Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ute tö, inne snö...

Spackla, slipa, spackla, slipa...
DSC_0204.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ja se där! Nu börjar du få riktig ordning på aschlet!:yoparty Ska du fixa sadeln själv eller har du ngn schysst kontakt? Fan, nu får jag allt snart sätta fart på mitt bygge! :smasha

Ordning o ordning, återstår att se :D

Som så mycket annat på detta bygge så blir det efter devisen "hellre själv än bra"... dvs ska försöka sy sadeln själv, ribbad :) Går det helt åt skogen så finns det en sadelmakare här i byn (Linköping) som gör liknande jobb för ca 1 lakan beroende hur mycket man krånglar till det.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ett par "in action pics" av polaren som provar sin nya kamera... en av få gånger det dyker upp bilder med kvalitet i denna tråd, iaf bättre än med min gamla mobil ;)

Slipa, spackla, slipa, spackla...

Img_3390a.jpgIMG_3434.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Åter till ordningen med sunkiga mobilbilder... ;)

Nu har jag "grovspacklat" cuts och tank, återstår lite "bara" lite finlir. :)

Någon som orkar bjuda på lite åsikter kring linjerna med "nya" baken? Lite tyg & stoppning ligger på för syns skull. Nästa steg blir att svetsa bakramen ordentligt och sen blir det inga ändringar mer... känner mig lite hemmablind just nu så några kommentarer +/- = :tummenupp

DSC_0284.jpg
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
ett steg närmre "orginalet" inte allt för mycket skillnad men de vart till de bättre :tummenupp
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ser bra ut tycker jag. Men det finns en sak som jag tycker drar ner helthetsintrycket av hojen och det är ljuddämparen. Jag kan verkligen inte komma överens med att den är så rak. Tycker att du skulle försöka vinkla upp den ordentligt, tror det skulle göra väldigt mycket.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
ett steg närmre "orginalet" inte allt för mycket skillnad men de vart till de bättre :tummenupp

Thx! Inte allför stor skillnad håller med men som sagt till det bättre, helt OK som det är men... det är fortfarande något med baken som stör mig men jag har inte riktigt kommit på vad... eventuellt ska jag runda av cutsen lite mot dynan till så att det inte blir så hög & skarp kant... vi får se om jag orkar prova. :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Ser bra ut tycker jag. Men det finns en sak som jag tycker drar ner helthetsintrycket av hojen och det är ljuddämparen. Jag kan verkligen inte komma överens med att den är så rak. Tycker att du skulle försöka vinkla upp den ordentligt, tror det skulle göra väldigt mycket.

Thx!

Dämparen? Har jag inte funderat så mycket på mer än att den kanske får lite färg beroende på färgval till övriga hojen... Ska kika lite närmare på ditt förslag vid tillfälle och se om jag håller med. Troligen blir den kvar lågt & ganska rakt, möjligen byta till en fränare dämpare men det har låg prio just nu. :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Najjs! Nu börjar det likna min förebild :) Möjligen skulle du försöka få upp nummerplåten lite mer om det är möjligt.. ev vinkla upp cutsen lite mer i bakkant... några cm hit eller dit brukar göra underverk för helheten.

Nummerplåten skulle jag absolut kunna jobba med, bra kommentar, ska kika på det genast! :tummenupp

Cutsen... nu blir det nog den linjen som är undertill, helsvetsade bakramen nyss... Eventuellt justerar jag som sagt ner linjen upptill på cutsen (klacken närmast sadeln). :)
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Tycker nog det är bra som det är, det där med bakändar som sticker upp har det gått lite troll i min smak.
Snyggt som det är alltså (dessutom har du redan distanserat din förebild med ekerfälgarna). Det enda jag skulle lagt ner lite jobb till på är utrymmet under sadeln, en verktygslåda eller något som fyller ut lite hade suttit fint.
Men smaken är som...
mvh
Henrik
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Tycker nog det är bra som det är, det där med bakändar som sticker upp har det gått lite troll i min smak.
Snyggt som det är alltså (dessutom har du redan distanserat din förebild med ekerfälgarna). Det enda jag skulle lagt ner lite jobb till på är utrymmet under sadeln, en verktygslåda eller något som fyller ut lite hade suttit fint.
Men smaken är som...
mvh
Henrik

Gott! Utrymmet under sadenn har jag inte bestämt hur jag ska göra med, tänkte ta det sist när jag ser helheten... Kanske en löstagbar verktygslåda skulle vara bra att ha rent praktiskt om inget annat, har ju hänt att jag har fått strul & behov av verktyg på vägen ;)
 

henrik.sch

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2011
Ort
Vitaby
Hoj
BMW R100rs 1983 & Yamaha TR1 1981
Byggde en verktygslåda i 2mm aluminium till mitt TR1-bygge. Skulle säkert kunnat göras bättre men jag blev ganska nöjd. Nästa steg är att lära sig knacka runda former...
Anledningen att jag valde alu var att jag torskade på aluminiumlödning med zink och gasolbrännare, väldigt trevligt att det funkar så väl som det gör.
Kolla på Jims mektips på Classic motors site. Han e en trollkarl den gode Jim L.
mvh Henrik
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
@henrik.sch, tackar för tips! får se hur jag gör.

@duppen, tanken är från xv750, det enda som är gjort är att den är något tiltad, hålet som uppstår i bakkant är igensvetsad men en plåt = klart :)

annars har jag på hojen pillat vidare med saker som inte syns
- batterihållare under cutsen fixad, det blev riktigt tight med batteriet, bara någon mm tillgodo, fick göra om det tre gånger innan det passade
- fixat fästen till cutsen, ett jädra pill för att allt ska passa & hålla
- fixat till innerskärmen så att den passar
- slipat och spacklat lite till på cuts & tank, nästan klart... argh...

nästa steg blir att fixa till elen under tanken eller kanske lite färg till tank & cuts... undra vad det ska bli för färg, funderar än... we'll see... :)
 
Last edited:

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Inte mycket till uppdateringen men nu är det mesta av elen flyttad från under cutsen till under tanken istället. Köpte en 4mm skiva plastglas för 40kr på biltema och skar till, fixade ett par fästen och skruvade dit relän och säkringar enligt bild... Inte så värst vackert men det funkar & syns ändå inte under tanken.

Blir rätt mycket kablage över som jag kan gömma under skivan. Tänkte först kapa kablaget till rätt längd men nu när det får plats så får det vara.

Nu ska jag jag bara dra kablage bak till batteriet under cutsen + baklampa & blinkers... Och sen snygga till allt + vulktejp på kablaget. Med det hoppas jag att eljobbet är klart för denna gång. :)

DSC_0308.jpg
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Vart fick du tag på wobbelstaget och vad kostade det? Jag skulle behöva ett till min XS 750 och jag gissar att den kan ha liknande gaffelmått som din.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vart fick du tag på wobbelstaget och vad kostade det? Jag skulle behöva ett till min XS 750 och jag gissar att den kan ha liknande gaffelmått som din.

Wobbelstaget är från ebay (.de?). Tarozzi tror jag att det är. Om du googlar på Tarozzi och din hoj-modell så hittar du nog vilka mått du ska ha. Fork-brace på engelska och typ gabel-stabilisator eller något på tyska. ;) Notera att du bör ha exakt rätt mått annars blir det knas med spänningar.

Vad den kostade kommer jag inte ihåg. Runt 500 skulle jag tro.
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Sakta med (o)säkert...

+ All el dragen & provtestad
- Blinkers fungerade inte som dom skulle :(
+ Efter nästan två timmars felsökning (rev halva hojen, kaos som på bild) så visade det sig att jag "bara" kopplat en sladd till blinkers bak fel. Sen funkade allt :)
- Borde egentligen rensa upp kabelstammen från lite döda kablar som inte längre används men jag orkar nog inte det... eljobb = öken. Kanske gör ett försök när jag slutmonterar elen senare efter lack.
- Kontakt till laddningsregulator ser ut att ha gått varm, hmm... Nå't att oroa sig för eller bara fixa till kontakten och sen tuta & köra?! :va

Nu är jag less på el. :mad: Vid nästa garageutflykt så ska jag snygga till ram & sving inför ny (pulver)lack, tror jag...

DSC_0323.jpg
DSC_0318.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
EDIT: Har ett svagt minne av att jag sett den brända kontakten tidigare... Skulle tro att det hänt i samband med att det gamla batteriet blev dåligt. Verkar troligt. Så jag chansar på att tuta & köra vidare utan åtgärd förutom att fixa till kontakten lite. :)
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Och så är bakramen klar med fästen för allt... även "undertail" grovt på plats... återstår att bestämma var laddningsregulatorn ska placeras bara.

Om det i slutändan blir snyggt med rent/tomt under sadeln återstår att se, cleant blir det iaf :) Ett himla mek att gömma allt under tank & cuts/sadel men nu är det gjort!
:banana

DSC_0312.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top