yamaha wr 450f

FeJ

Längtar tills mellankort
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
Harley Heritage
hejsan jag undrar vad ni har att berätta om den här motorcykeln ifall det är en bra mellan mc. Samt hur många hk den har och om den är drift säker rolig att köra bra körställning m.m

Inga nosiga svar tack

Mvh //luke

Nej,
inte bra

för det första har den så hög effekt och låg vikt så den måste stypas
ner totalt för att gå på mellankort.

för det andra är det en tävlingsmaskin
så den kräver otroligt mycket underhåll
för att inte haverera jmft med en gatmaskin.

Den är jättebra i skogen däremot

PS
113 kg torr
ca 50 hk

http://www.yamaha-motor.se/products/motorcycles/competition/wr450f.jsp

okej vissa säger att den inte behöver alls mycket underhåll... vad jag hört sen ska jag köra ostrypt asså jag menar strypning plockar jag väck så den inte går som en påse nötter...

Slipbert skrev:
okej vissa säger att den inte behöver alls mycket underhåll...

Jmft med vadå?
den har lite längre intervaller än vissa andra tävlingsmaskiner
men det gäller ändå täta oljebyten och att hålla koll på kolv-
och ventilspel regelbundet.

Dessutom mår motorn inte bra av jämngaskörning.

Bättre att köpa nåt som är mindre trimmat och lite tyngre
(= bättre balanserat för gata) än rena tävlingsmaskiner.
En allroundmaskin funkar på skogstigar, på grusväg, i stan
och på kortare landsvägsturer.
Många gillar KTM LC4:or men de är lite stora att ha som
mellanmaskiner, BMW F650GS är ett annat bra val.
Det bästa valet är nog en Suzuki DR350/DR400.
De ligger bra i pris också som nya och en begagnad DR350 får
du för en spottstyver på blocket.

Här är en nära dig för 15 lapp
http://www.blocket.se/view/6743103.htm
kolla med din Suzukihandlare att det finns strypsatser till den bara
innan du köper.

Last edited:
Den är skitrolig i stadstrafik, åker du utanför stan så mår den både dåligt och är mindre rolig, förutsatt att du inte gasar hela tiden då.

Den har bättre serviceintervall än de andra riktiga tävlingscyklarna i den klassen, men jämfört med en vanlig gathoj så är det "hela tiden" service.

Längesen denna varit uppe.
Har fösökt leta fakta om WR men finns ju ett myller av trådar och ingen me de jag vill veta.
Alltså kan någon tala om vad det är för serviceintervaller på en 450 03á?
Hur ofta ska/bör kolven bytas om man inte kör tävling eller extremt dammig miljö?
På väg att byta från ninja till skogis.
Funderar mellan 450 och xt660 men då verkar ju xt vara mer en landsvägare om jag fattat rätt?
Finns ju tyvärr lika många åsikter som det finns ägare och chanserna att testa olika är dåliga här uppe.

Hoppas man kan bli lite klokare.:banana

XT är tung - mer för grusväg än för skog,
WR kräver mycket underhåll och tål inte att fisköras eller touring.

det finns mellanting som är lämpligare för glada motionärer.
Kolla efter låg vikt och måttlig effekt

Wr:en verkar klara sig alldeles utmärkt faktiskt. iaf min.

jag kör mest stads/bus och lite längre turer. inga problem. kör oljebyte var 10h typ..

Har vart ute o kört med en kille som hade en WR. I acceleration var det stooor skillnad mot min 525..

Längesen denna varit uppe.
Har fösökt leta fakta om WR men finns ju ett myller av trådar och ingen me de jag vill veta.
Alltså kan någon tala om vad det är för serviceintervaller på en 450 03á?
Hur ofta ska/bör kolven bytas om man inte kör tävling eller extremt dammig miljö?
På väg att byta från ninja till skogis.
Funderar mellan 450 och xt660 men då verkar ju xt vara mer en landsvägare om jag fattat rätt?
Finns ju tyvärr lika många åsikter som det finns ägare och chanserna att testa olika är dåliga här uppe.

Hoppas man kan bli lite klokare.:banana

5 timmar på oljebyte och ventil kontrol, ska tilläggas att ventilerna brukar inte behöva justeras annat än i början när hojen är ny.
Xt och Wr har typ inget gemensamt då Wr är en ren enduro hoj.

Den var en 03a och min är en 05a, min var den vassare av dom... Iofs hade min bara gått kring 30h då och den säkerligen kring 100-150...

Det undrar jag också, det är verkligen inte stor skillnad om ens alls... beror också på vilka årdmodeller man jämför med.

beror ju på massor av grejor, drevningen har ju rätt stor betydelse.

för att spä på så i nån endurotidning jag har här hemma bänkade 06ans yamma wr 450f 2,4hk mer än ktms 525 exc :gnissla

XT är tung - mer för grusväg än för skog,
WR kräver mycket underhåll och tål inte att fisköras eller touring.

det finns mellanting som är lämpligare för glada motionärer.
Kolla efter låg vikt och måttlig effekt

Kan du ge exempel på nåt som är mera lämpligt?
Bor tyvärr ännu högre än lule och känns inte kul att åka på långa bomresor för att titta på hojar.
Har kikat lite på ttr600 och xr400. Har fått svar att dessa är fruktansvärt slöa.

beror ju på massor av grejor, drevningen har ju rätt stor betydelse.

för att spä på så i nån endurotidning jag har här hemma bänkade 06ans yamma wr 450f 2,4hk mer än ktms 525 exc :gnissla
Ja då tycker man att det inte borde vara så stor skillnad som det var... berodde kanske på drevningen då?

Ja då tycker man att det inte borde vara så stor skillnad som det var... berodde kanske på drevningen då?

är ju som jag förstått det vanligt att motardåkare på wrhojjarna kör väldigt tungt drevat eftersom hojen bara är 5 växlad. runt 15-38 drevning är vanligt. 525orna brukar ju köra typ 14/15-42.

Har kört en WR450 -03 motard hela sommaren och jag kan säga att det är en sjuuukt jävla bra hoj! Har tourat med den, lekt i skogen, stuntat, kört bana och kört i innerstan. Funkar överallt (lite ont i röven efter längre sträckor dock). Oljebyte var 15e timme (körde mest gata).
Inga metallspån what so ever i oljan!!
Kollade ventilerna för ett tag sedan och de behövde inte justeras alls! Yamaha har bra kvalité på sina ventiler!
Reggad på 30 kW.

Så jag har bara positiva erfarenheter av denna hoj, riktigt pigg!
Helt klart värt ett oljebyte då och då!
Sen att den är ganska ovanlig som motard om man jämför med tex KTM gör det lite roligare att äga en :)

Edit: När jag körde på barkarby så körde jag mot 3 KTM´er. Accelerationen var jävligt jämn på alla växlar mellan min wr och ktm 525. Jag hade 15 - 42 drevning.

Ett par bilder på mig o hojen (som stals den 9 september...)

Bifogat

• liten.JPG
    liten.JPG
    98.7 KB · Visningar: 311
  • DSC_3541liten.JPG
    DSC_3541liten.JPG
    141.3 KB · Visningar: 288
  • IMG_3491liiiten.JPG
    IMG_3491liiiten.JPG
    119.4 KB · Visningar: 249
  • DSC_3540liten.JPG
    DSC_3540liten.JPG
    134.8 KB · Visningar: 221
Last edited:
Yaman är en riktigt bra hoj alltså driftsäker och som det skrevs innan så
finns det inge anledning för en vanlig åkare att byta olja/filter var femmte timma.
Men ett tips till FeJ är att kolla på Honda Xr 650 som är lite mer allround hoj
än tävlings som wr,n men ändå pulver så det räcker gott å väll att leka med.
Och tröttnar man så finns det en sjö av diverse trimm delar och att hojen är
hållbarheten sjäv är inte fel heller.

är ju som jag förstått det vanligt att motardåkare på wrhojjarna kör väldigt tungt drevat eftersom hojen bara är 5 växlad. runt 15-38 drevning är vanligt. 525orna brukar ju köra typ 14/15-42.
Jag kör 14-42 iaf...

Ett par bilder på mig o hojen (som stals den 9 september...)
Läcker! :tummenupp

Fördjävligt att den stals dock! :mad:

Last edited:
Back