Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

20ah? haha.. de va de värsta.. inte ens min gamstånka800,an som är sjukt trög har nå sånt :)

Yepp... stort as och jag vet inte om det behövs.

Är originalet på 20a?
Låter mkt.

Du har inget annat du kan låna och testa?

Yupp... orginalet är på 20Ah... även på pappret när jag googlar.

Jo, jag har ett batteri som jag kan sno från min trajja (12 eller 14 Ah?) men jag är inte så bekymrad över om det startar eller ej... Mer om jag kommer få bekymmer med kräm senare vid "normal" drift med start & stopp...

Hmmm... osäker på hur jag ska göra.
 
Last edited:
Det funkar med mindre batteri, men du får räkna med att byta det ganska ofta.
Modellen var tänkt som sporttourer när den lanserades.
Konkurent till BMW R100 och Moto guzzi le Mans.
Batteriet är därför dimensionerat för extrautrustning.
Dock är den trögsnurrad.
 
Det funkar med mindre batteri, men du får räkna med att byta det ganska ofta.
Modellen var tänkt som sporttourer när den lanserades.
Konkurent till BMW R100 och Moto guzzi le Mans.
Batteriet är därför dimensionerat för extrautrustning.
Dock är den trögsnurrad.

Tackar! :tummenupp Låter bra, köpte ett 14Ah batteri tidigare idag. Får se när jag hinner provmontera och knåpa ihop en batterilåda...
 
Hmm... Det där batteriet tar mer plats än vad jag hade räknat med. Kommer att sticka ut en hel del i hjulhuset bak men så får det bli. Alternativet skulle vara ett ännu mindre batteri som är än klenare men det känns inte vettigt... eller finns det andra åsikter? Dvs klokt att köra med än klenare batteri än 14Ah? :va

Annars inte mycket gjort i denna snigeltråd. Har skurit ner cutsen än mer... troligen lite mer än vad jag hade tänkt. Får se om jag gör några ändringar på storleken, annars ska jag sätta dit ett "bakstycke", fästen, spackla o slipa...

Fortsatt körigt med annat så hojbygget kommer nog bli lidande... :gnissla

Edit: Just det, nå'n som har någon uppfattning om gelbatterier och monteringsvinkel. Dom "klarar" upp till 90 graders lutning, men är det tillfällig lutning eller kan jag ha permanent montering horisontellt?? Sistnämnda låter lite otroligt...
 

Bifogat

  • DSC00162.jpg
    DSC00162.jpg
    226.4 KB · Visningar: 288
Last edited:
Hmm... Det där batteriet tar mer plats än vad jag hade räknat med. Kommer att sticka ut en hel del i hjulhuset bak men så får det bli. Alternativet skulle vara ett ännu mindre batteri som är än klenare men det känns inte vettigt... eller finns det andra åsikter? Dvs klokt att köra med än klenare batteri än 14Ah? :va

Annars inte mycket gjort i denna snigeltråd. Har skurit ner cutsen än mer... troligen lite mer än vad jag hade tänkt. Får se om jag gör några ändringar på storleken, annars ska jag sätta dit ett "bakstycke", fästen, spackla o slipa...

Fortsatt körigt med annat så hojbygget kommer nog bli lidande... :gnissla

Edit: Just det, nå'n som har någon uppfattning om gelbatterier och monteringsvinkel. Dom "klarar" upp till 90 graders lutning, men är det tillfällig lutning eller kan jag ha permanent montering horisontellt?? Sistnämnda låter lite otroligt...

snyggare med mindre men kanske för liten,, svårt o se när de inte är färg på samt kort och annat som spelar in..

jo gel kan lutas så konstant.
 
som sagt ovan... svårt att säga utan färg och grejer, men jag tycker det ser lovande ut med cuten. Gillar små bakdelar.......(på motorcyklar altså) kör hårt :yoparty
 
De vanliga slutna batterierna kan med ligga de gör de orginal på många trajjor + att jag byggde ju så på Kawan förra året & det håller fint ännu fast det var liggandes & stumt monterat i ramen (å kom från biltema men det finns bättre)...
 
snyggare med mindre men kanske för liten,, svårt o se när de inte är färg på samt kort och annat som spelar in..

jo gel kan lutas så konstant.

Sant, har lite svårt själv att avgöra även när jag ser det på riktigt vad som är en vettig storlek... Har som sagt skurit lite mer än vad som var tänkt men det blir lite fippel att göra det ogjort så det kanske får duga.

gelsvar = perfekt!

... Gillar små bakdelar.......(på motorcyklar altså) kör hårt :yoparty

:) :) :)

De vanliga slutna batterierna kan med ligga de gör de orginal på många trajjor + att jag byggde ju så på Kawan förra året & det håller fint ännu fast det var liggandes & stumt monterat i ramen (å kom från biltema men det finns bättre)...

Gott att höra! Då sätter jag den horisontellt under sadeln med minsta möjliga utstickare i hjulhuset! :) (Undra var kablage & relän ska få rum? :tungan)
 
Last edited:
lite spackel på cutsen + batteri & korg på g...

skär nog bort "läppen" på sadeln som ligger vikt upp på tanken, gör en troligen clean cut istället..., någon däremot? :)

triangulära hålet under sadeln tänkte jag täcka för från insidan med en plan slät yta... funderade på om man skulle ha perforerad plåt eller något mönster men tror inte att det gör sig på denna hoj... andra förslag?
 

Bifogat

  • Dsc00164.jpg
    Dsc00164.jpg
    231.4 KB · Visningar: 240
lite spackel på cutsen + batteri & korg på g...

skär nog bort "läppen" på sadeln som ligger vikt upp på tanken, gör en troligen clean cut istället..., någon däremot? :)

triangulära hålet under sadeln tänkte jag täcka för från insidan med en plan slät yta... funderade på om man skulle ha perforerad plåt eller något mönster men tror inte att det gör sig på denna hoj... andra förslag?

Ang sidoplåten, kanske gälar i liknande form som ekrarna på fälgarna?
Övrigt, gillar tankens utseeden, hur stor är den (volym)? Vet du om det är nåt man kan hitta på skroten nånstans?
 
Ang sidoplåten, kanske gälar i liknande form som ekrarna på fälgarna?
Övrigt, gillar tankens utseeden, hur stor är den (volym)? Vet du om det är nåt man kan hitta på skroten nånstans?

Hmmm... det kanske skulle kunna funka. Får jag göra i plast isf så att jag kan skära enkelt... någon fräs till plåt har jag inte tillgång till.

Tanken är som sagt från en xv750, tidig 80... Dock lite moddad med en plåt (framför sadeln). Finns på skrotar, men att det är inte samma som på "midnight special" eller TR1. Som nämnt tidigare i denna tråd så är linjerna på tanken lite luriga... Finns mkt snyggare imo men denna passade rakt av på befintliga fästen + kranar & tanklock... Volym 12 liter.
 
Vad har du för övrigt tänkt gällande ljuddämparen?
Ngt smäckrare hoppas jag?
 
Vad har du för övrigt tänkt gällande ljuddämparen?
Ngt smäckrare hoppas jag?

Vad är det för fel på orginalburkarna!! :va :mad: :D

Har inte riktigt bestämt mig men grundplanen var en sån här på vänster sida... När jag kommer så långt så får jag ta mig en ordenligt funderare. När jag är hyffsad klar med baken så tänkte jag gå på framdelen med gafflar, lyse och instrumentering... Det blir spännande :) Så det lär dröja innan det blir dags för avgas :tungan
 

Bifogat

  • burk.jpg
    burk.jpg
    22 KB · Visningar: 102
Last edited:
Tackar för tipset!

Dock fann jag sidan lite rörig och hade svårt att hitta något användbart (avgas?) till bygget som dessutom var någorlunda prisvärt... Kanske försökte jag inte tillräckligt hårt. Hur som tack!

Mmmmm så det låg inget bra på Joppes vind då????
När du nu ändå bor därnånstans....
 
www.touringbutiken.se har en del shyssta pipor. :tummenupp

Sök på ljuddämpare nere till vänster så dyker dom upp, "minizoom" eller "shorty" skulle passa ditt bygge.

Tackar för tips! Kollade lite och absolut bra alternativ!


Ska kollas!

Mmmmm så det låg inget bra på Joppes vind då????
När du nu ändå bor därnånstans....

Verkar vara en guldgruva den där vinden! Måste ta mig tid att kolla upp den!

Nu har jag varit bortrest med jobbet igen så inget har hänt med bygget. Dock har en 17" bakfälg från en xs1000 kommit med posten... Kanske kan bli en framfälg på bygget om hundra år... :D
 
Last edited:
Fälg som kom på posten... :D

Storleken skulle sitta som en smäck bak men vet i f-n om jag orkar konvertera från bromstrumma till bromskiva bak...
 

Bifogat

  • DSC00168.jpg
    DSC00168.jpg
    229.9 KB · Visningar: 282
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top