Yamaha TR1 -81 café racer/ streetfighterprojekt

Nu börjar svingen ta form. Blir lite tyngre än väntat men fan så mycket råare!
Börjar nästan likna en hoj igen...

IMG_2227.jpg IMG_2228.jpg IMG_2229.jpgIMG_2230.jpg IMG_2231.jpg IMG_2232.jpg
 
Nya kåpan för framdrevet och fästet för fotpinnen fick jag bygga från grunden då det gamla va på tok för litet nu när det blir "offside drev". Blev helt okej ändå.
IMG_2257.jpg
IMG_2256.jpg
IMG_2251.jpg
 
Lite ljuddämpar- och fotfästebygg! Monterat bromsar också för att kolla alla mått. Det börjar se bra ut
IMG_2300.jpg IMG_2301.jpg
IMG_2324.jpg IMG_2326.jpg
IMG_2339.jpg IMG_2329.jpg
 
Hur mycket väger din nya sving egentligen? Den ser ut att väga en hel del men jag kanske har fel? Anledningen till att jag frågar är för att jag funderar på att slakta min ZXR400 och slänga på hjul, sving och framgaffel på min SR. Grejen då är att svingen är på tok för bred för ramen, och inte sådär 10-15 mm utan typ 50 mm. Funderar därför på om jag ska bygga en ny infästning, en ny sving eller skaffa en smalare fälg. Off-set drev lär jag få leta reda på oavsett.
 
Spännande! :tummenupp

Hur blir det med markfrigång och den fräna ljuddämparen? Ser ut att bli tight i högerböjarna :)
 
Last edited:
Stor dag när grabben står på egna ben igen! =)

@rallyfisken: Svingen väger inte så mycket som man tror, är ju mycket luft i balkarna. Har ingen siffra än men jag kan försöka väga den nån dag. Offset drev ska jag bygga själv så småningom men det är en av många små detaljer som återstår. Jag pratade med SFRO idag och om ett par veckor ska det vara dags för byggbesiktning. Får se vad han säger om svingen då=)

@madmax: Jag lutade den nu när jag fått ner den på marken och det ska vara lugnt, ska ju klara en 30 graders lutning. Får se vad SFRO och besiktningen säger=)

IMG_2447.jpg IMG_2448.jpg
IMG_2449.jpg IMG_2450.jpg
IMG_2451.jpg IMG_2454.jpg
IMG_2457.jpg
 
Hur tänker du lösa det med härdning av dreven? Funderar på om jag behöver gör detsamma om jag ska slänga ihop mitt tänkta bygge. Jag ahr tillgång till rätt bra firmor där jag bor nu och kompetensen vad gäller CAD-ritningar finns. Jag har funderat på att bygga en "hub" som jag sedan skruvar fast ett vanligt drev på men jag vet inte hur jag skulle lösa det med fastsättningen av "huben".
 
Hur tänker du lösa det med härdning av dreven? Funderar på om jag behöver gör detsamma om jag ska slänga ihop mitt tänkta bygge. Jag ahr tillgång till rätt bra firmor där jag bor nu och kompetensen vad gäller CAD-ritningar finns. Jag har funderat på att bygga en "hub" som jag sedan skruvar fast ett vanligt drev på men jag vet inte hur jag skulle lösa det med fastsättningen av "huben".

Min filosofi är att inte krångla till saker utan hålla det så enkelt som möjligt. Jag ska SFRO besiktiga inom två veckor sen ska jag ta mig an framdrevet. Min plan är att köpa ett extra framdrev, svarva bort kuggarna och använda det som innerfäste. Sen sätter jag låsbrickan i mitten och det gamla drevet utanpå. Det borde räcka men det får jag se när det är i hopmonterat. Men så är det ju med hobbymekanik=)
 
Nya sadelramen. Måste säga att det här blev mycket bättre än den förra som såg ut som skit! Fick höja upp tanken lite i bakändan med för att få en cleanare linje.

IMG_2495.jpg IMG_2493.jpg
 
Jag drog igång hojen igår men den vill inte riktigt gå på främre cylindern. Blir mest avgasknallar och så smäller det tillbaka i förgasaren. Det sitter ju en "databox" i dom här maskinerna som sköter tändningen så det går ju inte riktigt att ställa in. Hade en tanke att det kanske kan vara ventilerna som blivit dåliga, den har ju stått nått år. Nån som har nått förslag??
 
För övrigt är den färdig för byggbesiktning så håll tummarna! =)
Köpte en diskret hastighetsmätare med integrerade indikatorer och varvräknare.

IMG_2578.jpg IMG_2575.jpg
 
Främre cylindern, har inga bra tips mer än att först kolla att den får ordentlig gnista samt kolla att förgasaren är rengjord (jag hade strul en gång med förgasaren och hojen gick då dåligt på en cylinder).

Schysst mätare! Bör inhandla något liknande någon gång till mitt trackerbygge, cykeldator är ju ingen höjdare...
 
Tack @MrMadMax för tipset! Jag rev förgasarna och det var mycket riktigt en del skit i den ena. Nu går den bra men måste dit med nya insugsgummin och större munstycken innan jag är nöjd.

Jag köpte mätaren på bikeline för 1700:- nånting. Väl spenderade pengar!

 
Spännande! :tummenupp

Återkom gärna med rapport om vad du gör med munstyckena samt om du tycker att det ger något :)

Om jag orkar ska jag någon gång kika närmare på vad man kan göra för att få lite mer ork i en TR1 motor...
 
Spännande! :tummenupp

Återkom gärna med rapport om vad du gör med munstyckena samt om du tycker att det ger något :)

Om jag orkar ska jag någon gång kika närmare på vad man kan göra för att få lite mer ork i en TR1 motor...

Jag lovar att återkomma! Går allt vägen på måndag så river jag hela hojen i veckan och gör den färdig.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top