Yamaha vs. Honda, cross vs. enduro.

Farstamannen

M-U-G-G MC
Gick med
21 Aug 2004
Hoj
tramp
Kollar lite på 4-taktare för tillfället, nyare modeller -03 och framåt.
Kollar på 250-450cc, mest yamaha och honda känns lockande.
Har någa frågeställningar jag hoppas kunna få hjälp med.

Skillnaderna mellan enduro och crossmodellerna är, om jag inte missat något, generellt sätt;
Mindre bakhjul (även bredare däck fram och bak),
annan utväxling (åtminstånde 1'an (även 5'an på 250-modellerna)),
Yamahas WR har dessutom en "överväxel/extra växel" jämfört med YZ på 450 modellen (gillas skarpt),
högre vikt,
marginellt större tank,
elstart,
lampor + lite annat krams.

Sen läste jag även något om att fjädringen skulle vara annorlunda inställning på. Vad är skillnaden mot crossarna undrar jag då. Är dem svampigare/mjukare?

"WR450F och WR250F har även fått modifierade ramar för att ytterligare skärpa de redan tidigare utomordentliga köregenskaperna."
Vad är skillnaderna i ramkonstruktionen mot YZ450F och YZ250?

Finns det några andra skillnader som jag missat mellan cross och enduro (antar det är samma för både honda och yamaha)?

Att WR och CRF***X går att regga till skillnad mot crossmodellerna är inget jag bryr mig speciellt om.
Detta då hojen är tänkt att användas lite som lekhoj, inte varken riktig cross el. enduro-körning, lite "grusvägs-räser". Ta ut och gasa lite när man känner för det, både lättare terräng och grusvägar. Därav känns WR- och CRF***X-modellerna mer lämpliga för mig än YZ- och CRF***R-modellerna.
Någon som har annan åsikt?

Då till nästa frågeställning;
Honda el. Yamaha?

Honda CRF450X (enduro); samma effekt (samma motor antar jag då?) som Honda CRF450R (cross). 56hk.
Honda CRF250X har 28hk, medans Honda CRF250R har 43hk. Är det helt olika motorer på den då?
Yamahas WR250F och WR450F skall, vad jag har hört/läst, ha exakt samma motorer som deras cross-motsvarigheter YZ450F och YZ250F. Stämmer det?

Generellt så har jag fått för mig Yamaha är mer avancerad (bättre?) motormässigt än motsvarande Honda-modeller (DOHC istället för SOHC, 5 ventiler istället för 4). Har jag rätt?

Hur är det kvalitetsmässigt om mna jämför märkena (hållbarhet, kraftigt byggda, växellådan håller för trim, osv)?

Hur står sig Honda mot Yamaha gällande 250'orna (fortfarande 4-takt) i samma frågeställningar som mellan 450'orna (frågorna ovan)?

Tack på förhand!

Vänligen Niklas. :banana

Generellt sätt kan man göra följande jämförelser mellan cross och enduromodeller:

Motor: I stortsätt samma. Det som oftast skiljer sig åt är kammen. (vet tex att om du har en yz426a och vill få lugnare temprament så ställ om kammen ett kugg på kamdrevet. Motsvarande kan du göra om du vill få hetare temprament på din wr426a, inte ngn av de efterfrågade modellerna men ett exempel på skillnader) Kan tänka mig att det är ungefär samma skillnade mella CRF250 och CRF250x också. Att motorn är i stortsätt samma, men att saker som kam, annan kolv, möjligen ventiler, bestyckning och öppnare avgas skiljer sig.

Fjädring: Kör du enduro är crossfjädring till nackdel då den är vässentiligt hårdare. Utan att veta säkert så gissar jag att skilnaderna är ungefär som i motorn. DVS, att det är små, men avgörande, skillnader mellen endor och cross modellerna. Olika shimsning, fjäder hårdhet, olika viskositet på oljor etc..

Men om du ska använda den till det du skriver, laja på nån grusväg, kanske vanadlisera nån liten dunge eller så, så är ju första frågan varför välja en såpass ny cykel som -03 eller nyare. En 00 01 skulle isåfall duga alla tiders, de små skillnaderna mellan årsmodellerna som det tilltrots innebär har du ingen nytta (liten) av om det är så du ska avända den till. Om inte så är det en grym penga besparing du gör. En schysst YZ426a kan du hitta för run 30 lappar medan om du kikar på 03or o framåt så måste du iaf passera 45 för en cross och 55 för en enduro (självklart går det att hitta billigare men som jämförelse). Skillnaden kan man ha roligare för.

Tack för mig

btw, enduromx.com som p@atrik tipsa om är en kanonsajt för cross o enduro frågor.

Poacher skrev:
soe.se är dock bättre, mer vuxet folk som vet vad de talar om.

håll dig där då om det är så uberfantastiskt...

klart det finns folk här som vet massvis om cross och enduro.

rejser skrev:
håll dig där då om det är så uberfantastiskt...

klart det finns folk här som vet massvis om cross och enduro.

Så ja pojkar lugna ner er lite! :D

På EnduroMX så är det lätt att du grötar ihop din fråga med andra frågor där. På Soe är det lite lättare att hålla reda på en viss tråd.

Men visst prova även där om du inte finner svaret här Platniklas!

motardnisse skrev:
Så ja pojkar lugna ner er lite! :D

ingen fara, är bara lite trött på att vissa verkar tro att ingen vet något om cross här.

soe har jag inte kollat in så mycket men enduromx är väl paradiset för moppefuckos efter vad jag sett i det forumet...

Tack för svaren och tipsen FreddaAbborre/grabbar!

Jag skall fråga på båda forumen imorgon (blir tajt om tid idag). Man brukar märka om dem som svarar kan det dem snackar om el. bara snackar i nattmössan, sen får man sortera. Så ett par "moppefuckon" kan man nog stå ut med. :)
Alltid bra och kul att ha flera (seriösa) människors åsikter. Lättare att skaffa sig en egen då.

Är det ingen som har lite mer information/kunskap om just kvalitets-skillnader och andra skillnader mellan motsvarande modeller i Yamaha och Hondas sortiment (cross och enduro)?
Dvs frågeställningarna kring hållbarhet och trimbarhet och exemplet med ventiler och kammar jag skrev ovan.

Vänligen Niklas.

rejser skrev:
ingen fara, är bara lite trött på att vissa verkar tro att ingen vet något om cross här.

soe har jag inte kollat in så mycket men enduromx är väl paradiset för moppefuckos efter vad jag sett i det forumet...

Jag tror poacher menade att SOE är bättre än enduromx. Men vad vet jag... :tungan

:fyllisar

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back