Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Finemang! :tummenupp
Ser ut som om framdäcket är större än bak.
Synvilla? :rolleyes:

Älskar hur motorn ser ut att hänga i bara tändkablarna! :yoparty
Snyggt! :fakta

/e
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Thx!

Hjulen är 16", 140 bak och 130 fram, så det är en synvilla, ytterligare en sunkig mobilbild från en annan vinkel så ser man det lite bättre. :)

zzzz.jpg
 

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Grrrrr!
Den är ju Yberfet!
Snyggt :tummenupp
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ser väldigt nice ut, sportigt och klassiskt. Betraktar nog ändå hjulen som en kompromiss men en värdigare plats kunde inte ett par glidarhjul fått!
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Thx!

Ser väldigt nice ut, sportigt och klassiskt. Betraktar nog ändå hjulen som en kompromiss men en värdigare plats kunde inte ett par glidarhjul fått!

:) Absolut en kompromiss vad gäller körbarhet, inget snack om den saken!

OM det blir fler ombyggnationer så lutar jag åt att bygga något av en hybrid mellan bobber och caferacer så hjulen passar perfekt till min mentala ritning. Förutom att jag vill svarta fälgbanor... ;)
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
motorn vart för snygg :D .. nu ser man en mörk hoj med en stor blaffig motor..
skulle va snygg med en silverlack el likn så allt hänger ihop..
svingen ser ännu tanigare ut nu med fettodäcket. förstärka?
men den är ändå sjukt snygg.. :tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
motorn vart för snygg :D .. nu ser man en mörk hoj med en stor blaffig motor..
skulle va snygg med en silverlack el likn så allt hänger ihop..
svingen ser ännu tanigare ut nu med fettodäcket. förstärka?
men den är ändå sjukt snygg.. :tummenupp

Haha :) Motorn kommer att få lite patina efter ett par turer så den kommer nog inte att skina så länge till + att fotpinnar & avgas kommer att rama in det lite på höger sida iaf. Hur som så om jag målar om någon gång så blir tanken svart eller silvergår med stripes... Har inga planer på att förstärka svingen, ser ok ut för min del förutom ett par detaljer som jag kanske ska fila till. Hela hojen är ju lite tingeltangel så för körbarhetens skull gör det nog ingen skillnad.

Thx!
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Efter lite :smasha så var det dags för att trycka på knappen för första gången, tredje gången gillt! :banana


Inkörning och provtur återstår... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Kunde inte hålla mig så det blev en första provtur oxå :)
zzzz.JPG

Kändes bra, några saker att fixa, fylla på olja & sen oljebyte snart, lufta bromsen, spänna kejda och efterdra alles när det har fått skaka lite... :)

Tror att Skrotnisse sa "spårkänslig" och det är nog vad den är med det feta framhjulet :D Vanesak + att jag måste kolla lufttryck och sen byta till ett fräschare däck, detta är lite platt...

Blir nog en bra säsong det här :)
 

ewan

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2006
Ort
GBG
Hoj
Triumph America, Triumph Street Triple R
Gött! Lite bra väder nu bara:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Gött! Lite bra väder nu bara:tummenupp

Yepp, fint väder idag så en kort provtur igen blev det. :)

Spårkänsligheten som jag kände berodde på att det knappt var någon luft i framdäcket, kändes riktigt bra nu, över förväntan! Ska nog kunna piska på även med dessa däck :tummenupp

Oljenivålampan lyser oftare än vanligt trots att det är fullt med olja... får se om jag måste rengöra nivåmätaren om det är något strul där. Vore snyggt om jag fick ett ras nu när allt är nyrenoverat. :gnissla Som grädde på moset glömde jag ett oljelock på vänstermotorblock under provturen, hoppas det inte påverkade oljetrycket alltför mycket... :gnissla

Annars är det bara sadeln som ska fixas till och sen blir det :hojraket resten av säsongen i nuvarande skick... tror jag ;)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Har en kortslutning någonstans på hojen... säkringen till blinkers & lite annat som brinner av...

Finns det några bonntips på hur man hittar en kortslutning på enklaste sätt eller är det okulär besiktning av kabelhärvan som gäller? :gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har en kortslutning någonstans på hojen... säkringen till blinkers & lite annat som brinner av...

Finns det några bonntips på hur man hittar en kortslutning på enklaste sätt eller är det okulär besiktning av kabelhärvan som gäller? :gnissla

Byta säkringen mot en spik och kolla var branden startar?


Jag vet inget annat sätt än att kolla alla ställen där kablarna kläms eller ledas.
Bästa (tycker jag) är att sätta ett "kontaktinstrument" (som talar om när det leder mellan anslutningarna) framme vid blinkersen och vid reläet (bortkopplat) och lirka på de misstänkta ställena.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Byta säkringen mot en spik och kolla var branden startar?


Jag vet inget annat sätt än att kolla alla ställen där kablarna kläms eller ledas.
Bästa (tycker jag) är att sätta ett "kontaktinstrument" (som talar om när det leder mellan anslutningarna) framme vid blinkersen och vid reläet (bortkopplat) och lirka på de misstänkta ställena.

Perfekt, då tar jag spiken och springer ut i garaget! ;) ... jaja, inser ju att det bara är till att bita i det sura & leta igenom kablaget, möjligen med ett instrument enligt tips... :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lite av ett antiklimax att behöva riva ner en massa för att komma åt elen... men efter en massa brända säkringar och svordomar så hittade jag kortslutningen... självklart inte i närheten av allt som jag rivit ner utan en av sladdarna till fotbromsgivaren som går under motorn... :huvet

Hur som, bra att elfelet är hittat, lamporna funkar igen! :) Ska bara förbi biltema och köpa nya säkringar för nu har jag bränt alla som jag hade :D

zzzz.JPG
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Lite kuriosa... Blev nyfiken på vad hojen kunde väga så jag plockade fram badrumsvågen och gick ut i garaget. Ca 106 + 105 = 211 kg inkl alla vätskor (inte riktigt full tank dock), så säg 215kg. Ska jämföras med original 248kg inkl full original tank.

Har inte alls jagat vikt (då slänger man inte på sådana fälgar :D) men som sagt blev bara lite nyfiken. :)

En sådan vikt & våldsamma 70hk... oj oj oj, då händer det grejer när man vrider på rullen!! :D
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Hmm, på tal om fartresurser... Mogen medelålders man med bra jobb och bara en batting kvar hemma som man är kan lyxa med två gamla hojar. Växlar mellan plastgrisen Cagiva Elefant 900 (alltså Ducati Pantah-motorn) och TR1:an. Båda skall ju lämna ungefär lika mycket effekt. Är ganska svag min TR1:as luggslitna look, har ju pillat i lite tanke och handkraft i detta i vinter. Tvingas dock konstatera att Ducatimotorn är sabla mycket trevligare, yster, gillar att varvas och har ändå juste bottenvrid. Kanske är min TR1:a alltför sliten (snart 10000 mil), men den känns ganska trött faktiskt.
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top