Yamaha SR400 Biltema/Nippon Edition - luft/bullerkalibrering?

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Yamaha SR400 Biltema/Nippon Edition - luft/bullerkalibrering? (bilder)

Vårens projekt Caferäsern (SR400 -82) börjar bli rätt åkduglig, men jag skulle gärna vilja ha lite tips om förgasarkalibrering om någon vill ge sådana. Jag köpte skönheten i mars och körde hem den (kallt). Då såg den ut som på bild ett.

Sen beställde jag prylar från den uppstigande solens land, bla ljuddämpare ("Megaton Muffler", ger smakfulla Hiroshima-associationer :rolleyes:), sadel, och lite annat. Efter lite forumsökningar kom jag fram till att batteriet och luftburken måste bort. Några besök på elfa och biltema resulterade i luftfilter, lite förgasarslang och kondensator. Några kvällar senare såg den ut som på bild två; lite småfix som tankfoliering, nya blinkers och ny bakstänka återstår.

Nu är frågan; varför varvar den bara upp till 5000 rpm? Den går helt ok upp till fem tusen, men sen tar det stopp. Rödmarkeringen börjar vid 7000 rpm. Jag gissar att nästa steg är att kalibrera förgasaren eftersom jag rivit i både insug och utblås. Det finns jetting-kit för någon hundring eller två på e-bay, är det där jag skall börja? Vad säger ni som vet?

Tacksam för all input! Sista bilden på motor m insug och utblås.
 

Bifogat

  • SR 400Skärmklipp.JPG
    SR 400Skärmklipp.JPG
    74.2 KB · Visningar: 223
  • efter1.jpg
    efter1.jpg
    172.3 KB · Visningar: 314
  • motor.jpg
    motor.jpg
    182.5 KB · Visningar: 275
Last edited:

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Ort
Norr om Uppsala
Hoj
GSXR 1100 -86
Har du rengjort ALLT i förgasarna? Det var ju iaf. mitt problem då jag trodde hojen var strypt.:D Drog rent och bra till 7000, sedan stopp.
Någon form av handbok borde ju finnas till hojen. Där finns nog uppgifter om munstycken och nålinställingar osv. Jag skulle börja där!
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Har du rengjort ALLT i förgasarna? Det var ju iaf. mitt problem då jag trodde hojen var strypt.:D Drog rent och bra till 7000, sedan stopp.
Någon form av handbok borde ju finnas till hojen. Där finns nog uppgifter om munstycken och nålinställingar osv. Jag skulle börja där!

Det är nog en bra ide... efter knappt 1600 mil på 29 år så tror jag inte förgasaren är avmonterad en enda gång sedan dom flitiga japanerna satte på den. Det är nog där jag får börja. Men har inte rivit förgasare sen moppeåldern, så lite skraj är jag allt för att ha sönder något i onödan. :gnissla
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Skaffa som sagt en handbok och återställ alla värden till fabrikens.
Kolla särskilt huvudmunstycket (rätt? rent?), bränslesilar, flottörmunstycke o flottörnivå.

Sedan undrar jag förstås hur bra den mår av din lååååånga snabel från förgasare till luftfilter.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Skaffa som sagt en handbok och återställ alla värden till fabrikens.
Kolla särskilt huvudmunstycket (rätt? rent?), bränslesilar, flottörmunstycke o flottörnivå.

Sedan undrar jag förstås hur bra den mår av din lååååånga snabel från förgasare till luftfilter.

Good point, den är verkligen lång. Nån hade för sig att det behövdes lite distans mellan insug och filter på just denna modellen om man plockade bort luftburken, och jag körde glatt på det - men kanske är det läge att korta den och se vad som händer, därefter ta sig an fuggen. Tack för input!
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Glömde en sak:
Med öppnare ljuddämpare o luftfilter, kommer den sannolikt att gå magert på stora gaspådrag. Du måste alltså byta till större huvudmunstycke (att enbart höja nålen hjälper inte). Rätt storlek kommer du fram till med "tändstiftstestet" - börja med två storlekar upp jämfört med original.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top