Yamaha SR400 Biltema/Nippon Edition - luft/bullerkalibrering? (bilder)
Vårens projekt Caferäsern (SR400 -82) börjar bli rätt åkduglig, men jag skulle gärna vilja ha lite tips om förgasarkalibrering om någon vill ge sådana. Jag köpte skönheten i mars och körde hem den (kallt). Då såg den ut som på bild ett.
Sen beställde jag prylar från den uppstigande solens land, bla ljuddämpare ("Megaton Muffler", ger smakfulla Hiroshima-associationer ), sadel, och lite annat. Efter lite forumsökningar kom jag fram till att batteriet och luftburken måste bort. Några besök på elfa och biltema resulterade i luftfilter, lite förgasarslang och kondensator. Några kvällar senare såg den ut som på bild två; lite småfix som tankfoliering, nya blinkers och ny bakstänka återstår.
Nu är frågan; varför varvar den bara upp till 5000 rpm? Den går helt ok upp till fem tusen, men sen tar det stopp. Rödmarkeringen börjar vid 7000 rpm. Jag gissar att nästa steg är att kalibrera förgasaren eftersom jag rivit i både insug och utblås. Det finns jetting-kit för någon hundring eller två på e-bay, är det där jag skall börja? Vad säger ni som vet?
Tacksam för all input! Sista bilden på motor m insug och utblås.
Vårens projekt Caferäsern (SR400 -82) börjar bli rätt åkduglig, men jag skulle gärna vilja ha lite tips om förgasarkalibrering om någon vill ge sådana. Jag köpte skönheten i mars och körde hem den (kallt). Då såg den ut som på bild ett.
Sen beställde jag prylar från den uppstigande solens land, bla ljuddämpare ("Megaton Muffler", ger smakfulla Hiroshima-associationer ), sadel, och lite annat. Efter lite forumsökningar kom jag fram till att batteriet och luftburken måste bort. Några besök på elfa och biltema resulterade i luftfilter, lite förgasarslang och kondensator. Några kvällar senare såg den ut som på bild två; lite småfix som tankfoliering, nya blinkers och ny bakstänka återstår.
Nu är frågan; varför varvar den bara upp till 5000 rpm? Den går helt ok upp till fem tusen, men sen tar det stopp. Rödmarkeringen börjar vid 7000 rpm. Jag gissar att nästa steg är att kalibrera förgasaren eftersom jag rivit i både insug och utblås. Det finns jetting-kit för någon hundring eller två på e-bay, är det där jag skall börja? Vad säger ni som vet?
Tacksam för all input! Sista bilden på motor m insug och utblås.
Bifogat
Last edited: