Yamaha RD350 YPVS

Som du säger. Fördelarna väger upp nackdelarna.
Det är lite hugget som. Skall man köra någon skum kompremiss som någon annan sa så kan man köra en extra skvätt i tanken för att försäkra sig att det inte blir helt tomt på olja vid eventuellt ras.

Det som även en annan sa tidigare så är det just nylon/plast kugg/hjulen som ger sig ibland. De är enligt min källa gjorda i de materialet så för att de inte skall kunna rasa något mer i motorn vid eventuellt problem med pumpen. Lite ironiskt nog. Då det pajar "lätt" så rasar ju just ofta mer...

Är så på rätt många 2t.

Personligen så gjorde jag just så då jag älskar kompremissar vart fall. Ställde ner separat smörjet ett snäpp o slängde i en slatt varje tankning. Då får du lite av bägge världar, lite mer olja av speraten vid mkt varv osv. å andra sidan så får du ju kolla både pumpen + komma ihåg 2t olja vid tankning.

Summa summarum. Vad du en väljer så är det för och nackdelar vilken väg du än väljer. Du kan inte göra fel ;) missuppfatta mig rätt.
 
På min yamma sen blir det båda ut på högersidan av vissa anledningar.. vanliga Jolly som vänsterpipan kommer å ändras lite så det blir å passa.. :D

Hamnar de på ena sidan bägge två av rent praktiska skäl kan jag väl gå med på det, men rent stylingmässigt tycker jag att det är katastrof... Symetrin försvinner ju helt och även om hojen ser bra ut på rörsidan så ser den löjligt naken ut på andra sidan...:va Och det blir bara dumt, tycker jag alltså. Nej, ett rör på var sida, symetriskt och fint. Det är min melodi:tummenupp :D

Kan hålla med att GP-style inte riktigt passar med orginalkåporna.
Tycker inte det är så besvärligt att hälla en "skvätt" olja + lite TRI-PAK i tanken, min Rd går så pass bra med nuvarande inställningar, så får det bli även i fortsättningen:hihi

Du är vettig du!:tummenupp :D
Nejdå, så krångligt är det inte. men att stå där och räkna ut hur mycket olja som ska i eftersom du har tankat si och så mycket just den här gången och sen mäta upp och hälla i det... Om man gör det varje gång man tankar och använder hojen hyfsat brukligt så blir det en hel del slöstid jämfört med att bara fylla på separattanken:D
 
Last edited:
Hamnar de på ena sidan bägge två av rent praktiska skäl kan jag väl gå med på det, men rent stylingmässigt tycker jag att det är katastrof... Symetrin försvinner ju helt och även om hojen ser bra ut på rörsidan så ser den löjligt naken ut på andra sidan...:va Och det blir bara dumt, tycker jag alltså. Nej, ett rör på var sida, symetriskt och fint. Det är min melodi:tummenupp :D


Jo jag gillar me när det är så faktist.. iaf på en 350 så ska piporna eg vara på samma sida av det symetriska skälet.. men det beror lite på stuket man bygger och att det kanske blir en roterande ljudämpare längst bak där..:)
 

Bifogat

  • Rd400FT_Gul.jpg
    Rd400FT_Gul.jpg
    35 KB · Visningar: 103
Jolly Moto skall det vara :tummenupp


Det systemet såg intressant ut :tummenupp

Jo jag gillar me när det är så faktist.. iaf på en 350 så ska piporna eg vara på samma sida av det symetriska skälet.. men det beror lite på stuket man bygger och att det kanske blir en roterande ljudämpare längst bak där..:)

Ser jag fel eller är det inga bromar fram på den RD??
 
Last edited:
Köp 2 stroke performance tuning och läs den. Där förklaras att ända upp till 8% oljeblandning får man effekt ökning i en tvåtaktare. Som ni kanske förstår är det pga. lägre friktion. En rimlig blandning är väll mellan 3-5%. Detta är en mängd då det inte blir så dyrt med olja som ska köpas. Det är inte frågan om någon stora siffror man tjänar på att öka på oljemängden efter det. Det är väll bara ren dumhet att börja köra en tvåtacktare på 1% blandning, om det fungerar eller inte tar jag ingen ställning till. Begär man efter motorras så kommer man iallafall att få det. :glömdet
 
Klart att du skall ha kvar pumpen..
Fanns en anledning till att ALLA gat-tvåtaktere fick dessa redan i slutet på 70-talet, innan dess skar de lite då och då, men betydligt mindre efter montering av pump.
Och resonemanget med att man skall ta bort den för att den drivs av ett nylondrev, det håller inte, anser jag.
Klart det KAN gå sönder, men beror nog oftast på klantiga mekanikare som bara smasker/tvingar på kopplingskåpan utan att kolla om drevet är i ingrepp.
Sulle man resonera likadant om vattenpumpen,,som också drivs av ett nylondrev, då kan man lika bra köpa en luftkyld från början.
Och inte skall man behöva blanda i bensinen också,,det verkar helt galet,,
Då är man tillbaka till ruta ett.
Pumpen kan justeras så den nästan dränker motorn i olja,,väldigt rökigt kan det bli.
Frostie.
 
Klart att du skall ha kvar pumpen..
Fanns en anledning till att ALLA gat-tvåtaktere fick dessa redan i slutet på 70-talet, innan dess skar de lite då och då, men betydligt mindre efter montering av pump.
Och resonemanget med att man skall ta bort den för att den drivs av ett nylondrev, det håller inte, anser jag.
Klart det KAN gå sönder, men beror nog oftast på klantiga mekanikare som bara smasker/tvingar på kopplingskåpan utan att kolla om drevet är i ingrepp.
Sulle man resonera likadant om vattenpumpen,,som också drivs av ett nylondrev, då kan man lika bra köpa en luftkyld från början.
Och inte skall man behöva blanda i bensinen också,,det verkar helt galet,,
Då är man tillbaka till ruta ett.
Pumpen kan justeras så den nästan dränker motorn i olja,,väldigt rökigt kan det bli.
Frostie.


Jag vill ha kvar pumpen men jag är bara rädd att den ska lägga av utan förvarning och man rasar motorn. Jag har varit ute hela efter middagen och mekat med den nu. Verka rätt oki. Önskar bara att jag hade ett batteri så man hade kunnat provstarta den.

Blir till Biltema i helgen. Sen du råkar inte har packboxar till framgafflen??
 
Jag röstar för oljepump o jollypiporna, dom ser ut att vara designade efter modernt snitt = bra effekt o ser snyggt ut på högersidan iallafall...
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top