Yamaha WR250R 2010. Elfel/Elstart/Batterifel? Likriktare? Laddningsregulator? ECU? Batteri? Error Code 1 (Err 1)

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det är enkelt att kolla om den drar tjuvström och att kolla laddspänningen.

Koppla loss pluspolen från batteriet. Sätt multimetern på ampere-likström. Glöm inte att koppla kablarna på multimetern rätt. Mät mellan pluspol på batteriet och på pluskabeln. Vad får du för värde?

Montera tillbaka plusskabeln på pluspolen igen. Koppla tillbaka kablarna på multimetern för spänningsmätning. Sätt multimetern på volt-likström. Starta moppen och mät mellan plus och minus. Vad har du för spänning på olika varvtal?
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Att ett batteri dör efter 11 år är ju inget undlig alls, om man ställer ett fulladdat batteri på en bänk i 6 månader så har det laddat ur sig själv såpas att det bara är 50% kvar står batteriet 1 år vilket din hoj verkar kunna ha gjort kan batteriet vara så skadat att det inte klarar av att hålla laddning någon längre stund.

Så att säga att batteriet inte höll mer än 240 mil är grovt fel, det har som sagt inte ett skit med mil att göra utan enbart pga åren som passerat.

Laga inget som inte är trasigt i med nya batteriet o ut o kör varje vecka/månad så har du inga bekymmer alls.
 

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Det är enkelt att kolla om den drar tjuvström och att kolla laddspänningen.

Koppla loss pluspolen från batteriet. Sätt multimetern på ampere-likström. Glöm inte att koppla kablarna på multimetern rätt. Mät mellan pluspol på batteriet och på pluskabeln. Vad får du för värde?

Montera tillbaka plusskabeln på pluspolen igen. Koppla tillbaka kablarna på multimetern för spänningsmätning. Sätt multimetern på volt-likström. Starta moppen och mät mellan plus och minus. Vad har du för spänning på olika varvtal?

Tjena, tack för instruktionerna.

12.4 innan jag startade den.

När hojen är igång (fick rulla igång den) så sjönk den till 11.7.

Gasar jag går den ner under 11, och sen upp igen.

Den laddar inte alls eller? För det verkar ju som den bara går på batteri?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tjena, tack för instruktionerna.

12.4 innan jag startade den.

När hojen är igång (fick rulla igång den) så sjönk den till 11.7.

Gasar jag går den ner under 11, och sen upp igen.

Den laddar inte alls eller? För det verkar ju som den bara går på batteri?
Ja det verkar ju så. Den laddar inte utan motorn går på batteriet. Tills batteriet är slut.
Tänk på att ladda batteriet efter varje tur. BlyBatterier förstörs när de står med låg/liten/ingen alls laddning.
 

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Ringt Yamaha Center i Mölndal, han sa att jag får en ny stator gratis pga. återkallelse och den kan påverka regulator och batteriladdning under drift. Lämnar in den och ber han spana på elsystemet i samma veva.

Tack för all hjälp
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top