Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Finemang! :tummenupp
Ser ut som om framdäcket är större än bak.
Synvilla? :rolleyes:

Älskar hur motorn ser ut att hänga i bara tändkablarna! :yoparty
Snyggt! :fakta

/e
 
Thx!

Hjulen är 16", 140 bak och 130 fram, så det är en synvilla, ytterligare en sunkig mobilbild från en annan vinkel så ser man det lite bättre. :)

zzzz.jpg
 
Grrrrr!
Den är ju Yberfet!
Snyggt :tummenupp
 
Ser väldigt nice ut, sportigt och klassiskt. Betraktar nog ändå hjulen som en kompromiss men en värdigare plats kunde inte ett par glidarhjul fått!
 
Thx!

Ser väldigt nice ut, sportigt och klassiskt. Betraktar nog ändå hjulen som en kompromiss men en värdigare plats kunde inte ett par glidarhjul fått!

:) Absolut en kompromiss vad gäller körbarhet, inget snack om den saken!

OM det blir fler ombyggnationer så lutar jag åt att bygga något av en hybrid mellan bobber och caferacer så hjulen passar perfekt till min mentala ritning. Förutom att jag vill svarta fälgbanor... ;)
 
motorn vart för snygg :D .. nu ser man en mörk hoj med en stor blaffig motor..
skulle va snygg med en silverlack el likn så allt hänger ihop..
svingen ser ännu tanigare ut nu med fettodäcket. förstärka?
men den är ändå sjukt snygg.. :tummenupp
 
motorn vart för snygg :D .. nu ser man en mörk hoj med en stor blaffig motor..
skulle va snygg med en silverlack el likn så allt hänger ihop..
svingen ser ännu tanigare ut nu med fettodäcket. förstärka?
men den är ändå sjukt snygg.. :tummenupp

Haha :) Motorn kommer att få lite patina efter ett par turer så den kommer nog inte att skina så länge till + att fotpinnar & avgas kommer att rama in det lite på höger sida iaf. Hur som så om jag målar om någon gång så blir tanken svart eller silvergår med stripes... Har inga planer på att förstärka svingen, ser ok ut för min del förutom ett par detaljer som jag kanske ska fila till. Hela hojen är ju lite tingeltangel så för körbarhetens skull gör det nog ingen skillnad.

Thx!
 
Last edited:
Efter lite :smasha så var det dags för att trycka på knappen för första gången, tredje gången gillt! :banana


Inkörning och provtur återstår... :)
 
Kunde inte hålla mig så det blev en första provtur oxå :)
zzzz.JPG

Kändes bra, några saker att fixa, fylla på olja & sen oljebyte snart, lufta bromsen, spänna kejda och efterdra alles när det har fått skaka lite... :)

Tror att Skrotnisse sa "spårkänslig" och det är nog vad den är med det feta framhjulet :D Vanesak + att jag måste kolla lufttryck och sen byta till ett fräschare däck, detta är lite platt...

Blir nog en bra säsong det här :)
 
Gött! Lite bra väder nu bara:tummenupp

Yepp, fint väder idag så en kort provtur igen blev det. :)

Spårkänsligheten som jag kände berodde på att det knappt var någon luft i framdäcket, kändes riktigt bra nu, över förväntan! Ska nog kunna piska på även med dessa däck :tummenupp

Oljenivålampan lyser oftare än vanligt trots att det är fullt med olja... får se om jag måste rengöra nivåmätaren om det är något strul där. Vore snyggt om jag fick ett ras nu när allt är nyrenoverat. :gnissla Som grädde på moset glömde jag ett oljelock på vänstermotorblock under provturen, hoppas det inte påverkade oljetrycket alltför mycket... :gnissla

Annars är det bara sadeln som ska fixas till och sen blir det :hojraket resten av säsongen i nuvarande skick... tror jag ;)
 
Har en kortslutning någonstans på hojen... säkringen till blinkers & lite annat som brinner av...

Finns det några bonntips på hur man hittar en kortslutning på enklaste sätt eller är det okulär besiktning av kabelhärvan som gäller? :gnissla
 
Har en kortslutning någonstans på hojen... säkringen till blinkers & lite annat som brinner av...

Finns det några bonntips på hur man hittar en kortslutning på enklaste sätt eller är det okulär besiktning av kabelhärvan som gäller? :gnissla

Byta säkringen mot en spik och kolla var branden startar?


Jag vet inget annat sätt än att kolla alla ställen där kablarna kläms eller ledas.
Bästa (tycker jag) är att sätta ett "kontaktinstrument" (som talar om när det leder mellan anslutningarna) framme vid blinkersen och vid reläet (bortkopplat) och lirka på de misstänkta ställena.
 
Byta säkringen mot en spik och kolla var branden startar?


Jag vet inget annat sätt än att kolla alla ställen där kablarna kläms eller ledas.
Bästa (tycker jag) är att sätta ett "kontaktinstrument" (som talar om när det leder mellan anslutningarna) framme vid blinkersen och vid reläet (bortkopplat) och lirka på de misstänkta ställena.

Perfekt, då tar jag spiken och springer ut i garaget! ;) ... jaja, inser ju att det bara är till att bita i det sura & leta igenom kablaget, möjligen med ett instrument enligt tips... :)
 
Lite av ett antiklimax att behöva riva ner en massa för att komma åt elen... men efter en massa brända säkringar och svordomar så hittade jag kortslutningen... självklart inte i närheten av allt som jag rivit ner utan en av sladdarna till fotbromsgivaren som går under motorn... :huvet

Hur som, bra att elfelet är hittat, lamporna funkar igen! :) Ska bara förbi biltema och köpa nya säkringar för nu har jag bränt alla som jag hade :D

zzzz.JPG
 
Lite kuriosa... Blev nyfiken på vad hojen kunde väga så jag plockade fram badrumsvågen och gick ut i garaget. Ca 106 + 105 = 211 kg inkl alla vätskor (inte riktigt full tank dock), så säg 215kg. Ska jämföras med original 248kg inkl full original tank.

Har inte alls jagat vikt (då slänger man inte på sådana fälgar :D) men som sagt blev bara lite nyfiken. :)

En sådan vikt & våldsamma 70hk... oj oj oj, då händer det grejer när man vrider på rullen!! :D
 
Hmm, på tal om fartresurser... Mogen medelålders man med bra jobb och bara en batting kvar hemma som man är kan lyxa med två gamla hojar. Växlar mellan plastgrisen Cagiva Elefant 900 (alltså Ducati Pantah-motorn) och TR1:an. Båda skall ju lämna ungefär lika mycket effekt. Är ganska svag min TR1:as luggslitna look, har ju pillat i lite tanke och handkraft i detta i vinter. Tvingas dock konstatera att Ducatimotorn är sabla mycket trevligare, yster, gillar att varvas och har ändå juste bottenvrid. Kanske är min TR1:a alltför sliten (snart 10000 mil), men den känns ganska trött faktiskt.
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top