Yamaha x-max 250 scooter problem snälla hjälp!

NOMAD

Medlem
Gick med
17 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Hej

Jag har en X-max 250 2010 som jag kör till stranden med sommartid,den har rullat 500mil.Problemet är att när den blir varm och när jag stänger av den vill den inte starta längre utan man nåste lämna den över natten då startar den utan problem,annars när man kör med den är det inga problem bara när den är varm och man stänger av den.Jag har provat med alla tre nycklar och det är samma sak,ibland vill den starta efter några timmar ibland efter natten.Scootern är köpt i sverige men jag har den i Kroatien och det finns ingen verkstad i närheten.Snälla hjälp mig jag blir galen snart

Har du möjlighet så ta ut tändstiftet när den är varm och kolla så den får gnista.
Stiftet snustorrt eller dyngsurt då?

Börja där.

Choke / kallstartsventil (heter det va?)
Nått som hängt sig eller inte fungerar som det ska.
Men kolla stiftet först.

Jag ska börja med stiftet då,någon sa att det kan ha med startspärr att göra,men jag förstår inte hur kan det funka när det är kallt?Kan det vara startspärr fel?

Om bränsleslangen ligger för nära motorn får du ånglås när motorn är varm.
Om ventilspelet är för litet (antar att det är en fyrtaktare) så stänger inte ventilerna helt när den är varm.
En dålig tändspole lägger av när den blir varm, men då brukar motorn stanna och gå att starta efter en kort stund.

Har försökt och hitta felet idag utan framgång,iaf det är gnista på tändstiftet alltid,pumpen verkar krångla.Någon som kan ge mig fler tips?

Kollat ventilspel? Brukar iof ge fler oönskade fenomen om de står för tight.

På min 2008 var det felet i ett år men jag kom på att det kan vara bensinpumpen och efter att den blev utbyt så går den perfekt.

Som många redan nämnt är för tighta ventiler vanlig när de inte startar varm men de brukar komma smygande dvs mer o mer svårstartad under lång tid. Bränslebrist....Testa starta den med startgas eller bensin som du sprutar in i baken på förgasaren med borttaget luftfilter så vet du om de är bränslebrist.

Han har ju inte svarat så han håller förmodligen på och meckar.

Ah, jag missade att han slutade felsöka "Senaste aktivitet: 2015-09-11 00:17", sorry. :glömdet

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025