Yamaha TR1 bygge (Byggd på vilken hoj?)

Aha, tackar för inlägget! Jaså, lite gött svaj kurvorna alltså? :D

Ja, 70hk är väl kanske inte det mest ösiga som finns... Ska fundera på om det finns andra lite mer "körbara" utgångsobjekt men som ändå är relativt enkla att bygga om... Hur som, tack! :tummenupp
Inbilla dig inte att du skall hitta körbarare objekt för samma pengar.
Jag kör med modifierad framfjädring och kortare sving, samt lättat så mycket jag haft tid med.

Ramen är inte svajigare än andra samtida japaner.
Motorn drar jämnt och starkt från 1000 till 6500 varv.
Största felet är att den är lång (1560mm hjulbas) och tung (220kg torr) original.

När den kom konkurerade den med Moto Guzzi 850 Le Mans och BMW R100RS.
Båda dessa är bättre sporttourers.
Men yamman är lite kul den med.
 
Inbilla dig inte att du skall hitta körbarare objekt för samma pengar.
Jag kör med modifierad framfjädring och kortare sving, samt lättat så mycket jag haft tid med.

Ramen är inte svajigare än andra samtida japaner.
Motorn drar jämnt och starkt från 1000 till 6500 varv.
Största felet är att den är lång (1560mm hjulbas) och tung (220kg torr) original.

När den kom konkurerade den med Moto Guzzi 850 Le Mans och BMW R100RS.
Båda dessa är bättre sporttourers.
Men yamman är lite kul den med.

Nja, några större förhoppningar har jag väl inte. Funderar på om sukka gs/gsx kunde vara ett alternativ eller en honda cb, tidiga 80-talare. Borde vara ungefär samma prisklass men med lite mer pulver. Ramkonstruktionerna på dessa verkar också vara lite stabilare (min lekmanna gissning). Dock ser det ut som om att det går åt mer jobb för att få till ett tilltalande stuk på dessa...

Lång & torr, ail traj to remämber! Bra tips, tackar! :tummenupp

"Moddad framfjädring", vad har du gjort då?
 
nu får ni sluta visa såna fina cyklar. jag har varken tid eller pengar just nu för ännu ett projekt :)
 
Grymt skönt bygge!
Nu när jag är hojlös går jag i byggartankar.

Står och velar mellan caféräser eller flattrackstuk.

Tycker det var grymt läckert med bakfälg fram. Hur gör man? :va
 
Grymt skönt bygge!
Nu när jag är hojlös går jag i byggartankar.

Står och velar mellan caféräser eller flattrackstuk.

Tycker det var grymt läckert med bakfälg fram. Hur gör man? :va

sätter dit :tummenupp
 
En gammal Monster 900 har ungefär lika få hästar, går bra ändå. Effekten lågt ner i varvregistret är vad som ger acc.

MCM körde shotout på Tullinge och alla var chockade över en gammal TR1 s effekt, och framför allt siffrorna på kvartsmilen. En tvättäkta sleeper.

Billigaste 70 hästar man kan hitta på blocket är:

Yamaha 490 -åttiotal
Yamaha TR1 -åttiotal

5000-25.000,-

:yoparty
 
Nja, några större förhoppningar har jag väl inte. Funderar på om sukka gs/gsx kunde vara ett alternativ eller en honda cb, tidiga 80-talare. Borde vara ungefär samma prisklass men med lite mer pulver. Ramkonstruktionerna på dessa verkar också vara lite stabilare (min lekmanna gissning). Dock ser det ut som om att det går åt mer jobb för att få till ett tilltalande stuk på dessa...

Lång & torr, ail traj to remämber! Bra tips, tackar! :tummenupp

"Moddad framfjädring", vad har du gjort då?
GSX750 och framförallt 1100 ger mycket effekt för pengarna.
Ganska hyfsade bromsar och OK väghållning.
CB900 har en trevlig motor, men ett hopplöst chassie.
Tycker jag.

För inspiration rekomenderar jag "Årsracet".
Superbiketema i år.
http://www.lms.se/web/_pages/Index.asp?NodeId=1&PageId=0
 
För att starta lite tävling i tråden så vinner den som först gissar rätt på vad detta är för något en garagevisning och en kopp kaffe.
vortan.jpg


Bilden är tyvärr inte den bästa men bygget (som är mer eller mindre fabriksproducerat) är grymt snyggt i verkligheten och stilen är helrätt trots att den är designad på 80-talet.
 
Visst är det en TR1a.
my_tr1_1.jpg

Har en sådan.
Lite underligt att Nisse Hedlund gjorde en del jobb åt Yamaha strax efter att hans 1000cc twin börjat skörda framgångar inom sidovagnsracingen och helt plötsligt hade Yamaha en likadan motor men förtamad.
Hedlundmotorn går att bygga snyggt av också:
00016.jpg

mmm, man blir chockad varje gång man stöter på dessa härliga hedlundsmotorer. det här kanske inte var det snyggaste men då var gubben ca70 som ägde den istället:D
 

Bifogat

  • hedlund.JPG
    hedlund.JPG
    220.2 KB · Visningar: 701
Last edited:
För att starta lite tävling i tråden så vinner den som först gissar rätt på vad detta är för något en garagevisning och en kopp kaffe.
vortan.jpg
.

eeeeeeehhh knappast snygg och inte var det svårt att gissa heller, namnet står ju om man försöker svara på tråden :va :pannkyss
 

Bifogat

  • 150px-Hesketh_logo.gif
    150px-Hesketh_logo.gif
    14.8 KB · Visningar: 2,738
  • hesketh.jpg
    hesketh.jpg
    54.8 KB · Visningar: 326
http://www.blocket.se/vi/15470346.htm?ca=13_s&last=1

Pris: 10 000:- Årsmodell: 1981 Vetlanda
Fordonstyp: Touring

Packväskor, toppbox, nytt batteri, nya däck.
liten buckla undersida tank, syns på bild.

Ringde på den för drygt en vecka sedan... Den var redan såld svarade stollen. MEN TA BORT ANNONSEN DÅ var en tanke som slog mig... :gnissla

:D
GSX750 och framförallt 1100 ger mycket effekt för pengarna.
Ganska hyfsade bromsar och OK väghållning.
CB900 har en trevlig motor, men ett hopplöst chassie.
Tycker jag.

För inspiration rekomenderar jag "Årsracet".
Superbiketema i år.
http://www.lms.se/web/_pages/Index.asp?NodeId=1&PageId=0

JO, just nu velar jag lite melan gsx1100 och tr1:an... Får se vad det kan bli. Ingen brådska dock, det blir när det blir och det kommer få mogna fram. Har ändå inget vettigt garage att stå i just nu. Men hittar jag ett vettigt utgångsobjekt i närheten så blir det köp. Sen kan det ta evigheter att färdigställa... Kör-abstinensen stillas mha s3an :D

eeeeeeehhh knappast snygg och inte var det svårt att gissa heller, namnet står ju om man försöker svara på tråden :va :pannkyss

:hihi
 
Last edited:
Infall...

Fick till slut ett infall (anfall?) och köpte mig en gammal TR1:a årsmodell 81... :confused: (Som senare visade sig läcka olja från toppen :()

Tanken är att bygga om den så att den liknar första bilden i tråden. Återstår att se om & när jag kommer så långt. Förutsättningarna vad gäller tid & garage/verktyg är lite sisådär just nu... :(

Blir nog världens långsammaste byggprojekt med osäker utgång. Hur som helst så är det ingen brådska. Tänkte ta det piano och avverka ett delprojekt i taget. Först tänker jag byta ut den kantiga TR1 tanken till den mjukare xv750 tanken... Sedan blir det till att få till en ny bakram... Resten får vänta tills detta är klart...

Om ni har några tips på var jag kan hitta en tank så säg till. Har googlat mig fram till några skrotar. Ska kika på ebay & blocket oxå.

Wish me good luck? ;)

/Doomed-to-fail? :D
 
Last edited:
Vad fasen är det för konstigt nav på första bilden?
Trumma och skiva?

Blir fan inte klok...

Men snygg är den!
 
Bara en sån grej :gnissla

;)

Velar lite om byte av tank:
1. Behålla befintlig "kantig" orginaltank
X. Modifiera befitntlig tank (om möjligt?)
2. Köpa den rundare xv750 tanken

Orginalplan var 2) med xv750 tank. Lutar mot att hålla mig till denna plan... Nackdelen med detta är väl att jag får vänta med bakramsbygget tills jag hittat en tank så att linjerna stämmer samt att jag inte är helt 100 på att tanken från xv750 passar rakt av på xv1000...

Bifogar ett par bilder om någon vill komma med kommentarer eller andra ideer kring tankval... Tackar! :tummenupp
 

Bifogat

  • A Image11.jpg
    A Image11.jpg
    71.4 KB · Visningar: 361
  • A Image10.jpg
    A Image10.jpg
    72.2 KB · Visningar: 347
  • A Image6.jpg
    A Image6.jpg
    70 KB · Visningar: 435
  • A backis1.jpg
    A backis1.jpg
    113.2 KB · Visningar: 401
  • A 6876367711.jpg
    A 6876367711.jpg
    65.2 KB · Visningar: 420
  • A Image15.jpg
    A Image15.jpg
    108.5 KB · Visningar: 389
vill du ha den som den gröna bygg den som den gröna! en sak har jag lärt mig. kompremissar man med byggen så grämer man sig alltid efteråt för man bygger aldrig om den igen.
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top