Farstamannen
M-U-G-G MC
Kollar lite på 4-taktare för tillfället, nyare modeller -03 och framåt.
Kollar på 250-450cc, mest yamaha och honda känns lockande.
Har någa frågeställningar jag hoppas kunna få hjälp med.
Skillnaderna mellan enduro och crossmodellerna är, om jag inte missat något, generellt sätt;
Mindre bakhjul (även bredare däck fram och bak),
annan utväxling (åtminstånde 1'an (även 5'an på 250-modellerna)),
Yamahas WR har dessutom en "överväxel/extra växel" jämfört med YZ på 450 modellen (gillas skarpt),
högre vikt,
marginellt större tank,
elstart,
lampor + lite annat krams.
Sen läste jag även något om att fjädringen skulle vara annorlunda inställning på. Vad är skillnaden mot crossarna undrar jag då. Är dem svampigare/mjukare?
"WR450F och WR250F har även fått modifierade ramar för att ytterligare skärpa de redan tidigare utomordentliga köregenskaperna."
Vad är skillnaderna i ramkonstruktionen mot YZ450F och YZ250?
Finns det några andra skillnader som jag missat mellan cross och enduro (antar det är samma för både honda och yamaha)?
Att WR och CRF***X går att regga till skillnad mot crossmodellerna är inget jag bryr mig speciellt om.
Detta då hojen är tänkt att användas lite som lekhoj, inte varken riktig cross el. enduro-körning, lite "grusvägs-räser". Ta ut och gasa lite när man känner för det, både lättare terräng och grusvägar. Därav känns WR- och CRF***X-modellerna mer lämpliga för mig än YZ- och CRF***R-modellerna.
Någon som har annan åsikt?
Då till nästa frågeställning;
Honda el. Yamaha?
Honda CRF450X (enduro); samma effekt (samma motor antar jag då?) som Honda CRF450R (cross). 56hk.
Honda CRF250X har 28hk, medans Honda CRF250R har 43hk. Är det helt olika motorer på den då?
Yamahas WR250F och WR450F skall, vad jag har hört/läst, ha exakt samma motorer som deras cross-motsvarigheter YZ450F och YZ250F. Stämmer det?
Generellt så har jag fått för mig Yamaha är mer avancerad (bättre?) motormässigt än motsvarande Honda-modeller (DOHC istället för SOHC, 5 ventiler istället för 4). Har jag rätt?
Hur är det kvalitetsmässigt om mna jämför märkena (hållbarhet, kraftigt byggda, växellådan håller för trim, osv)?
Hur står sig Honda mot Yamaha gällande 250'orna (fortfarande 4-takt) i samma frågeställningar som mellan 450'orna (frågorna ovan)?
Tack på förhand!
Vänligen Niklas.
Kollar på 250-450cc, mest yamaha och honda känns lockande.
Har någa frågeställningar jag hoppas kunna få hjälp med.
Skillnaderna mellan enduro och crossmodellerna är, om jag inte missat något, generellt sätt;
Mindre bakhjul (även bredare däck fram och bak),
annan utväxling (åtminstånde 1'an (även 5'an på 250-modellerna)),
Yamahas WR har dessutom en "överväxel/extra växel" jämfört med YZ på 450 modellen (gillas skarpt),
högre vikt,
marginellt större tank,
elstart,
lampor + lite annat krams.
Sen läste jag även något om att fjädringen skulle vara annorlunda inställning på. Vad är skillnaden mot crossarna undrar jag då. Är dem svampigare/mjukare?
"WR450F och WR250F har även fått modifierade ramar för att ytterligare skärpa de redan tidigare utomordentliga köregenskaperna."
Vad är skillnaderna i ramkonstruktionen mot YZ450F och YZ250?
Finns det några andra skillnader som jag missat mellan cross och enduro (antar det är samma för både honda och yamaha)?
Att WR och CRF***X går att regga till skillnad mot crossmodellerna är inget jag bryr mig speciellt om.
Detta då hojen är tänkt att användas lite som lekhoj, inte varken riktig cross el. enduro-körning, lite "grusvägs-räser". Ta ut och gasa lite när man känner för det, både lättare terräng och grusvägar. Därav känns WR- och CRF***X-modellerna mer lämpliga för mig än YZ- och CRF***R-modellerna.
Någon som har annan åsikt?
Då till nästa frågeställning;
Honda el. Yamaha?
Honda CRF450X (enduro); samma effekt (samma motor antar jag då?) som Honda CRF450R (cross). 56hk.
Honda CRF250X har 28hk, medans Honda CRF250R har 43hk. Är det helt olika motorer på den då?
Yamahas WR250F och WR450F skall, vad jag har hört/läst, ha exakt samma motorer som deras cross-motsvarigheter YZ450F och YZ250F. Stämmer det?
Generellt så har jag fått för mig Yamaha är mer avancerad (bättre?) motormässigt än motsvarande Honda-modeller (DOHC istället för SOHC, 5 ventiler istället för 4). Har jag rätt?
Hur är det kvalitetsmässigt om mna jämför märkena (hållbarhet, kraftigt byggda, växellådan håller för trim, osv)?
Hur står sig Honda mot Yamaha gällande 250'orna (fortfarande 4-takt) i samma frågeställningar som mellan 450'orna (frågorna ovan)?
Tack på förhand!
Vänligen Niklas.


