Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Påbörjat vinterns nedmontering... hann en bit i dag i alla fall... bara resten kvar. :gnissla
 

Bifogat

  • DSC00360.jpg
    DSC00360.jpg
    237.6 KB · Visningar: 272
Kom en liten låda med godis idag :banana

Dröjer iof en evighet innan allt är monterat... lite nyfiken på hur det kommer att se ut med en polerad kedja... :tungan
 

Bifogat

  • CIMG0601.jpg
    CIMG0601.jpg
    239.3 KB · Visningar: 172
  • CIMG0602.jpg
    CIMG0602.jpg
    227.2 KB · Visningar: 169
Så där ja, del 2 av vinterns nedmontering avklarad! :)

Är i valet & kvalet om jag ska ta loss toppar & cylindrar eller inte. Vore bra för att komma åt bättre för lackering av dessa + byta en läckande topp-packning... MEN är osäker på om jag sen kommer att lyckas montera ihop allt utan att strula till inställningar med kam/kamkedja mm... Är det svårt tro? Kanske får spara detta till nästa vinter? :gnissla
 

Bifogat

  • DSC00369.jpg
    DSC00369.jpg
    240.9 KB · Visningar: 195
Demontering och montering löser du utan problem.
Kolla om du kan ladda ned/köpa en verkstadshandbok :)
 
Demontering och montering löser du utan problem.
Kolla om du kan ladda ned/köpa en verkstadshandbok :)

Jo'rå, handböckerna finns att ladda ner och jag har kikat lite men det verkar bli ett ganska stort projekt om man ska följa dessa till punkt och pricka... Har påbörjat ganska många "hur svårt kan det vara" projekt som sedan spårat ur helt... :D Beslutet får nog mogna lite medan jag pillar på annat än motorn. Tid är en bristvara så jag får välja mina projekt med omsorg... :gnissla
 
Fick ett anfall igår och gick på motorn med högtempfärg. Återstår att se hur hållbarhet och nyans blir efter värmehärdning. Osäker på hur jag nu ska lösa värmen, kanske försöka med värmepistol med inställbar temp... annars får jag starta motorn där den står pallen :D

Ska även måla blocket med vanlig motorfärg.

Ingen aning om hur jag ska behandla motorkåpor, täcklock mm... Kanske polera eller borsta + klarlack? Nån som har tips?
 

Bifogat

  • DSC00371.jpg
    DSC00371.jpg
    238.2 KB · Visningar: 204
  • DSC00372.jpg
    DSC00372.jpg
    240.1 KB · Visningar: 229
Montera in motorn och varmkör den senare.
Var dock försiktig då färgen inte härdar förrän den uppnår rätt temp.

Motorkåporna skall självklart göras "rena" från färg och poleras, alt borstas, men skippa klarlacken och vaxa istället ;)
 
Verkar enklast att låta det härda när jag kör igång motorn senare. Suck... inser nu att jag skulle ha målat motorblocket först med "vanlig" motorfärg, blir svårt att maskera cylindrarna nu med icke härdad högtempfärg :mad: Får se om jag kommer på något sätt att lösa det...

Polering får det nog bli senare, kommer inte åt att tömma ut oljan nu så det får vänta tills motorn hänger i ramen igen.
 
Fick improvisera lite för att komma åt att måla motorblocket... Blev helt OK givet den lilla arbetsinsatsen. :) Nästa steg blir att slänga på färg på ram & fälgar.
 

Bifogat

  • DSC00374.jpg
    DSC00374.jpg
    243.3 KB · Visningar: 268
Snyggt jobbat!
 
Fin fint !

Vilket märke på färgerna ?
:tummenupp
 
Tackar!

MOTIP färg, köpt på Auto Experten. Motorfärgen till blocket ser riktigt bra ut i nyans och täckning. Värmefärgen på cylindrarna har en ganska silvrig ton innan härdning. Ångrar att jag inte slipade synliga ytor ordentligt innan lack men men, fort gick det och med allt lull-lull runt omkring samt några mil med smuts så kommer jag inte att bry mig :)

Återstår att se hur färgen håller... So far so good.
 
Hellre än bra men nu har jag kapat bort allt överflödigt på "mopperamen", lite halvhjärtat slipat, spacklat, grundat och lackat... Kanske slänger på lite klarlack imorgon oxå... Man sover gott av lite schyssta ångor innan man lägger sig :fyllisar
 

Bifogat

  • DSC00376.jpg
    DSC00376.jpg
    240.8 KB · Visningar: 187
  • DSC00382 (2).jpg
    DSC00382 (2).jpg
    238.2 KB · Visningar: 176
Och så var helgens sista spadtag gjort, ramen klar! :) (bakramen på tork skymtar lite där bak)

...dagens lärdom, hammarlack och klarlack är inte bästa vänner ,försökte fylla i med hammarlack på ett skador och sen över med klarlack, men nix... :död

...hoppas att klarlacken i övrigt sitter i längden, hittade lite olika bud på hur den skulle appliceras... :gnissla

...nästa steg blir att fräscha upp bakre dämparn med färg och puts + byta packboxar på dämparna fram. Kanske korta dom lite, vet inte om det behövs, har funkat rätt bra att bara skjuta upp dom i kronan...
 

Bifogat

  • DSC00383 (2).jpg
    DSC00383 (2).jpg
    242.7 KB · Visningar: 235
"...nästa steg blir att fräscha upp bakre dämparn..."

Kikade efter tips om hur man enkelt fräschar upp fjädern till bakre dämparen. Hittade inte några bra sådana tips. Hade tänkt att måla den svart (eller kanske gul alt. röd) MEN frågan är om "vanlig" lack inte spricker när fjädern fjädrar?? :gnissla

Tips nå'n?:tummenupp
 
fan va du puttsar o gnor.....lite mer RÖK....
 

Bifogat

  • 015.jpg
    015.jpg
    212.4 KB · Visningar: 138
fan va du puttsar o gnor.....lite mer RÖK....

:D en snål smålänning med tummen nära mitten på handen och ett klent utrustat kallgarage, han får nöja sig med ett putsa o gno :D

rök... schysst bild! :tummenupp men den är inte tagen idag iaf, saknar snöstormen i bakgrunden :)

har du något tips om fjäderfärg? läste någonstans om att trä på krympslang men det lät galet... inväntar bättre råd.
 
Nu har jag för ovanlighetens skull gjort lite nytta i tvättstugan... plockat isär en gaffel för första gången, ganska lätt bortsett från att packboxen satt som berget.

Där jag ritat pilen kan man sätta ett rör (en distans) för att "korta" gaffeln. Eller om det är bättre på nedre sidan av lilla fjädern, ska kolla lite närmare sen. Hur som helst, ska sova på saken om det blir en distans eller ej... kanske några få cm iaf bara för att... :)
 

Bifogat

  • DSC00395.jpg
    DSC00395.jpg
    238.8 KB · Visningar: 155
Fick improvisera lite för att komma åt att måla motorblocket... Blev helt OK givet den lilla arbetsinsatsen. :) Nästa steg blir att slänga på färg på ram & fälgar.

Djädrar vad snygg motor. :tummenupp

Kikade efter tips om hur man enkelt fräschar upp fjädern till bakre dämparen. Hittade inte några bra sådana tips. Hade tänkt att måla den svart (eller kanske gul alt. röd) MEN frågan är om "vanlig" lack inte spricker när fjädern fjädrar?? :gnissla

Tips nå'n?:tummenupp

Om man blästrar den lite lätt och målar med någon enkel "olje"baserad färg som inte blir så hård borde det funka. Servasprej typ, den brukar ju ta lång tid att torka och blir inte så hård. Undras om blästring ställer till nåt med fjädern dock.
 
Last edited:
Och så var helgens sista spadtag gjort, ramen klar! :) (bakramen på tork skymtar lite där bak)

...dagens lärdom, hammarlack och klarlack är inte bästa vänner ,försökte fylla i med hammarlack på ett skador och sen över med klarlack, men nix... :död

...hoppas att klarlacken i övrigt sitter i längden, hittade lite olika bud på hur den skulle appliceras... :gnissla

...nästa steg blir att fräscha upp bakre dämparn med färg och puts + byta packboxar på dämparna fram. Kanske korta dom lite, vet inte om det behövs, har funkat rätt bra att bara skjuta upp dom i kronan...

Hammarlack ska visst innehålla silicon så det fungerar inte tillsammans med "vanlig" färg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top