Norgetrippen var grym och som sagt så var hojen över förväntan körbar förutom nämnda problem. Fantastiskt rolig körning.
Oortodox lösning, joråsåattserru... Efter att ha provat lite olika så kom jag fram till att stenhårt bak kanske kunde motverka det "platta" bak, mjukt fram kanske kunde "äta" upp lite av äggigheten. Körde till trollväggen med diverse strul med "wobblighet" men innan vi körde stigen så gjorde jag ändringarna på däcken och som tur var så funkade det ganska bra så körningen efter det & hem = grym!
Nej, hade inte dom problemen med original hjul men dom var ju nya & fina utan problem. Om jag bortser från "wobblet" så känns den nya däckdimensionen bättre vid aktiv körning vid nedlägg, mycket bättre känsla enligt mig (kanske hitta på men så upplever jag det).
Envis som jag är så har jag bestämt mig för feta däck. Nu är det 130 resp 140. Planen är att beställa nya däck, 130 fram & 150 eller 160 bak!

Först byta fram & se om det blir någon skillnad och sist bak. Fett ska're va & sen får jag hoppas att jag får till att det går som det ska. Utgår från att det ska vara lösbart tills motsatsen är bevisad!

Återkommer med rapport.
BTW. Tänkte prova Michelin Commander II 16", någon som har erfanheter av dom? Alltid kört Michelin på mina tidigare hojar så varför inte tänkte jag... urvalet till 16" är ju som det är...
Motorproblemen med läckage suger. Mest stör jag mig på att jag inte bytte ut cylindern bak som jag först tänkt. Dumsnålt... (behöver ju inte bero på det men iaf.)