Yamaha WR250R 2010. Elfel/Elstart/Batterifel? Likriktare? Laddningsregulator? ECU? Batteri? Error Code 1 (Err 1)

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Hej. Precis köpt en Yamaha WR250R 2010 som bara gått 240 mil, gick att starta utan problem första tre gångerna.
Sen när jag kom hem lade elstarten av och det bara surrade och klickade när jag försökte starta ( se film,
). Fick rulla igång den i backen hemma så jag fick köra den lite iallafall (tänkte att den kanske laddas när jag kör lite och går att starta sen) men elstarten gav fortsatt ett konstant klickande och surrande. Jag tänkte givetvis att det kanske är batteriet så jag plockade av det och satte det på laddning, fulladdat batteri i hojen igen och den startar utan problem, kör en glädjetur på någon kilometer och ställer in den i garaget. Sommaren är räddad.

Nästa dag, samma problem, ett jäkla surrande och klickande och när jag håller inne startknappen ett par sekunder så står det "Err 1".
Sökt på detta fanatiskt och hittat amerikanska/australiensiska forum/diskussioner men folk säger så olika och jag vill gärna höra med mina landsmän eftersom vi har tillgång till samma försäljare och talar samma språk samt att jag kunde få det förklarat för mig av någon som haft samma problem, vill bara att den ska funka.

En liten varningsklocka att tidigare ägare haft problem ringer när jag plockar av ett biltemabatteri på en hoj som gått 240 mil och är i helt nyskick. Förra ägaren hade också laddat detta biltemabatteri natten till när jag köpte den.

Jag vill bara ut och köra i skogen nu men är rädd för att det inte är bra att rulla igång den för någon sade det på ett amerikansk forum att det inte var bra? Men det måste väl vara lugnt till jag hittat felet?

Eftersom jag inte är så bra på detta med el så är min närmsta lösning att köpa den här grejen (https://www.motoaction.se/regulator...otorsport-p1372308/yamaha-wr250r-2010#v130899) och byta ut den, och hoppas att den funkar sen. Eventuellt ett nytt "bättre" batteri också.

Trevlig Sommar och tack för ert engagemang.

??
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Släng biltemabatteriet och köp ett riktigt, det hade jag börjat med. Sen kan du ju oxå mäta så hojjen laddar när den är igång.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag skulle låna en tångamperemätare, springa i gång den och kolla hur mycket generatorn laddar.

Om du har en rimlig laddström, kanske 4A eller så, när hojen går med lyset på så är stator och likriktare/regulator ok och då är det mest sannolika att batteriet är slut.

Om du har en låg laddström så behöver du ta reda på om det är stator eller likriktare/regulator som är dålig. Att ta reda på vilken av dem som är dålig är litet knepigare och eftersom du säger att du inte är så bra på el så behöver du nog hjälp i så fall.

Om du har en bra laddstrom och vill konstatera om batteriet är dåligt så skulle jag ta en batteriladdare och sätta batteriet på laddning och mäta strömmen med tångamperemätaren. Om strömmen inte går ned till nära noll efter några timmar så är batteriet slut. Hur många timmar beror på storleken på batteriet och den strömstyrka som laddaren ger.

Tänk på att om du har ett litiumbatteri så behöver det en särskild sorts laddare.

Om du vill chansa på att byta grejer så skulle jag börja med batteriet eftersom det är så mycket billigare:

Lycka till!

Mvh,
Ingvar
 

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Jag skulle låna en tångamperemätare, springa i gång den och kolla hur mycket generatorn laddar.

Om du har en rimlig laddström, kanske 4A eller så, när hojen går med lyset på så är stator och likriktare/regulator ok och då är det mest sannolika att batteriet är slut.

Om du har en låg laddström så behöver du ta reda på om det är stator eller likriktare/regulator som är dålig. Att ta reda på vilken av dem som är dålig är litet knepigare och eftersom du säger att du inte är så bra på el så behöver du nog hjälp i så fall.

Om du har en bra laddstrom och vill konstatera om batteriet är dåligt så skulle jag ta en batteriladdare och sätta batteriet på laddning och mäta strömmen med tångamperemätaren. Om strömmen inte går ned till nära noll efter några timmar så är batteriet slut. Hur många timmar beror på storleken på batteriet och den strömstyrka som laddaren ger.

Tänk på att om du har ett litiumbatteri så behöver det en särskild sorts laddare.

Om du vill chansa på att byta grejer så skulle jag börja med batteriet eftersom det är så mycket billigare:

Lycka till!

Mvh,
Ingvar

Jag har en sån här och den visar 12.3 när jag plockat av batteriet. Så batteriet är okej?

20210605_115557.jpg

Den duger inte för att kolla om den laddar när motorn går/gaspådrag eller? Tror det är något elfel med något som kallas ECU, enligt hojens felmeddelande "Err 1" på displayen när jag försöker starta.

Batteriet du länkade till finns i 4.2A och 6.3A, jag köper den med 6.3A antar jag?

Tack för hjälpen
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Nej tyvärr funkar inte den inte så bra för att mäta laddström under drift - det går men du behöver meka med kablar så att du kan koppla in den mellan batteriet och regulatorn.

En tångamperemeter är enklare eftersom kan mäter på ett annat sätt så att man inte behöver koppla in den i serie med regulator och batteri. Den ser ut så här:

Man öppnar "tångedelen" och sätter pluskabeln till batteriet mellan käftarna och stänger den igen.
På så vis kan man mäta ström som är större än vad en vanlig mätare klarar, slipper koppla om kablar etc..

12.3 volt är lågt men jag antar att batteriet är tomt pga ingen laddning så är det inte konstigt. Om batteriet visar 12.3 volt när det är fulladdat så är det dåligt.

Jag länkade till batterier som Motoaction säger funkar till din hoj, jag vet inte om de passar. Googla på modellbeteckningarna, kolla måtten och jämför med det du har så vet du vad som funkar. Jag skulle ta det största batteri som passar.

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
 

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R

Tack för hjälpen, nytt batteri på väg.
Uppföljning kommer.

Trevlig helg:)
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Kolla med en Yamaha handlare om generatorlindingen är bytt på din hoj. De har ett garantiåtagande på dessa hojar att byta denna. Kan vara den som spökar om jobbet inte är gjort.
Kjell.e

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk
 

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Kolla med en Yamaha handlare om generatorlindingen är bytt på din hoj. De har ett garantiåtagande på dessa hojar att byta denna. Kan vara den som spökar om jobbet inte är gjort.
Kjell.e

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Ja det ska jag absolut göra, ringer dem på måndag, har ett yamhacenter här i Mölndal, tack för tipset!
 

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Kolla med en Yamaha handlare om generatorlindingen är bytt på din hoj. De har ett garantiåtagande på dessa hojar att byta denna. Kan vara den som spökar om jobbet inte är gjort.
Kjell.e

Skickat från min SM-G398FN via Tapatalk

Gäller det alla årsmodeller? Har 2010a, trodde bara det va 08or och 09or?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har en sån här och den visar 12.3 när jag plockat av batteriet. Så batteriet är okej?

View attachment 461333

Den duger inte för att kolla om den laddar när motorn går/gaspådrag eller? Tror det är något elfel med något som kallas ECU, enligt hojens felmeddelande "Err 1" på displayen när jag försöker starta.

Batteriet du länkade till finns i 4.2A och 6.3A, jag köper den med 6.3A antar jag?

Tack för hjälpen
Batteriet är INTE OK när spänningen är 12.3 Volt.
Batteriet är mycket dåligt laddat.
Ett laddat Yuasa batteri håller 12,7 till 12,8 Volt en dag efter det laddats.
Ett billigt batteri typ Biltema "underhållsfritt" eller Biltema "Gel" håller när det är nytt och laddat 13,0 till 13,2 Volt en dag efter det laddats. #
På grund av högre koncentration av svavelsyra. Svavelsyra är billigt och ett enkelt sätt kortsiktigt höja batteriprestanda. På längre sikt mindre hållbarhet med högre koncentration av svavelsyra.

# Direkt efter laddning kan spänningen var många 1/10-dels Volt högre, kontrollera därför batterispänningen nästa dag eller i varje fall många timmar efter laddning när spänningen stabiliserat sig.
 

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Batteriet är INTE OK när spänningen är 12.3 Volt.
Batteriet är mycket dåligt laddat.
Ett laddat Yuasa batteri håller 12,7 till 12,8 Volt en dag efter det laddats.
Ett billigt batteri typ Biltema "underhållsfritt" eller Biltema "Gel" håller när det är nytt och laddat 13,0 till 13,2 Volt en dag efter det laddats. På grund av högre koncentration av svavelsyra. Svavelsyra är billigt och ett enkelt sätt kortsiktigt höja batteriprestanda.
På längre sikt mindre hållbarhet med högre koncentration av svavelsyra.

Okej, grymt tack, hade jag ingen aning om.. okej, jag laddar batteriet fullt nu, och startar den direkt sen så slänger ja skiten direkt och väntar på ett https://www.motoaction.se/batteri-underhallsfria-agm-bs-battery-p1105146/yamaha-wr250r-2010#v1102523 det borde ju räcka? Eller ska jag köpa det orginal yuasu för 1300?

Valde 6.3A AGM fr länken 600 kr.

Tack & Trevlig helg
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag sticker ut hakan och skriver:

Det enda man kan säga säkert är att det inte är batteriet som är problemet. Comeback förklarar gärna varför.
 

Rundik

Tusenkonstnär
Gick med
4 Aug 2006
Ort
V.Götaland
Hoj
VTR1000F, NSR125R
Vet inte hur många konstiga problem jag råkat ut för med biltemabatterier, både på jobbet och hemma på olika hojjar. Verkar vara rätt varierande kvalite på dom där batterierna.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag sticker ut hakan och skriver:

Det enda man kan säga säkert är att det inte är batteriet som är problemet. Comeback förklarar gärna varför.
Tveksamt ?
Pippistrello skriver citat:
Fick rulla igång den i backen hemma så jag fick köra den lite iallafall (tänkte att den kanske laddas när jag kör lite och går att starta sen) men elstarten gav fortsatt ett konstant klickande och surrande. Jag tänkte givetvis att det kanske är batteriet så jag plockade av det och satte det på laddning, fulladdat batteri i hojen igen och den startar utan problem, kör en glädjetur på någon kilometer och ställer in den i garaget. Sommaren är räddad.
slut citat

Slutsats: Med laddat batteri startar den direkt.

Citat: Nästa dag, samma problem. slut citat

Den vanliga orsaken: Laddningen fungerar inte.
För om laddningen fungerade skulle ju batteriet vara fulladdat efter gårdagens tur.

Ovanlig orsak: Glömt hojen med ljuset på. Om den har ljus...jag har obefintliga kunskaper om WR250.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Hade en WR och känner igen det du beskriver. Nytt batteri (Biltemas lättvikt) löste problemet, känsligt elsystem på dom där. Se till att underhållsladda efter att du köpt nytt!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hade en WR och känner igen det du beskriver. Nytt batteri (Biltemas lättvikt) löste problemet, känsligt elsystem på dom där. Se till att underhållsladda efter att du köpt nytt!
Men är det då ett billigt batteri med hög spänning så duger det inte med en Ctek batteriladdare för underhållsladdning för det duger inte med att slå till för underhållsladdning vid ca 12,85 Volt med ett batteri som nytt har en vilospänning i området 13,0 till 13,2 Volt. Då laddas batteriet ur.

Ctek'ar funkar hjälpligt med ett batteri med vilospänning i området 12,7 - 12,8 Volt som ett Yuasa. Då kommer de gå in med underhållsladdning några gånger per dygn. Om hojen drar obetydligt med ström. Och batteriet friskt.
Är batteriet nästan slut och hojen drar mycket ström (13,9 mA) kan en Ctek gå in med laddpuls var 90 sekund......
 
Last edited:

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Testat igen,

13.2v efter full laddning igår kväll (ctek)
12.73v nu på morgonen (avplockat hojen)

Satte i det nu på morgonen, startar direkt. Lite i klenaste laget kanske, men drar igång motorn iallafall.

Har nytt batteri på väg ett på 6.3A från motoaction, Biltema är grymt till många saker men kanske inte just batterier. Vad jag har hört kör vissa på orginalbatteriet efter 4000 mil och min har gått 240.
Det gör mig ju fundersam varför det ens sitter ett biltemabatteri i den?

Har nog något elfel som kommer att behövas diagnostiseras ändå, kan inte förstå varför ett felmeddelanden Err 1 (Ecu) annars kommer upp.

Ringer Yamaha Center Mölndal imorgon och snackar med dem.

Ha en fin nationaldag allihopa i det fina vädret! Se till att ta ut tjejen, eller hojen, på en svängom.

Tack för allt engagemang så långt, grymt!

?
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Det är uppenbart
Har nog något elfel som kommer att behövas diagnostiseras ändå, kan inte förstå varför ett felmeddelanden Err 1 (Ecu) annars kommer upp.

Ringer Yamaha Center Mölndal imorgon och snackar med dem.



?
Det är uppenbart att du har ett elfel. Antingen laddar inte generatorn eller så drar hojen ström när den är avstängd. En mekaniker med grundläggande kunskaper i el avgör vilket som felar på några minuter.

Du skriver att batteriet tar laddning från separat laddare, självurladdar inte över natten och orkar vrida igång motorn.
Batteriet är inte ditt problem.
 

Pippistrello

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2021
Hoj
2010, Yamaha WR250R
Det är uppenbart

Det är uppenbart att du har ett elfel. Antingen laddar inte generatorn eller så drar hojen ström när den är avstängd. En mekaniker med grundläggande kunskaper i el avgör vilket som felar på några minuter.

Du skriver att batteriet tar laddning från separat laddare, självurladdar inte över natten och orkar vrida igång motorn.
Batteriet är inte ditt problem.

Precis min slutsats, ett nytt batteri av bättre kvalite gör nog gott men det är något mer som är fel. Eftersom det sitter ett biltemabatteri i så måste ju något hänt med orginalbatteriet, något som gjort att det inte har laddat eller blivit tömt/förstört på något sätt. Därför tänker jag att enklaste lösningen för förra ägaren var att slänga i ett nytt batteri bara.. och nu står jag här med samma problem..

Det är synd att han inte kunde vara ärlig när jag köpte den, då hade ju det blivit lättare för mig att fixa felet och felsöka, fast då hade jag ju givetvis prutat
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top