Yamaha WR426, info, erfarenheter mm. sökes!

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm/norrort
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Ja, ni som kör eller vet nåt om 426:an får gärna berätta lite om den! Service, några barnsjukdomar? osv. Vill ju veta vad de är man köper =)
 
Har en Wr426f-01.
Är mycket nöjd!
Mycket smidig (tycker jag ) o går bra!
Angående servicen så är det inte mycket som behövs göras ..
Kan inte säga på rak arm hur ofta men ja ska kolla upp det.
Med original avgas-systemet är den ganska strypt.
Nu har jag bara kört Enduro/Cross med den.


Så jag är hel nöjd! :tummenupp
 
Ben skrev:
Har en Wr426f-01.
Är mycket nöjd!
Mycket smidig (tycker jag ) o går bra!
Angående servicen så är det inte mycket som behövs göras ..
Kan inte säga på rak arm hur ofta men ja ska kolla upp det.
Med original avgas-systemet är den ganska strypt.
Nu har jag bara kört Enduro/Cross med den.


Så jag är hel nöjd! :tummenupp
Låter ju bra! Hur ofta servar du och vad gör du då? Håller den bra och så? :)
 
Ja det är standard grejjerna ...
Olja, kedja, ventil spel osv ...
Jag har haft den sen -01 och det är bara sslitage grejjer som gått sönder .. Alltså styren osv.
Alltså motorn o fjädring funkar fint!
Det kallar jag kvalité :D
 
Men Ben du har väl aldrig varvat över 5000prm heller med din hoj tro faan att den håller bra om du någonsin fått upp varvet så är det väl gashäng när du stupat!!!mvh Clason
 
Enl en kompis är 426an (00a) mkt spetsigare, högvarvigare o m betydligt sämre låg o mellan drag än ktm exc 525 (03a).
(Fast det är sjävklart han pratar väl om den nya)
/u
 
Ben skrev:
Ja det är standard grejjerna ...
Olja, kedja, ventil spel osv ...
Jag har haft den sen -01 och det är bara sslitage grejjer som gått sönder .. Alltså styren osv.
Alltså motorn o fjädring funkar fint!
Det kallar jag kvalité :D
Ok, hur ofta har du utfört ovanstående? Låter ju riktigt fint :tummenupp
 
ulf_lundin skrev:
Enl en kompis är 426an (00a) mkt spetsigare, högvarvigare o m betydligt sämre låg o mellan drag än ktm exc 525 (03a).
(Fast det är sjävklart han pratar väl om den nya)
/u
Ok, får väl testa KTM:s motsvarighet också kanske. Fast jag är ju Yamahafreak och tycker inte det är negativt med en högvarvig motor :D
 
Clason skrev:
Men Ben du har väl aldrig varvat över 5000prm heller med din hoj tro faan att den håller bra om du någonsin fått upp varvet så är det väl gashäng när du stupat!!!mvh Clason

Pffff :)
 
Om jag inte missminner mig är -00 lite tjuriga att starta och det var även nåt mera med just -00 som spökade. Bättre att satsa på en -01 eller nyare. Det finns även nya hojar av äldre årsmodell att köpa på http://www.japanspeed.de
 
Skicka ett PM till Adrian_J här på forumet, han sitter inne med en del info.

mvh Blip
 
ulf_lundin skrev:
Enl en kompis är 426an (00a) mkt spetsigare, högvarvigare o m betydligt sämre låg o mellan drag än ktm exc 525 (03a).
(Fast det är sjävklart han pratar väl om den nya)
/u

Kan bara hålla med. YZ:an är ännu värre, den är å andra sidan ren cross så det är ju mer normalt.

Japanska 4-t känns faktiskt onekligen mer 2-t än 4-t, förstår inte varför dom ska bygga hojarna så... Enligt Bikes mätning varvade WR426 över 12.000 varv vilket i sånna fall är riktigt högt, Husa & KTM ligger på ca 8-9000. Om det är 12.000 vet jag inte, men den varvar väldigt mycket tycker jag. Vill man ha mer varv än vrid kan man köpa sig en 250 2-t för en billigare summa, det är effektmässigt lika som 450/500 cc 4-taktarna. Men det är väl en smaksak vilken motorkaraktär man är ute efter.

Sen är det en kostnadsfråga, en KTM 520/525 är ju lite dyrare. Med 04:orna slår KTM pris rekord återigen tyvärr. Nästan 80.000 :- Rätt saftigt. Inga stora förändringar till i år verkar det som heller, svingen har blivit 10 mm längre, det verkar vara det största som jag kunde hitta...

http://www.karlstrommotor.se/nyhet04.htm

Blip: Hoppas du fick något vettigt ur det jag skrev :-) Ses i skogen!!!
 
Är det något du undrar över är det bara fråga...kan inte svara på allt, men en och annan infalls vinkel kanske man kan ge :)

Är du säker på att det är Yamaha du vill ha så åk ut till närmaste crossbana en helg får du säkert prova, om inte annat få en del tips av ägarna. De är rätt vanliga, även fast KTM idag är "dussinhojen" nummer 1 på banorna. Tror inte Yamaha anordnar speciellt många provkörningar, mest KTM som gör det, i vissa fall ställer även handlare upp med tex Husaberg, VOR, Honda, men det är ju inte ofta...

Blip skrev:
Jodå det var mycket bra, men jag blev tyvärr inte mindre kluven :confused: men det ordnar sej nog :p
 
Jag var faktiskt ute på krokeksbanan här i norrköping idag och kikade, yamaha är stort här i stan, mycket tack vare en riktigt bra yamaha handlare och mycket tack vare en riktigt usel honda,suzuki,kawasaki handlare (MC-Service)

Yamaha ligger som sagt bra till rent kostnads och servicemässigt, men om jag behärskade konsten att skruva lite bättre så hade det blivit en Husaberg eller KTM. Husaberg är väl lite osäkrare då jag inte vet hur det ser ut sen korvätarna i söder tog över tillverkningen.

Adrian_J skrev:

Är du säker på att det är Yamaha du vill ha så åk ut till närmaste crossbana en helg får du säkert prova, om inte annat få en del tips av ägarna. De är rätt vanliga, även fast KTM idag är "dussinhojen" nummer 1 på banorna.
 
Blip skrev:
Jag var faktiskt ute på krokeksbanan här i norrköping idag och kikade, yamaha är stort här i stan, mycket tack vare en riktigt bra yamaha handlare och mycket tack vare en riktigt usel honda,suzuki,kawasaki handlare (MC-Service)

Yamaha ligger som sagt bra till rent kostnads och servicemässigt, men om jag behärskade konsten att skruva lite bättre så hade det blivit en Husaberg eller KTM. Husaberg är väl lite osäkrare då jag inte vet hur det ser ut sen korvätarna i söder tog över tillverkningen.

Man behöver väl kunna meka om man har en yamaha också, jag har haft tre ktm som alla har gått klockrent, visst kan jag meka lite, men när man ska öppna motorn så överlåter jag det till andra
 
Ah ursäkta, jag var aningen otydligt. Jag menar ju förstås att Yamaha YZ/WR numera ligger i en ganska förmånlig prisklass och att det därmed finns ganska mycket utrymme för att köpa reservdelar istället, och att jag har tillgång till en bra handlare som kan hjälpa mej när/om det skiter sej.


motardnisse skrev:
Man behöver väl kunna meka om man har en yamaha också, jag har haft tre ktm som alla har gått klockrent, visst kan jag meka lite, men när man ska öppna motorn så överlåter jag det till andra
 
En bra handlare är ju A & O! Tyvärr finns det väldigt få vad det gäller Husaberg säger mina erfarenheter.

Jag har skrivit till Konsumentombudsmannen angående min motorservice för att se hur stor chansen är att man har laglig rätt till kompensation. Blev lovad en vecka + eventuell väntan på delar, har nu gått 4 och motorn är inte klar. Nästan 3 veckor gick utan att något direkt arbete utfördes på motorn, ringde i princip varje dag för att höra hur det fortlöper. Är i kontakt med Husaberg också för att få höra lite med dom. Företaget jag lämnade in hos (Mc sport Arlanda) hävdar att Husaberg inte har kamaxlar hemma, Husaberg sa i ett mail att de har standard kamaxlar hemma. Jag vet inte vad Olle Ohlsson beställt men jag sa inte till om något speciellt och då antar man att de beställer just standard. Ska återigen höra med både Olle Ohlsson Mc Sport & Husaberg på måndag, har talat om får båda parter att de säger vice versa...

Faktum kvarstår dock, det tog lång tid att just att byta lagersats, kamkedja samt konstatera att kamaxeln var dålig, detta är ju inte Husabergs problem... Hur lång tid det kommer ta att få motorn klar och vems fel det hela är får stå mellan Mc Sport & Husaberg att reda ut, sen får ARN/Konsumentverket reda ut vem som ska betala kompensation och hur mycket. Jag missade Stångebroslaget i helgen trots att jag lämnade in motorn med marginal, ska det strula vidare så lär även 24-timmars gå bort den 25-26 juli.

Så här står det på ARN's hemsida...

"Detta kan du kräva

När du köper en vara eller tjänst kan du kräva:

- att den levereras i rätt tid och till överenskommet pris,
"

Jag anser inte att motorn levererats i rätt tid när det gått fyra veckor och den inte ens är klar. Så var noga med att du har bra handlare runt dig. I mitt område verkar handlarna mest vara tragiska...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top