Yamaha TR1 -81 café racer/ streetfighterprojekt

jånas

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2011
Ort
Mariestad
Hoj
Suzuki vz 800 Marauder, Kawasaki z1000, kawasaki z650, Zundap Apollo 50cc 1953
fräck!
TR1 som Street....inte vanligt.
Gillart!
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Besiktigad och 100% gatlegal. Ett förbiseende i processen gjorde att jag fick panikbygga en brygga till bakljus och blinkers som måste vara bakom bakhjulsaxeln. Inte snyggt men det gick igenom. Slutbesiktningen sluta i runda slängar på 2600:-... det landar avgifterna för bara besiktningsprocessen på över 7000:-
Nu dröjer det lite till nästa bygge

image56.jpg image54.jpg
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Lägger upp lite bilder som är tagna med en riktig kamera för en gångs skull. Nu är det bara de dubbla ljuddämparna som ska dit och avgasrören ska lindas om med ny avgaslinda.

IMG_9374.jpg IMG_9376.jpgIMG_9377.jpg IMG_9381.jpg
IMG_9398.jpg
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Tack alla som följt tråden! Det här bygget är klart men rastlös som jag är så är ett nytt redan igång.
Jag tänkte bygga en scrambler av en Yamaha XS400. Jag har köpt en värdhoj och börjat kapa, kommer inte göra så stora ingrepp att jag måste gå via SFRO den här gången. Slutade på 7200 kronor för hela besiktningsprocessen så det dröjer lite till nästa gång.

En ny tråd får jag börja på när jag kommit en bit så håll utkik=) besök mig gärna på Instagram där projektet är igång om du skulle bli otålig: EBBE82

Här är några bilder på hur långt jag kommit och åt vilket håll jag tänkte gå..
bild 1.JPG bild 2.JPG
423311bec598f1b0eb1f5ad2637cc433.jpg
 

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Nybro
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Varför var du tvungen att gå via SFRO? Jag håller på och bygger om min hoj och har fått olika indikationer på vad som måste gå via SFRO och vad som "bara" är att regbesiktiga som ombyggt fordon direkt. Har konverterat till singeldämpning bak med tillhörande sving, hjul och skivbroms (trumma original), USD fram med tillhörande hjul och skivbromsar. Ramen är mer eller mindre orörd, endast en loop påsvetsad och fäste. För passagerarpinnarna är bortkapade.

Några tankar om detta?
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Jag kollade upp reglerna på SFRO:s hemsida och kollade med bilprovningen innan. Eftersom jag byggde svingen helt själv, samt byggde en helt ny sadelram så har jag gjort så pass stor förändring av originalkonstruktionen att jag var tvungen att gå via SFRO. Jag har dessutom förlängt hjulbasen, ändrat vinkel på framgaffeln med ny rattstång eftersom den är från en R1:a och uppgraderat bromsarna bak och fram.
Här är reglerna jag gått efter och hela filen finns som pdf lathund på: http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcykeln/Fordonsfragor/

------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Ombyggt fordon
Definitionen i TSFS 2013:63 (konsoliderad version av VVFS 2003:22) säger:
Serietillverkat fordon som tidigare har tagits i bruk och med utgångspunkt från den ursprungliga
stommen och karosseriet ändrats av enskild person för eget bruk i sådan omfattning att tidigare
egenskaper eller prestanda i större grad förändrats.
Ursprungsfordonets grundkonstruktion ska utan svårighet kunna igenkännas trots de utförda
SFRO 20140522 ändringarna.
Följande större ombyggnader omfattas var för sig av definitionen:
1. Fram och bakaxel med hjulupphängning utbytts eller
2. större del av stomme eller karosseri utbytts eller ändrats

Följande ombyggnader omfattas av definitionen först i kombination med ytterligare definierad ombyggnad:
1. Styrinrättning med rattaxel utbytts,
2. motor med kraftöverföring utbytts eller
3. bromssystem utbytts
Fordon med chassi byggt på ram eller bärande bottenplatta och vars ursprungliga karosseri bytts ut
mot annat karosseri anses också som ombyggt fordon under förutsättning att chassit med avseende
på bl.a. axelavstånd, hjulupphängning och motoreffekt i allt väsentligt är oförändrat.
Med ”utbytts” menas att komponenterna ska ha bytts ut mot komponenter som på något sätt har
annan funktion eller prestanda. Normalt sett betyder det andra fysiska dimensioner men delarna kan
trots det i vissa fall passa i samma fästpunkter och komma från samma tillverkare. Det viktiga är att
de förändrar fordonets prestanda eller egenskaper.
Det bör vara noga specificerat i SFRO:s intyg vilka delar som är utbytta och på vilket sätt
prestanda/egenskaper har förändrats"

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Som du ser åkte jag dit på flera punkter. Jag skulle kolla upp allt innan och måste du gå via SFRO så glöm inte att spara original avgassystemet. Bullerbesiktningen kostar 1500 bara den och är sjukt krånglig.
Det finns dem som chansar och lyckas men det är ju segt om det blir nedslag när allt är lackat och klart.

Hoppas jag har varit till hjälp, ska bli kul att se det färdiga resultatet!
Lycka till!



Varför var du tvungen att gå via SFRO? Jag håller på och bygger om min hoj och har fått olika indikationer på vad som måste gå via SFRO och vad som "bara" är att regbesiktiga som ombyggt fordon direkt. Har konverterat till singeldämpning bak med tillhörande sving, hjul och skivbroms (trumma original), USD fram med tillhörande hjul och skivbromsar. Ramen är mer eller mindre orörd, endast en loop påsvetsad och fäste. För passagerarpinnarna är bortkapade.

Några tankar om detta?
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
När det gäller försäkring. Kan du fortfarande köra på billig classic-, veteranförsäkring?
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Varför var du tvungen att gå via SFRO? Jag håller på och bygger om min hoj och har fått olika indikationer på vad som måste gå via SFRO och vad som "bara" är att regbesiktiga som ombyggt fordon direkt. Har konverterat till singeldämpning bak med tillhörande sving, hjul och skivbroms (trumma original), USD fram med tillhörande hjul och skivbromsar. Ramen är mer eller mindre orörd, endast en loop påsvetsad och fäste. För passagerarpinnarna är bortkapade.

Några tankar om detta?

Jag har bytt sving, gaffel, hjul o bromsar på min hoj, jag besiktigade den i juni utan problem :)
Jag har iofs. konversionell gaffel på, så det kanske inte ( sticker ut ) så mycket då.20150515_175814.jpg
 

pepe

Tarmac surfer #133
Gick med
25 May 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM690R-12 KTM 990 SUPERDUKE R -10
Nopp ingen tråd än, skaförsöka att lägga upp en när jag river ner den för att fixa motor o ram.
Gaffeln kommer från CBR 900 RR, svingenfrån från någon annan Honda, bakhjul CBR900RR, framhjul Yamma R6 -07.
Med andra ord ett jä la hopkok :tummenupp
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Jajemän! 644 kronor helår, helförsäkrad via bilsport& mc försäkringar som samarbetar med moderna.
Hojen behöll identiteten från 1981 vilket ju också innebär att den är skattefri=)
Jätte trevliga att ha och göra med och jag fick ett försäkringsvärde på hojen på 40 000 kronor utifrån bilder och information som jag skickade in.
Jag har ju lagt ut mer men vi vet ju alla hur mycket pengar som går in i dessa byggen och att få ett så pass högt värde var kanon! =)


När det gäller försäkring. Kan du fortfarande köra på billig classic-, veteranförsäkring?
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Mycket trevligt bygge! Ser fram emot tråd! =)

Det jag framförallt åkte på var att jag byggt en egen sving och sadelram. annars hade jag kanske klarat mig. Som sagt 7200 kronor i bara besiktningskostnader va inte skitkul!


Nopp ingen tråd än, skaförsöka att lägga upp en när jag river ner den för att fixa motor o ram.
Gaffeln kommer från CBR 900 RR, svingenfrån från någon annan Honda, bakhjul CBR900RR, framhjul Yamma R6 -07.
Med andra ord ett jä la hopkok :tummenupp
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jajemän! 644 kronor helår, helförsäkrad via bilsport& mc försäkringar som samarbetar med moderna.
Hojen behöll identiteten från 1981 vilket ju också innebär att den är skattefri=)
Jätte trevliga att ha och göra med och jag fick ett försäkringsvärde på hojen på 40 000 kronor utifrån bilder och information som jag skickade in.
Jag har ju lagt ut mer men vi vet ju alla hur mycket pengar som går in i dessa byggen och att få ett så pass högt värde var kanon! =)

644:- ..sweet!
Men vafan, jag känner mig lurad och rånad. Jag betalar hela 678:- om året :gråta
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Jag fick låta tillverka en ny styrstolpe men den är exakt 2 cm längre än original. Jag gjorde en i stål istället för aluminium. Väger lite mer men det kändes säkrare. jag skulle inte ge mig på att förlänga original.

Hur stolparna ser ut mellan årsmodellerna har jag ingen aning om, tror min passar till R1 och R6, 98-01.
Lycka till!

Räckte det med att förlänga R1ans styrstolpe 2cm och köra med 2 undre lager? Fick hem min framgaffel idag :)
 

Ebbson

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2013
Ort
Uppsala
Hoj
81, yamaha TR1
Det blev ett nytt avgassystem efter besiktningen. Jag kapade helt enkelt av det gamla och smällde ihop dem med ett grövre downpipe. Gjorde en ny ljuddämpare med, nu låter den som en HD!:tummenupp
Nu är det inga problem med markfrigången heller

bild 1(1).JPG

bild 2(1).JPG

bild 3.JPG

bild.JPG
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top