Yamaha WR 400/426/450

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Gränsen asfalt/grus
Hoj
XRV750
Ingen som kan svara på om ljuddämparen på bilderna i mitt förra inlägg är USA-modell?

Isf. så vet jag att den stryper effekten ganska väsentligt.

Är inte en specifik USA modell, min orig till 450in ser likadan ut.
Har den och ett SPES slipon, gör väldig skillnad på karaktären, med orig är det mer botten, med slipon varvar den glatt, men sämre botten..

Kör med originaldämparen på träning/tävling, sliponet åker på när det ska ut och piskas grus eller is.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Är inte en specifik USA modell, min orig till 450in ser likadan ut.
Har den och ett SPES slipon, gör väldig skillnad på karaktären, med orig är det mer botten, med slipon varvar den glatt, men sämre botten..

Kör med originaldämparen på träning/tävling, sliponet åker på när det ska ut och piskas grus eller is.

Ok tack för svaret, då blir det originaldämparen för mig också. Ska bara fixa ett nytt tändstift först, blåste det vid första provstarten efter ihopplockning, glömde bort att det är 4-takt med acc. och inte en 2-takt så jag vred på gasen när jag kickade :brinnerup
 

Splashpack

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Ort
Falkenberg
Hoj
2000 Yamaha wr 400
Hejsan Allihopa, är ny här på SH!

Måsta bara se om det finns någon som är kunnigt angående Yamaha WR 400 2000, vilket är i min ägo. Jag försöker hitta platskik/dekalkit till denna modellen men utan något större framsteg.
Nu undrar jag om plast/Dekalkitten från tex. Yz 426 01 passar wr 400f eller om det finns några andra modeller om passar 400:an!

Tack i förhand! :)
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Hejsan Allihopa, är ny här på SH!

Måsta bara se om det finns någon som är kunnigt angående Yamaha WR 400 2000, vilket är i min ägo. Jag försöker hitta platskik/dekalkit till denna modellen men utan något större framsteg.
Nu undrar jag om plast/Dekalkitten från tex. Yz 426 01 passar wr 400f eller om det finns några andra modeller om passar 400:an!

Tack i förhand! :)

Jag är nästan säker på att 426/400 har samma, och om det behövs modifieras så är det isf tankvingarna men det kan knappast röra sig om stora ingrepp.

Däremot så har jag också stora problem med plastkit. Har beställt från "Dennis Winter" i England, lade beställningen 11 dec (!!!) men har fortfarande inte fått något. Har bara fått tomma löften än så länge. Dom verkar själva ha problem i sin beställning från Acerbis så det kan faktiskt vara Acerbis som strular.

24mx.se har ju men det är ju så mycket dyrare att beställa där eftersom dom inte har hela plastkit utan man får plocka ihop kitet själv. Samma på garage24.se mfl

Hoppas du hittar någon som kan leverera, för det har alltså inte jag :gnissla
 

Denkan96

Fett Najs!
Gick med
26 Feb 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Honda CBR 1000 -08
Jag är nästan säker på att 426/400 har samma, och om det behövs modifieras så är det isf tankvingarna men det kan knappast röra sig om stora ingrepp.

Däremot så har jag också stora problem med plastkit. Har beställt från "Dennis Winter" i England, lade beställningen 11 dec (!!!) men har fortfarande inte fått något. Har bara fått tomma löften än så länge. Dom verkar själva ha problem i sin beställning från Acerbis så det kan faktiskt vara Acerbis som strular.

24mx.se har ju men det är ju så mycket dyrare att beställa där eftersom dom inte har hela plastkit utan man får plocka ihop kitet själv. Samma på garage24.se mfl

Hoppas du hittar någon som kan leverera, för det har alltså inte jag :gnissla

Har också hört att 426/400 ska vara samma förutom några ändringar, så som att fjädringen är ändrad, förgasaren osv. Men kan inte hitta något som ska vara annorlunda när det gäller ramen.

Därimot finns WR:en (00) i en europeisk version och en USA-version. Den europeiska har en 8-literstank och sadeln går längre fram. Den andra har 12-liters och ”kortare” sadel, vet inte om det kan påverka kylarvingarna beroende på vad man har för modell.

Vet att Dirtbikestore säljer plast delar till wr:en väldigt billigt, men vad jag har hör från andra så ska dom vara väldigt slarviga med att leverera osv. Var en kille som beställde en hjälm som kom 33 dagar efter beställning, vet inte om man vågar :p Men ska hålla ögonen öppna iaf! =)

Tack ska du ha iaf!
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag bytte olja i min WR426 nu och vid provstarten så tycker jag att kopplingen tar extremt dåligt på det sättet att den inte kopplar ur, minns inte att det var så dåligt i höstas när jag ställde in den. Tror inte den slirar något dock, men man får crossväxla eftersom kopplingen är nästan helt verkningslös.

Oljan är biltemas mineral för motorcykel (den grå flaskan, 20W50)

Om man lägger i ettan med motorn avstängd så kan man inte rulla den om man trycker in kopplingen. Vilket inte borde påverkas av oljan, eller hur?

Är det något annat som pajat månne tro? Har skruvat en hel del med den i vinter. Har dock inte haft isär kopplingen. Har spänt kopplingen uppe vid handtaget så mycket det går.

Lameller, avlastning?

edit: jag ska börja med att ta isär och se om någon skiva är krokig, någon som har nåt annat förslag?

edit2: det var bara att varmköra den och mickla lite med kopplingen så lossnade det, lamellerna hade satt sig över vintern :rolleyes:
 
Last edited:

manneman

Guest
Lyfter tråden lite.
Jag har eventuellt lagt vantarna på en supermotardkonverterad WR 400 var plasten vart lite dassig och som vanligt gjorde jag en snabb sökning på engelska ebay och vips fullt plastkit i vitt, svart eller blått för under 1000 lappen.
Jag hittade även dekalkit men inget som föll mig i smaken direkt, men söker man lite mer vilt så finns det en uppsjö av dekaler!!!

Jag har dock en kort fråga?
Är det någon som har en aning om vad det kostar att halvförsäkra en WR 400?
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Lyfter tråden lite.
Jag har eventuellt lagt vantarna på en supermotardkonverterad WR 400 var plasten vart lite dassig och som vanligt gjorde jag en snabb sökning på engelska ebay och vips fullt plastkit i vitt, svart eller blått för under 1000 lappen.
Jag hittade även dekalkit men inget som föll mig i smaken direkt, men söker man lite mer vilt så finns det en uppsjö av dekaler!!!

Jag har dock en kort fråga?
Är det någon som har en aning om vad det kostar att halvförsäkra en WR 400?

Jag måste tipsa om Svedea, dom var i särklass billigast när jag ringde runt. Försäkrade min WR426F för 1700:- om året, halvförsäkring ej avställningsbar.

Det är dock en enduroförsäkring, och gäller så klart inte om du slirar omkull utanför korvmojen. Men för oss som kör där dessa cyklar ska köras så är det en bra försäkring :tummenupp
 

Droopfy

#13
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Borås
Hoj
YZF450, Lillgixxer (GSX400R)
Några tips på var man kan köpa motordelar billigt? Gör en helrenovering av min nu, men det är fan inte billigt.
Om någon har en motor i skapligt skick så är jag intresserad. Yzf450-07 är modellen
 

no_brakes

Sökande
Gick med
5 May 2005
Ort
Skepplanda
Hoj
Kawa zx9r -99
Tja funderar på en wr 450.
Hur är dem att köra 4mil 90sträcka någon gång ibland?
Något man ska kolla extra på när man kollar på dem?
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Hallå hallå.
Jag skaffade en WR450 i går.
Fick med ett par motardhjul till den (sitter monterat nu).
Dock tycker jag att det är så otroligt tråkigt att köra asfalt (grus ska det vara),
så jag undrar om ni vet hur efterfrågan på ett par motardhjul till WR är?
Är det ens någon idé att slänga ut en annons och försöka få sålt på dom?

Verkar vara något hemmabygge. Vet ej vart fälgarna kommer ifrån från början.


Sedan så undrar jag vart man kan få tag i ny plast till hojen.
Har kollat runt lite. Men hittar inget plastkit.

Kan tilläggas att det är en 2003 som jag har.
 

Bifogat

  • IMG_0122.jpg
    IMG_0122.jpg
    243.1 KB · Visningar: 261
Last edited:

Stampep

but why?
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Gränsen asfalt/grus
Hoj
XRV750
Hallå hallå.
Jag skaffade en WR450 i går.
Fick med ett par motardhjul till den (sitter monterat nu).
Dock tycker jag att det är så otroligt tråkigt att köra asfalt (grus ska det vara),
så jag undrar om ni vet hur efterfrågan på ett par motardhjul till WR är?
Är det ens någon idé att slänga ut en annons och försöka få sålt på dom?

Verkar vara något hemmabygge. Vet ej vart fälgarna kommer ifrån från början.

17" fram samt 19" bak är det i alla fall.


Sedan så undrar jag vart man kan få tag i ny plast till hojen.
Har kollat runt lite. Men hittar inget plastkit.

Kan tilläggas att det är en 2003 som jag har.


nog ska det väl gå att sälja dom, jag skulle vilja ha ett par iaf.. men 19 bak?!
Plastkit är klurigt, enda som är lika som YZ är framskärmen.. har för mig delarna inte var alltför dyra på Yamaha, dock är det ju styckevis då.
Kolla WR tråden på SOE, har för mig det var någon som hittade plast utomlands till skapligt pris.

Funkar elstarten på din? min klickar oftast, dock inte brytt mig, är så lättstartad iaf.
Är ju helt klart bästa årsmod du skaffat iaf:D
Har haft min i ca 5år nu tror jag..
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Nej skrev fel.
Var ju 17" bak.
Dock är dom redan sålda.

Nix. Elstarten fungerar ej.
Men som du säger. Mycket lättstartad.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk
 

Tossloo

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2009
Ort
Bagarmossen
Hoj
Yamaha WR426F -02 . Yamaha YZ426F -02 . Yamaha R6 -04
Nej skrev fel.
Var ju 17" bak.
Dock är dom redan sålda.

Nix. Elstarten fungerar ej.
Men som du säger. Mycket lättstartad.

Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Ja det är inte direkt svårt att sälja Motard delar till Yamaha inte :)
Höll på att trilla av stolen när jag såg hur du trodde att de skulle vara svårt att sälja. Synd att jag inte fick köpa dem ;)
 

Ahlgren88

Medlem
Gick med
14 Oct 2008
Ort
Kalmar
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00 Yamaha WRF450 -03 *SÅLD* Honda Fireblade 929RR -00 *SÅLD* Yamaha R1 -98 *SÅLD*
Någon som gjort en ventiljustering på en WR450? Eller endast kontroll av det?

Funderar på om man ska göra det själv på min -03 när det blir dags.. Kanske någon som har en bra guide?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top