yamaha wr 450f

Om du kör mest gata vid normal körning.

Kolv 500 mil. ( obs max 500 mil ! )
Ventiler 500 mil.
Olja 250 mil.

har precis investerat i en 426 -02 motard som endast ska användas till bus, får se hur den håller. :)

har precis investerat i en 426 -02 motard som endast ska användas till bus, får se hur den håller. :)

Grattis! :tummenupp
En sån har jag med. Jag har svårt att tänka mig att det finns driftsäkrare hoj faktiskt. Min har gått nästan uteslutande gata, och kört rätt hårt. En del touring har det blivit med, i vansinneshastigheter, eftersom vi åkt med ett gäng sporthojar en del. :näsblod
Oljebyte har skett då och då. (rätt sällan om jag ska vara ärlig) :rodnar
Det enda som hänt är att 5:ans drev i växellådan gav upp. Rätt vanligt sägs det, speciellt när man bara kör gata. Nu har 3:ans drev givit upp precis.
Antalet timmar den gått har jag ingen aning om, eftersom cykeldatorerna jag använt till den gått sönder på löpande band. Jag har tappat räkningen. :gnissla Men det är MASSOR kan jag säga.
Anyway, när motorn revs isär för typ ett år sen såg den ut som ny på insidan. :yoparty

Slutsats: Yamaha är kvalitet. :tummenupp
Visserligen har jag nog haft tur med min, men det är inte bara tur.

Kan du ge exempel på nåt som är mera lämpligt?
Bor tyvärr ännu högre än lule och känns inte kul att åka på långa bomresor för att titta på hojar.
Har kikat lite på ttr600 och xr400. Har fått svar att dessa är fruktansvärt slöa.

du ser svaren om serviceintervallerna för att tävlingsmotor, även om man inte tävlar så bör man byta kolv och ventiler typ en gång per år och olja en gång i veckan.
Vill man inte lägga den tiden och/eller pengarna så måste man köpa nåt med en slöare motor, typ en Suzuki DR-Z400, smidig och bra hoj för grus, lättare terräng, is/snö och stadskörning. Serviceintervall som en vanlig gathoj. Givetvis är den skitslö och lite tung jämfört med en tävlingshoj.

Själv kör jag tvåtaktsenduro som är mer lättmekat och skitlätt (98kg).

beror ju på massor av grejor, drevningen har ju rätt stor betydelse.

för att spä på så i nån endurotidning jag har här hemma bänkade 06ans yamma wr 450f 2,4hk mer än ktms 525 exc :gnissla
Åkte med originalljuddämpare (typ 10 mm utblås :hihi ) och 15/38-drevning. ;)

du ser svaren om serviceintervallerna för att tävlingsmotor, även om man inte tävlar så bör man byta kolv och ventiler typ en gång per år och olja en gång i veckan.
Vill man inte lägga den tiden och/eller pengarna så måste man köpa nåt med en slöare motor, typ en Suzuki DR-Z400, smidig och bra hoj för grus, lättare terräng, is/snö och stadskörning. Serviceintervall som en vanlig gathoj. Givetvis är den skitslö och lite tung jämfört med en tävlingshoj.

Själv kör jag tvåtaktsenduro som är mer lättmekat och skitlätt (98kg).

Kolvbyte en gång/säsong kan jag med. Låter inte allt för mycket.
Max 500 mil innan byte är helt ok.
Ska och kika på en -04:a ikväll. Finns de nåt speciellt man ska kika?

jag råkar äga både en yamaha 450 årsmodell 05 och en ktm 525 årsmodell 04 och jag kört många timmar på båda hojarna. så här jämför jag hojarna:

det känns som att det är samma effekt i hojarna, men rätt mycket mer vrid i 525'an. särskilt från lågvarv.
bromsarna är bättre på 450'in
chassit är bättre på 525'an.
motorn är mer lättmekad på 450'in.
hållbarhet=jättebra på båda hojarna.

Back