Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Den "klassiska bulliga modellen" har jag aldig fått att sitta ordentligt utan att bygga om.
Feltemas tycker jag är snygg som lätt och billig.
82-489_m.jpg

299kr paret (räcker med en).

Jag köpte mina här:
http://www.nilssonsmc.se/produkt/Styrendsbackspegel-Svart-Aluminium

Dyrare än Biltemas, men känns bättre (imho).
Håller för "hög fart", enda modifieringen jag gjort var att jag drog lite lätt (väldigt lite) med sandpapper på kulan så att det greppar bättre.

:hej
 
Tack för tipsen Panzaa & PutteLiten!:tummenupp Var o kika i garaget för att kolla in vilken typ av spegel som skulle kunna passa, ska prova om jag kan snida till en sidospegel av den lilla runda jag har först. Bara för att det är kul att försöka, snyggast blir det nog med nyköp...

... men kom av mig lite, tog bort en bit eltejp som jag haft temporärt på cutsen bak, tejpen satt löst som eltejp gör men färgen satt än lösare!!?? :skrämd Blev less och gick därifrån, suck... :(
 

Bifogat

  • DSC00322 - Kopia.JPG
    DSC00322 - Kopia.JPG
    226.6 KB · Visningar: 198
Men arsel då!

Vfan... införskaffa ngt passande klistermärke/dekal och sätt där.
 
Men arsel då!

Vfan... införskaffa ngt passande klistermärke/dekal och sätt där.

Nja, det är ju ett ruttet ställe att ha en dekal på, längst bak på cutsen...

Får höra med lackeraren vid tillfälle om det finns färg kvar för en omlackning av cutsen men det lär dröja isf innan det blir gjort. (Till våren?)

Märkligt att lacken släppt så lätt men men det är bara till att gilla läget.

Kanske passar på att bygga en ny cuts under vintern, lite sugen på att försöka gömma ett batteri under cutsen och sen ha det helt fritt/tomt under sadel, ungefär som på bilden... men det kan bli tajt utan att cutsen blir för stor.
 

Bifogat

  • DSC00352.jpg
    DSC00352.jpg
    258 KB · Visningar: 262
Måste bero på dålig vidhäftning.
Fett eller liknande som fanns kvar på underlaget innan lack.

Du har nog rätt i att det kan bli lite fel med en dekal där.
Skulle annars vara snitsigt med ett nummer eller liknande på kutsen, om du nu inte vill ha en helt clean design.
 
jag tycker den passar bättre med nåt under sadeln än tomt.
men om du vill ha så ska du ju göra det, ett tips är o kika om du har plats under svingen framför bakhjulet.. göra en hållare där med ett liggande gelbatteri.
 
Nja, det är ju ett ruttet ställe att ha en dekal på, längst bak på cutsen...

Får höra med lackeraren vid tillfälle om det finns färg kvar för en omlackning av cutsen men det lär dröja isf innan det blir gjort. (Till våren?)

Märkligt att lacken släppt så lätt men men det är bara till att gilla läget.

Kanske passar på att bygga en ny cuts under vintern, lite sugen på att försöka gömma ett batteri under cutsen och sen ha det helt fritt/tomt under sadel, ungefär som på bilden... men det kan bli tajt utan att cutsen blir för stor.

fan va surt !:huvet
Alu kräver en speciell grundfärg som etsar in sig, eller fett kvar som Panzaa sa eller dåligt slipat......fi fan vad det kan hända skit när det ska till och lackas.

På den jäveln igen !:tummenupp
 
Tackar för funderingarna! :tummenupp

Ingen panik att lösa cutsproblemet just nu, säsongen börjar lida mot sitt slut för min del iaf. Just nu inte sugen på dekallösning, hellre lite bättringslack på kortsikt och omlack på sikt...

Skulle gissa på att det varit skit/fett eller nåt, ser ut som att det är tendenser för lacken att släppa på ett ställe brevid oxå... (Gjord av glasfiber & massa spackel...)

Placering av batteri, under svingen har jag kollat tidigare och det blev inget bra enligt mitt tycke. Troligast är att det får ligga kvar under sadeln fast med ny batterikorg, kanske ny sadel & cuts. Ganska nöjd med nuvarande stuk på baken men inte helt 100...

We'll see...

//Förmycketsnackochförliteverkstadskillen :)
 
hej hej.....
sitter avgasett kvar..he he he
kollar på TR1or dagligen,men du tog den billigaste.
smider planer på weber 45.........
 
hej hej.....
sitter avgasett kvar..he he he
kollar på TR1or dagligen,men du tog den billigaste.
smider planer på weber 45.........

Muahahahaha..... en gång smålänning = alltid smålänning :yoparty snål som bara den, du lär få vänta innan du hittar ett lika billigt objekt :D

avgaset sitter tajt som bara den i förhållande till kedjan, snyggt jobbat killen! :tummenupp men jag måste spänna kedja ofta, nåt är lurt är det med den, och jag har efter senaste garagebesöket kommit till slutsatsen att det är kedjan som ger efter, så det blir till att byta till o-ring under vintern... plus att jag har haft strul med clip-kedjelås och drevmuttrar som lossnat!! lite nojjig numera.... :gnissla
 
Har börjat spåna på nya fotpinnar och fästen... Har ett raask set från en rg500 att laborera med men har lite strul med att få tillräcklig bromsverkan på bakbromsen.

Är det bara längden på "hävarmen" på insidan som styr utväxlingen? (Där pilen pekar.)

Problemet är att när jag bromsar så blir det bara en liten/kort rörelse på staget som går till bromstrumman... Nån som har fler ideer innan man ger sig på att göra modifieringar?

(Ursäkta ännu sämre bilder än vanligt... gammal mobil har fått rycka in som reserv...)
 

Bifogat

  • DSC00335x.jpg
    DSC00335x.jpg
    240 KB · Visningar: 144
  • DSC00336.jpg
    DSC00336.jpg
    237.5 KB · Visningar: 185
Japp desto längre bort från rotationscentrum dessto längre rörelse, men svagare.
 
Japp desto längre bort från rotationscentrum dessto längre rörelse, men svagare.

Tackar, då vet jag att jag inte är helt fel ute! :tummenupp

Blir lite mek att få fotpinnarna på plats, återstår att se om det kommer att se bra/bättre ut oxå... :gnissla
 
Mycket stiligt må jag säga!

Kan man besiktiga hojen som den är ombyggd nu?
 
Mycket stiligt må jag säga!

Kan man besiktiga hojen som den är ombyggd nu?

Tackar!

Kanske går igenom besiktningen, har ju inte gjort några ändringar på ram, hjul, bromsar mm...

Kanske hugger dom på att det inte finns plats för passagerare eller dyl. Jag tänkte iaf chansa att besikta den som den är nästa höst, återstår att se hur det går... :) Om någon har tips på saker som är tveksamma så säg gärna till.
 
Lungt man behöver inte kunna släpa runt på folk därbak.
 
Lungt man behöver inte kunna släpa runt på folk därbak.

Halvsant.
Besiktningen brukar anmärka på om det fattas passagerarfotpinnar.
Hur sadeln ser ut brukar de inte ha synpunkter på.

Angående bakbromsen så behövs det inte mycket rörelse för att man skall få fullgod broms.
Gör inget om den är lite tungtrampad.
Man vänjer sig.
Tycker det är värre om den tar för lätt.
Motoriken är inte så välutvedcklad i mina fötter.
 
Det jag syftade på att det finns hojar man inte kan skjutsa på alls men man kanske måste regbesiktiga då. Fast då ska de vara jävligt griniga, jag har inte haft skjutspinnar på nån hoj i över 10år & alldrig äns fått en fråga på besiktningen.
 
Tackar!

Kanske går igenom besiktningen, har ju inte gjort några ändringar på ram, hjul, bromsar mm...

Kanske hugger dom på att det inte finns plats för passagerare eller dyl. Jag tänkte iaf chansa att besikta den som den är nästa höst, återstår att se hur det går... :) Om någon har tips på saker som är tveksamma så säg gärna till.

Det är jag som ska tacka för en trevlig byggtråd :tummenupp

Är inte så hemma på besiktningens regler. Men med andra ord så fort man snickrar något med ramen eller byter hjul är man rökt?

Är väldigt sugen själv på slänga ihop en cafe racer. Ska bara hitta ett hus, renovera det och fixa till i det kommande garaget. Då börjar det bli läge att bygga hoj så länge inte dottern har blivit så gammal så hon vill ha en häst, då får jag väl bygga en hästtransport istället :huvet
 
Ålrajt, blir spännande att se om jag kan slinka igenom besiktningen :)

Ska prova och montera bromseriet och göra lite fininställningar så får vi se om det går utan ytterligare modifieringar, blir tajt hur som...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top