Yamaha TR1 -81 café racer/ streetfighterprojekt

Idag blev det en tidig julafton! =)

IMG_1704.jpg

Fick tillbaka den ny svarvade styrstången. Det blev i stål så lite tyngre än original R1:ans men mycket stabilare. Den nya är exakt 2 centimeter längre på mitten än den gamla.

IMG_1711.jpg

Efter en hel del slit sitter den nya på plats. Som handen i handsken=)

IMG_1708.jpgIMG_1707.jpg

Lite otålig provmontering utan det undre styrlagret som är beställt. Kommer mer bilder vid den riktiga monteringen. Men fan man blir nästan lite tårögd när man räknat så här rätt på passformen:tummenupp

IMG_1706.jpg

Nu börjar det ju nästan likna en mc igen! Skönt att se lite resultat =)
 
Hej
Har inte varit speciellt svag för TR1:an tank i original men måst säga att polerad blev den väldans snygg.
mvh
Henrik
 
Jag va tvungen att kolla och det stämmer, ca 74 centimeter. Jag kommer köra med cross-styre för att komma upp lite och jag tror det blir skönare i längden. Jag kommer nog få köra med lite hårdare fjädring i fram och dra avgasröret ganska snävt så hjulet inte tar i vid full bromsverkan.
Som sagt det ska bli intressant att se hur fan det här blir=)
Jobbarkompis gjorde nya underdelar till R1a gaffeln så den vart längre. (Alltså aluminiumbitarna i botten av gaffeln)
 
Jobbarkompis gjorde nya underdelar till R1a gaffeln så den vart längre. (Alltså aluminiumbitarna i botten av gaffeln)

Okej! Jag har mätt och funderat och tror det kommer gå bra ändå. jag gillar dessutom det frammåtlutande stuket men ända sättet att vara säker är ju att se hur det blir i slutändan.
 
Ja, lite skumt ser det ut :-) men tror han sågade i ramen för att swingfästet var i dåligt skick.

Jag har inte uppdaterat på ett tag för jag har stött på lite problem med svingen. Den är ju härdad från fabrik och om man kapar och svetsar om sabbar man den härdningen tydligen. Min alu svetsare vågade inte chansa. Det kommer bli en helt ny byggd av profilrör istället. Blir ju mycket tyngre men väldigt stabil. Uppdatering kommer=)
 
Det är ju jättemånga som kapar och svetsar om alu-svingar, är det något speciellt med just den du tänkt använda?
 
Det är ju jättemånga som kapar och svetsar om alu-svingar, är det något speciellt med just den du tänkt använda?

Jag vet faktiskt inte men förklaringen jag fått är att härdningen i aluminiumet sabbas vilket gör svingen för mjuk. Jag håller på med stålprofil i stället. Blir inte lika snyggt men det kan bli ok iaf=) Återkommer med bilder
 
Faan...stenhårt bygge så här långt ! :tummenupp

Men varför har du inte den under rubriken Hojbyggen....då slipper vi hoppa hit för att kolla :)


Älskar tanken

:rock
 
Hur sjutton bär du dig åt för att få tanken så fin? Ska den klarlackas sedan eller underhåller du den m.h.a. putsning då och då?
 
Hur sjutton bär du dig åt för att få tanken så fin? Ska den klarlackas sedan eller underhåller du den m.h.a. putsning då och då?

Autosol, en polermaskin och en massa tålamod! =) Autosolen är fantastisk dock.
Den ska klarlackas efter att jag kommit på vad jag ska ha för motiv/badge på den.
Ett tips om du ska göra nått liknande är att använda fint sandpapper typ 180 när du tar bort färgen så det inte blir för djupa repor. Autosolen tar bort det mesta men det ska ju vara lite metall kvar=)
 
Faan...stenhårt bygge så här långt ! :tummenupp

Men varför har du inte den under rubriken Hojbyggen....då slipper vi hoppa hit för att kolla :)


Älskar tanken


:rock

Thanks buddy! Jag hamnade här från början (är inte så haj på det här med datorer) och kände att forumet passade. Kul att så pass många ändå hittat tråden=)
 
IMG_2152.jpg IMG_2153.jpg IMG_2154.jpg

Nu har arbetet med avgassystemet äntligen börjat! Det får bli gammal hederlig såga och punkta pyssel istället för bocka med värme.
 

Bifogat

  • IMG_2152.jpg
    IMG_2152.jpg
    235.5 KB · Visningar: 165
  • IMG_2153.jpg
    IMG_2153.jpg
    237.2 KB · Visningar: 155
  • IMG_2154.jpg
    IMG_2154.jpg
    235.2 KB · Visningar: 173
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top