Yamaha XJ 600 goes cafe

Fan va roligt att sen den på hjul! Men ska du inte ta och lägga en distans mellan fästena och formningarna? 1mm är inte mycket marginal, speciellt inte på sådana här grejer, vore sjukt surt om du slår i svingen på första potthålet och sabbar hojen.
 
Fan...rullande chassie redan ! Inte långt kvar nu inte... :gnissla

:rofl :rofl
Har du missat att jag gör allting 2 gånger.... så det är minst dubbelt så mycket kvar, som det hade vart för en normal människa :va
Fast å andra sidan verkar ju mitt dygn va rätt långt, så vem vet :)
Nä, det är massor kvar... även om pärlan står på hjulen... bävar för motorn... kan ju bli hur fel som helst.
Har iaf med färgborttagning kommit ner till aluminiumen på de 2 runda kåporna (generator och ?) , båda var naturligtvis spruckna :gnissla ...
Grundade stödet och drevhubben ikväll.. när allt (sprutan, blandkopp...) är rengjort så hittar jag drivningen till hastihetsmätaren... suck :brinnerup , den ska naturligtvis också lackas...
Att inte cutsen sitter på beror på att den är så tajt att få på... och få av, så det kommer nog att repa lite... och eftersom jag tänkt att lägga klarlack asap.... så väntar jag med att testa det :)
Men annars så har det gått bra :D

Å så lite porr :D

19 tanken på 2.jpg 19 tanken på 1.jpg

19 mockup 1.jpg 19 mockup 2.jpg
 
Fan va roligt att sen den på hjul! Men ska du inte ta och lägga en distans mellan fästena och formningarna? 1mm är inte mycket marginal, speciellt inte på sådana här grejer, vore sjukt surt om du slår i svingen på första potthålet och sabbar hojen.

Jag har lagt en bricka imellan... kanske får lägga en till, å andra sidan så (det är i sidled) så ska väl inte svingen röra sig så mycket, iaf inte så nära svinginfästningen?
Men det går ju att lägga en bricka till.... :)
 
Mycket snyggt!
Hoppas det reder sig med kutsen, att den går å få av å på utan att sabba lacken varje gång.
Antar att du kommer har endel el där?

/M

P.S. Själv var jag på väg att få ett bryt idag när jag inte fick tag i svart 10mm2 kabel.
 
Tackar
Ja, det kommer att va batteri o el i cutsen, men tanken är att man ska komma åt allt via ett lock på framsidan cutsen, så den ska inte behövas tas av så ofta...
Nä, det är vansinnigt enerverande när man inte hittar prylarna man behöver...
 
Tacka tackar...
Självklart.... kallingarna kan ev. ha andra färger på spåren :)
Jag tror jag nöjer mig med sadel - jacka... ska köpa brun mocka till sadeln .... tror jag
 
Idag var det si o så med motivationen... men lite blev iaf gjort
Började med att slipa av tank o cuts och så på med ett par lager klarlack... inget rinn :) men jäklar vad man såg allt damm tydligt :crash nästa match blir polering

Bromsskivorna fick sig en rejäl uppfräschning med vinkelslipen o stålborste, sen lite guldfärg på det...
Även drevet fick sig en liknande omgång.

Skulle lackat stödet o drevhubben, men där tog energin slut....

20 bromsskiva 1.jpg20 bromsskivor 2.jpg20 bromsskivor 3.jpg

20 cuts 1.jpg 20 cuts 2.jpg

20 tank 1.jpg 20 tank 2.jpg
 
Du, jag lastar in min hoj i ett släp och kör upp den till dig så bygget du klart den. Okej?!
Förbannat snyggt Zäta! Det ska bli redit skoj att se den i verkligheten. :)
 
Du är så välkommen Rally :)
Vi har en plats ledig..... till dig?

Faan, va förbi nu på morgonen... jo, jag for med osanning, det hade runnit, scheisse... men väldigt lite.... polering eller omlack... vi får se. Smetade på ett lager vitbeige på navhubben, hast.mätardrevet och stödet när jag ändå var på plats... man börjar bli rätt varm i kläderna nu... fan vad skoj det hade varit med en riktig lackbox... och plåtverkstad.... HD..... får börja köpa trisslotter tror jag, jobba sig rik verkar inte funka nåt vidare :va

Ang lack, skulle behöva lite småburkar, gärna med skruvlock, så man kan ha färgslattarna i. Orginalburken med den vitbeiga blandningen går ju nätt o jämt att stänga numera...samma med härdarburkarna...tips?
 
Idag var det si o så med motivationen... men lite blev iaf gjort
Började med att slipa av tank o cuts och så på med ett par lager klarlack... inget rinn :) men jäklar vad man såg allt damm tydligt :crash nästa match blir polering

Bromsskivorna fick sig en rejäl uppfräschning med vinkelslipen o stålborste, sen lite guldfärg på det...
Även drevet fick sig en liknande omgång.

Skulle lackat stödet o drevhubben, men där tog energin slut....

View attachment 379287View attachment 379288View attachment 379289

View attachment 379290 View attachment 379291

View attachment 379292 View attachment 379286


Var köpte du guldfärgen? Biltema eller?
 
Japp, deras motorfärg som skall tåla 150 grader...
Va precis på Göteborgs skruvcenter, grymma killar som kan trolla fram det mesta, lite lyckligare och lite fattigare :)
En M14 / 1,5 kostar nästan 40 spänn.... tur man inte behövde så många
Bultarna till bromsskivorna var desto billigare

Sprang in till en grannverkstad de rekomenderade för plåt osv....
Uj uj uj ... vilken maskinpark... rena porren, rörbockningsverk, plåtbearbetsningsmsakiner... SVETSAR stora som...och travvis med aluminiumplåt, mässing o fan o hans moster,tyvärr var alla på lunch, så om man kunde fått köpt nåt lite svart... vet jag inte ..än :)
Blir ett återbesök nån dag.
 
Tänkte också fråga om guldfärgen men du hade redan svarat. :tummenupp

Angående burkar så brukar jag spara skvättar i gamla syltburkar o.dyl.
Håller sig ganska bra då gummit på insida lock gör det lufttätt.
Billig förvaring om inte annat. :)
 
Ja, jag tog den enkla vägen med guldfärgen, orkade inte hålla på att slabba med 2komp på dem.
Även styret kommer nog att få samma. Kanske bromsoken också...
Sedan kommer det säkert att bli lite småfästen, kylarsargar osv, som skall ha samma vitbeiga färg som ram/tank... men ibland är det skönt att bara "skaka o spruta" .... hmmm, hur faan lät det :D
 
Det kommer bli en vacker hoj Zäta !

Vrider mig av p-ångest...:brynad Måste ner i källaren och måla i tvättstugan nu :död
 
Tackar Kawa!
Ja, alltid tråkigt att avbryta när man är inne i ett flyt. Men du kommer ju va hur hungrig som helst när du kommit tillrätta i nya huset.... och nya garaget!
Måla på :)
Själv har jag mest tvättat o rengjort o blästrat... och slipat tank o cuts... igen.
Blev inte ett dugg nöjd med klarlacken. Testade med autosol och polerhätta å maskinen, blev förvisso väldigt lent... men inte ett dugg blankt. Sen hade jag ett litet rinn, så till slut trättnade jag och slipa ner hela skiten... ja , bara klarlacken då....
Stod och flumma lite med en garagegranne att det skulle nog va rätt snyggt med en riktigt sliten lack, alltså gå loss ordentligt med ett 1200 papper, låta det vita komma fram i de gröngråa fälten osv... och så på med en matt lack....
Men nu får de ligga och gotta till sig ett tag, måste lösa ett tält eller liknande, det var på tok för mycket damm i lacken...

Plockade isär bromsoket bak, blästrade, snyggt som fasen blev det, men passade inte på hojen... misstänker att det blir guld och... nåt på dem sedan.

21 matt tank.jpg 21 mattilacken.jpg

21 bromsskiva 1.jpg 21 fälg.jpg

21 broms 1.jpg 21 kåpor.jpg
 
Hade jag bott i Göteborg så hade jag nappat fortare än fan. Ni verkar ju ha det hur bra som helst i garaget. I ala fall är det varmt, bra belyst och tycks ha tillgång till kaffekokare.:D
Hur ser planerna ut för avgassystemet? Färg, typ, ljuddämpare? Jag röstar för ett blankt 4-2 med klassiska megafoner med uppvinkling, typ 45 grader eller så.
 

Similar threads

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top