen ville inte släppa till... lite dremel och vasselin löste det till slut... en tub packning gick det nästan åt också :hihi
Det sitter en kedjespännare vansinnigt dumt, som ploppar ur sitt läge men skall tryckas ihop av halvorna... höll faan på att bli helt rubbad på den.... MEN nu... nu vet jag :hihi
Så imorgon skall ny packningsmassa införskaffas
Nu ligger blocken snyggt isär igen...

Slipade lite ventiler också... näää tacka vet jag att banka plåt :D
TYcker att vinklarna ser rätt skumma ut i ventilsätena... som om det var rätt diameter, men fel vinkel säte/ventil.... anslagsytan är bara ett par mm .... men nu är ju jag inte direkt specialist på området, så det är kanske precis som det ska?

12 motor 1.jpg 12 motor 2.jpg

12 motor 3.jpg 12 ventiler 1.jpg

12 ventilsäten 1.jpg
 
Ja du e grym Zäta :tummenupp
Ha..ha..stackars sate som du har fått slita. Tog mig en månad att göra samma manöver :hihi

Tror ventilerna är helt ok...även om jag oxå tycker spåren ser tunna ut. Kolla rep.boken...bör finnas bilder och info där.

Men fint som fan blir det !

:rock
 
Fan Zäta - Du är ju helt sjuk!

Vilket jobb, riktigt imponerande.
Det här går ju inte att mäta sig med. Jag måste få klart elen så jag kan sätta färg på mitt skit med, det är ju mycke roligare när det ser ut som ditt bygge.
 
Tackar grabbar!
Till 99% så njuter jag ju av det här,.... nej, inte igårkväll.... :D
Hjärnan har ju insett för länge sedan att nån körbar hoj lär jag inte ha 1 april... men när lyssnade man på den kroppsdelen sist :hihi
Men jag vill bli klar, det här är min övningshoj... allt ska göras, och göras själv, allt för att lära mig hur skiten funkar och har man gör... sedan att jag gör det mesta mer än en gång... ja, jag lär mig ju lite mer :3freak
Om nu XS 500 blir nästa hoj, så lär ju även det bli ett budgetbygge... men sen... förutsatt att jag inte ledsnat och börjar samla frimärken eller nåt :brinnerup
En HD-järnsporre, står ju väldigt högt upp önskelistan... och redan där spricker ju lågbudget :)
Man får ju betala rätt surt för en hög metallskrot....
Sedan lurar jag lite på Trajjan... har inte sett många som rena caferacers... men den har defenitivt potential, och då får man ju lite väghållning o pulver också...
Å så är det ju glidarn... förvisso grymt nice att bara glida på, å sljutsa ungarna med.... men den ser ju rätt ehhh.... jaja, jag tyckte att den var snygg en gång i tiden :)
Så, en anledning att få Yamman klar är ju att jag vill sätta kapen i nåt annat nu :)
 
M-tin
Visst är det roligare och i viss mån mer motiverande när hojen ser mer färdig ut.
Idag fick jag mitt paket från Japan, och igår inhandlades packningsmassa av god kvalite, så ikväll KAN det hända saker :)
Om inte annat så får jag väl putsa upp blocken igen...
Ev... om motormontaget går bra,ska jag kanske ge ventilerna en liten omgång till.
 
Visst höll det på att skita sig rejält idag med... på med packnigsmassan och på med blocket, då halkar naturligtvis kedjespännaren helt ur sitt läge... som tur var kom hjälpande händer och med gemensamma krafter kom allt där det skulle till slut.

Sedan var det bara att fortsätta med ett rengöra alla smådelar och plocka på dem efterhand, så nu börjar man ju se vad som är kvar :rolleyes: och ja, det är en hel del... April känns lika nära som en färdig hoj långt bort :brinnerup

14 motorpackning 1.jpg 14 motor 1.jpg 14 motor 2.jpg 14 motor 3.jpg 14 motor 4.jpg 14 motor 5.jpg
 
Mototporr på högsta nivå!
Guld på tråget är rigtigt bra.

Själv lämnade jag iväg avgasrören imorse, ska bli otroligt spännande att se hur det blir.
Valde kanske ett lite oväntat alternativ, vi får se om det blir "bra eller anus".
Men det är inget som inte går att ändra om så skulle behövas...
 
Åh vad jag önskar att jag hade ett sånt övningsobjekt istället för antika trajor och sachs motorer från 50talet när jag gjorde mek 1.0 kursen..
 
Mototporr på högsta nivå!
Guld på tråget är rigtigt bra.

Själv lämnade jag iväg avgasrören imorse, ska bli otroligt spännande att se hur det blir.
Valde kanske ett lite oväntat alternativ, vi får se om det blir "bra eller anus".
Men det är inget som inte går att ändra om så skulle behövas...

Tackar!
Eftersom det mer kan anas än eg. synas därinunder, så blir det inte riktigt (inte i närheten) av Kawas motorarbete, sedan tid/ekonomi och framför allt... TESTHOJ :) så hoppas jag att motorn ska se helt OK ut när alla delar kommer på plats, och gör den det så är jag nöjd.

Då väntar vi med spänning på resultatet på avgaset :tummenupp
 

Similar threads

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top