Yamaha WR 400/426/450

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Ort
Nollelva
Hoj
-06 Fz6-S
Om startmotorn går runt men inte motorn så är det väl helt enkelt nåt tjall med startdrevet/kransen på svänghjulet ?
Vet inte exakt hur det ser ut på yamman men startmotorer brukar "slå ut" en axel med ett drev på som driver runt svänghjulet,sedan dras det in igen när man släpper knappen/motorn startar,annars skulle det paja.
Så kolla helt enkelt om dreven ser hela ut,gör dom det så slår väl inte axeln ut så dreven kommer i kontakt.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Jag har en lite fråga. Mina blinkers blinkar som det vore varningsblinkers varför gör dom detta? Vad kan felet vara? :

Edit; Problemet löst... :)
 
Last edited:

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Någon som vet vart man kan hitta ram skydd i plast som på bilden.

Jag har kollat med Yamaha center och cross affär här i gbg men ingen av dom visste vart man kan hitta de? :va
 

Bifogat

  • wr450.jpg
    wr450.jpg
    32.6 KB · Visningar: 229

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Nu skall det handlas vinterleksak. :) Jag är inne på en landsvägsregad wr250 eller 450. Årsmodell 03-05.
Jag har läst massor med trådar och blir bara förvirrad, hur ofta måste/bör kolven bytas? Är det 150 timmar som gäller?
Ventilkoll hur ofta bör det ske?
Var kan jag hitta en servicmanual?
Är det stor skillnad i hanterbarhet på en 250 och en 450 för en nybörjare som bara kört sporthoj?
Jag vill köra is, vinterskogsvägar och ut i skogen.
 

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Gränsen asfalt/grus
Hoj
XRV750
Nu skall det handlas vinterleksak. :) Jag är inne på en landsvägsregad wr250 eller 450. Årsmodell 03-05.
Jag har läst massor med trådar och blir bara förvirrad, hur ofta måste/bör kolven bytas? Är det 150 timmar som gäller?
Ventilkoll hur ofta bör det ske?
Var kan jag hitta en servicmanual?
Är det stor skillnad i hanterbarhet på en 250 och en 450 för en nybörjare som bara kört sporthoj?
Jag vill köra is, vinterskogsvägar och ut i skogen.

Kolven beror ju givetvis på hur maskin är körd, 250/450 spelar roll med.
Skulle säga att du kan åka MINST 100tim motionsenduro oavsett cc.
Bytte kolv och kamkedja i min -03 i vintras, första gången den är öppnad, men då var det verkligen dags.. har tyvärr ingen tim räknare, men minst 200tim har min gått.

Ventilkoll ska väl göras runt 10-20 tim, jag har haft min i över 5år och kollat 4 gånger, inte rört sig alls, kollade noga precis när jag köpt den, nu resonerar jag som så att när den inte startar kan jag kolla, för börjar det slita nu är det helrenovering som gäller oavsett om jag märker det "i tid". men då har jag som sagt haft min länge och vet hur den är skött.

Servicemanual bör gå att hitta på nätet, jag fick en med cykeln så har inte kollat.


Ska du inte åka knixig enduro rekommenderar jag 450, 250in blir alldeles för trött utanför skogsstigarna. Wr450in är väldigt snäll, inte alls som en cross.
Bara man har lite gaskänsla är det inget problem på det viset.

Wr är en stor och "tung" cykel jämfört med många andra, jag trivs utmärkt med min iom att jag är ganska stor själv, men kompisarna är inte imponerade.. men då är det små flugviktare:D

Men har man inte ambitioner att bli enduroproffs är det en kanóncykel!
Har som sagt haft min över 5år och den kommer vara kvar tills den kan slängas i skrotbingen direkt.:Bugar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vill köra is, vinterskogsvägar och ut i skogen.

I så fall vill du ha en 450.

På en WR450 kan du nog ganska lätt köra 150h med mellan kolvbyten. Och jag föreslår att du börjar med att riva motorn och kolla kolv. kamkedja, ventiler. Och lite inte på den som nyss bytt kolv mm för det är väldigt många som är oärliga när dom säljer gamla crosshojar.

Ventilkoll är lite underligt för den ska göras ofta men jag har ännu inte behövt justera den. Skönt att köra Yamaha. :yoparty
 

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Tack för svaren:tummenupp
Då kanske man inte behöver vara så rädd för dom där lite äldre hojarna,
typ 03-05 om dom verkar välskötta och man är medveten om det där med kolven.
Vad jag förstått så kom elstart -03, hände det något annat som talar för att man inte ska välja äldre?
 

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Gränsen asfalt/grus
Hoj
XRV750
Tack för svaren:tummenupp
Då kanske man inte behöver vara så rädd för dom där lite äldre hojarna,
typ 03-05 om dom verkar välskötta och man är medveten om det där med kolven.
Vad jag förstått så kom elstart -03, hände det något annat som talar för att man inte ska välja äldre?

Stämmer att elstarten kom -03, även autodecomp.
Större tank på -03/-04.
Annars är det inte mycket som skiljer förrän alu ramen -07 vad jag vet iaf.
Köp en fräsch, byt kolv och kamkedja så kan du åka lugnt i många timmar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Dagens trimtips är ett nästan gratis "trimrör".

Egentligen har ju en YZF450 all effekt man behöver men jag har varit på väg att dreva ner min för att jag varit tvungen gå ner på tvåan i vissa kurvor vilket stör mig då hojen blir okänslig och dessutom kräver uppväxling nästan innan man ens kommit ur kurvan.

Har även stört mig på att ljuddämparen än trängre än på min förra YZF250...

Men häromdagen närjag packade om ljuddämparen upptäckte jag att det perforerade röret är 40mm invändigt men avslutas med ett 30mm rör på slutet. Så jag svetsade ihop en ny gavel med ett rör som var 40mm utvändigt och 37mm invändigt så det gick precis lagom in i det perforerade röret.

Nu har jag användbar effekt rejält mycket tidigare så kan i princip köra en växel högre än tidigare överallt och tror dessutom att motor går att dra lite längre innan den börjar tappa i effekt.

Hur det har påverkat maxeffekten är lite svårare att avgöra.

Och ljudnivån är ju högre än tidigare, vet inte vad dom säger vid besiktning men det är ju få tävlingar jag varit på som kollat ljudet. man kan ju svarva till en liten hylsa med mindre hål att skruva fast som decibelkiller vid behov.

Möjligen tog jag i onödigt mycket med 37mm invändigt rör men det var vad jag hittade på jobbet. Kanske 40 utvändigt och 36mm invändigt vore mer lagom med tanke på ljudnivån.

Vet inte om den låter mer än trimrören, men tror inte det.

Min hoj är en 07a men det ser ju sannolikt ut ungefär likadant på många andra hojar.
 

Bifogat

  • DSC00402.jpg
    DSC00402.jpg
    232.6 KB · Visningar: 200

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Wr är väldigt hög för en gubbe med taxben.:näsblod
Finns det sänkningssatser ( jag har sökt men inte hittat )?,
Om det finns, blir det bara skit med köregenskaperna eller?
Tacksam för seriösa svar. :Bugar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Wr är väldigt hög för en gubbe med taxben.:näsblod
Finns det sänkningssatser ( jag har sökt men inte hittat )?,
Om det finns, blir det bara skit med köregenskaperna eller?
Tacksam för seriösa svar. :Bugar

Den är inte högre än andra crossar/endurosar.

Justerat in hänget rätt? Följ denna annars.
http://www.factoryconnection.org/index.php?option=content&pcontent=1&task=view&id=23&Itemid=51

Är hojen fortfarande för hög så skicka upp gaffelbenen i kronan en bit och släpp på fjädern bak lika mycket.

Sen måste man inte nå till ner till marken på en crosshoj. Jeff Ward var 1.68 och det gick rätt bra för honom att köra ändå.
 
Last edited:

_booost_

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 300 exc
Hej, behöver lite hjälp med montering av landsvägskit till wr 450 -06 då jag fick allting huller om buller i en låda. Tänkte besikta.

Har monterat blinkers osv bak och kopplat in och fått det att funka. Även bakljus/broms. Tutan funkar, lite osäker på om den sitter rätt men ändå.. Vart ska främre blinkerserna sitta fast?
Behövs en ny ljuskontakt pga hel och halv ljus? Just nu lyser det inte alls i fram.. Batteriet är inte i toppskick iofs men de borde glöda iallafall. Visserligen klickar bara elstarten just nu så batteriet är nog mer eller mindre dött trots nyladdat. Jag har några kablar "extra" (från landsvägsstammen) som säkert är till hel och halvljuset men just nu passar dem inte på ljuskontakten.

Måste bromsljuset tändas när man bromsar med handsbromsen? (Vid besiktning) Jag har en bromsljudkontakt som sitter på frambromsen men den verkar inte funka...

Finns en manual till wr 03 där man ser hur det ska monteras men det skiljer sig en del från min (06 an) vad jag kan se. Nån som har en nyare manual eller liknande?

Just nu så funkar blinkersen och tutan trots att motorn är avstängd, vilket jag hoppas är rätt.

Tacksam för svar.
 

_booost_

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 300 exc
Nån som har en begagnad/ny hastighetsmätarvajer till en wr 450 -06? (Säkert samma till alla)

mvh
 

this_is_me

Ny medlem
Gick med
28 May 2008
Ort
bygdeå / umeå
Hoj
yamaha wr450f motard
halloj!
jag ska försöka ta bort mitt svänhjul för att byta kamkedja på min wr450f 2003, är det någon som vet vilken storlek det ska vara på gängan till avdragaren då?
enligt garage24 så ska 33X1,5mm passa men på ebay mm så säker dom att just årsmodell 2003 ska det vara samma som på wr250 alltså 30X1mm finns det någon som vet :confused::confused:

edit: kan iaf påpeka att garage24 hade fel.... :gnissla
 
Last edited:

_booost_

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2009
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 300 exc
Någon som har ett originalavgassystem / ljuddämpare till en Wr 450 -06 till övers? Eller har lust att låna ut sin mot ersättning givetvis. Måste besikta hojen inom en månad.

mvh Robert
 

Kebbekustom

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Örnsköldsvik / köpmanholmen
Hoj
Yamaha MT-01 -05
Seg tråd det här...meen ska man tolka det som att yammorna bara går och går..och aldrig går sönder? :rock
har en -03:a wr 450 själv som jag funderar på att sälja för att kunna byta upp mej i modell.. så är nån intresserad så är det bara att höra av sej! LV registrerad och besiktad, vid snabb affär skickar jag med motard däck också!! :rock
 

Kebbekustom

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Örnsköldsvik / köpmanholmen
Hoj
Yamaha MT-01 -05
Hej, behöver lite hjälp med montering av landsvägskit till wr 450 -06 då jag fick allting huller om buller i en låda. Tänkte besikta.

Har monterat blinkers osv bak och kopplat in och fått det att funka. Även bakljus/broms. Tutan funkar, lite osäker på om den sitter rätt men ändå.. Vart ska främre blinkerserna sitta fast?
Behövs en ny ljuskontakt pga hel och halv ljus? Just nu lyser det inte alls i fram.. Batteriet är inte i toppskick iofs men de borde glöda iallafall. Visserligen klickar bara elstarten just nu så batteriet är nog mer eller mindre dött trots nyladdat. Jag har några kablar "extra" (från landsvägsstammen) som säkert är till hel och halvljuset men just nu passar dem inte på ljuskontakten.

Måste bromsljuset tändas när man bromsar med handsbromsen? (Vid besiktning) Jag har en bromsljudkontakt som sitter på frambromsen men den verkar inte funka...

Finns en manual till wr 03 där man ser hur det ska monteras men det skiljer sig en del från min (06 an) vad jag kan se. Nån som har en nyare manual eller liknande?

Just nu så funkar blinkersen och tutan trots att motorn är avstängd, vilket jag hoppas är rätt.

Tacksam för svar.

tjena! har du fått all el att funka? läste att framlampan bara glödde...så jag blir lite nyfiken, då jag byggde om elsystemet på min hojj så kopplade jag in fullvågslikriktaren lite galet med resultatet att den brann upp...och då blev symptomen som så att det bara glödde fram..nu är det kopplat så att all laddning går till batteriet först via regulatorn, då jag trycker på "strömknappen" så lyser fram och baklyse direkt utan att jag behöver starta hojjen!! och ang bromsljuskontakt fram..NEJ behövs inte!
 

Kebbekustom

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2009
Ort
Örnsköldsvik / köpmanholmen
Hoj
Yamaha MT-01 -05
har fräsch plast över från en wr400/426:a om nån e intresserad...2 bakstänkor en original enduro komplett med lyse aldrig andvänd, en cross modell typ med baklyse under, framlykta, crossplåt, sidopaneler kylvingar mm. en original ljuddämpare svart + lite småplock 1200:- för allt? bilder kan ordnas
 

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Ort
Hörby
Hoj
KTM 150 SX 2012
Ni som kör wr450f på väg/grus, är det en stor nackdel att de bara är 5-vxl? Mest att de går på ganska högt varv i ca 100km/tim. Är kanske en nyare husa fe 450 typ -08 att föredra istället då de är 6-vxl? Jämfört då med en wr -04/05. Är effekten jämlik eller?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top