Yamaha RD350 YPVS

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Hej

För ett tag sen kom jag över en Yamaha RD350 som hade skurit fast det fanns nya delar med. Min far plockad ihop den fast sen någon stans så blev den bara stående pga nya projekt.

Motorcykelen är rulland igen och motorn går så fin men lite med bromsar att göra vid och framgaffelen fast det är inte det som är frågan.

Jag vill minnas att den motorcykelen har separat oljetillförsel. enligt föra ägaren så var det den som la av och gjorde att motorn rasade. Ni somhar ägt en sådan motorcykel hur pålitlig är den funktionen eller jag bör blanda själv???

Och hur många procent bör motorn köras på om man blanda själv.

Jag hade tänkt gräva fram motorcykelen idag. Den har ståt två år nu och det är minsan på tiden att denna klassiker blir färdig.
 
+/-15% så är separata oljesystemet lika säkert som en MC-ägare som ska blanda själv. Det finns risker med båda systemen.
Har man koll på oljeslangarna/Vajrarna, så är det klart bättre att låta pumpen sköta jobbet. När man blandar själv så får motorn på tok för mycket olja när man kör lungt. Motorn sotar och slår igen stiften. Helt i onödan. Racear man fungerar det bättre med att köra blandat i tanken.

Mats
 
Mats757;4027057När man blandar själv så får motorn på tok för mycket olja när man kör lungt. Motorn sotar och slår igen stiften. Helt i onödan. Racear man fungerar det bättre med att köra blandat i tanken. Mats[/QUOTE skrev:
Hur då? Skulle vara intressant att höra din teori.

(Psst, stava lungt lugnt).
 
Det separata systemet verkar robust på den maskinen och sköter troligtvis jobbet alldeles utmärkt. Det är något spel man kan justera på oljepumpen men det är lätt gjort med ett vanligt bladmått.

Som sagt verkar det oftast väldigt säkert med separatsmörjning, men en spännande grej som hände på min pendlarmoppe var att det på nåt sätt kom ner vatten i oljetanken. Vattnet lade sig underst så att ingen olja kom fram till motorn på en stund, och då blev det tråkigheter. :gnissla
 
Hur då? Skulle vara intressant att höra din teori.

(Psst, stava lungt lugnt).
:brinnerup
Ska försöka stava lugnt, lungt! :-)

Varvtalet har väldigt stor betydelse för hur mycket olja motorn behöver. Som exempel. En hårt använd 80cc Cross behöver ca 5-6% olja. Eller rättare sagt, den klarar av att förbränna så mycket.

Däremot en 500cc Cross, som körs av en försiktig motionär behöver inte mer olja än 1%. Eller om man vill, den klarar inte av att göra sig av med mer olja.

Hadde en fin länk på hur varvtalet påverkar förbrukningen av olja i en 2-t.
Man såg i den artikeln hur länge en "oljedroppe" hängde kvar på kolven och smörjde, innan den följde med i förbränningen.

På höga varv vill man ha mycket olja för att få maximal tätning av motorn, det ger ökad effekt.

På låga varv vill man ha så lite olja som möjligt för att den ska gå rent utan att den släcker tändstiftet.

Mats
 
Efter några ras så kör jag med både och 1,5% i tanken resten från pumpen
Om jag inte minns fel så blandar org pumpen från 0,05-2% så max 3,5% kan man leva med
 
Det fina med separatsmörjningen är att den styrs av både varvtal och trottel så att man alltid får en viss mängd olja även vid motorbroms som sliter mycket på motorn när man blandar själv.

På snöskotrar är det också många som är (var?) skeptiska till separatsmörjning för att de hade haft problem med systemet.

Det är klart att det är säkrare att blanda i själv men då måste man blanda för maxbelastning och det är för mycket normalt plus det där med motorbromsningen då.

Det är därför GP-killarna gör coola mellangasningar vid nedväxling. På min racer finns dock ett elektroniskt styrt munstycke som fetar upp blandningen under 4000 rpm just för att hjälpa motorn vid nerväxlingar. :yoparty
 
:brinnerup
Ska försöka stava lugnt, lungt! :-)

Varvtalet har väldigt stor betydelse för hur mycket olja motorn behöver. Som exempel. En hårt använd 80cc Cross behöver ca 5-6% olja. Eller rättare sagt, den klarar av att förbränna så mycket.

Däremot en 500cc Cross, som körs av en försiktig motionär behöver inte mer olja än 1%. Eller om man vill, den klarar inte av att göra sig av med mer olja.

Hadde en fin länk på hur varvtalet påverkar förbrukningen av olja i en 2-t.
Man såg i den artikeln hur länge en "oljedroppe" hängde kvar på kolven och smörjde, innan den följde med i förbränningen.

På höga varv vill man ha mycket olja för att få maximal tätning av motorn, det ger ökad effekt.

På låga varv vill man ha så lite olja som möjligt för att den ska gå rent utan att den släcker tändstiftet.

Mats

Aha, då hajar jag. Jag snöade in på att motorn på något sett skulle få olika blandning vid olika typ av körning om man blandade själv. Men då fattar jag och det verkar logiskt, om än lite överkurs i sammanhanget kanske:)
 
De största problemen på de gamla -80talarnas oljeinblandning var oljan,den var inte lika pumpbar när det blev kallt och blandningen blev för snål.

Detta har jag läst mig till och det för länge sedan så kan tyvärr inte ge en källa men det verkar ju inte helt osannolikt.

Med friska slangar,wirar och en injusterad pump med en bra helsyntet i tanken så ska det vara lugnt även kalla höst och vårmorgnar i vårat klimat.

Ligger du inte konstant över ypvsöppningsvarvet(6500 på 350?)så kör med pumpen om du har den i skick,bara högvarv så välj själv.

Henrik
 
Efter några ras så kör jag med både och 1,5% i tanken resten från pumpen
Om jag inte minns fel så blandar org pumpen från 0,05-2% så max 3,5% kan man leva med

Det går att vrida på bra mycket mer än så på originalpumpen om man vill. Jag tog fel på millimeter och tiondels millimeter när jag justerade slaglängden på pumpen. Har aldrig sett så mycket blårök. :brinnerup

Det är nog vanligare att det rasar på grund av för mager blandning än att motorn får för lite olja, men det är bara en gissning från min sida.
 
Det går att vrida på bra mycket mer än så på originalpumpen om man vill. Jag tog fel på millimeter och tiondels millimeter när jag justerade slaglängden på pumpen. Har aldrig sett så mycket blårök. :brinnerup

Det är nog vanligare att det rasar på grund av för mager blandning än att motorn får för lite olja, men det är bara en gissning från min sida.

Det har du nog rätt i att mager blandning är största orsaken till ras:näsblod
 
Haha jippi. nu blev det rörigt... Känns som fördelarna väger ut nackdelarna. fast jag får gör såhär när jag kollar över oljesystemet så får jag bedöma hur skicket är på det och om jag kan gör något åt det. Förresten vad för trim finns det till RD350 och är det lätt att få tag på
 
Nu har jag fått fram den och tvättat av den i verkstaden. En snabb överblick så ser jag att följande behövs.

Nya Däck fram och bak.
Och avgasrör skulle inte skada för de är
en hel del bullor på dem och ser inte granna ut.

Vad för fabrikat finns det till eftermarknads system till denna maskinen?
Jag är rätt glad i Yoshimura men finns det?
 
Jag lyckades då få en sån att skära när jag lånade den pga av att separatsmörjningen gav upp. Lika med en skoter jag hade oxå fast den brann upp när jag skulle laga eländet....
 
Nu har jag fått fram den och tvättat av den i verkstaden. En snabb överblick så ser jag att följande behövs.

Nya Däck fram och bak.
Och avgasrör skulle inte skada för de är
en hel del bullor på dem och ser inte granna ut.

Vad för fabrikat finns det till eftermarknads system till denna maskinen?
Jag är rätt glad i Yoshimura men finns det?

Jolly Moto skall det vara :tummenupp

 
...Och avgasrör skulle inte skada för de är
en hel del bullor på dem och ser inte granna ut.

Vad för fabrikat finns det till eftermarknads system till denna maskinen?
Jag är rätt glad i Yoshimura men finns det?

Jag har ett par orginalrör i perfekt skick till salu billigt. Och vill du har ritningar på ett flertal olika trimrör så skicka mig ett PM med din mailadress så kommer dom gratis.
 
Nu har jag fått fram den och tvättat av den i verkstaden. En snabb överblick så ser jag att följande behövs.

Nya Däck fram och bak.
Och avgasrör skulle inte skada för de är
en hel del bullor på dem och ser inte granna ut.

Vad för fabrikat finns det till eftermarknads system till denna maskinen?
Jag är rätt glad i Yoshimura men finns det?

Jag hade Malossi pipor på min. Lät som en formel1 bil :). Det blev en markant effektökning när YPYS ställde om + att den toppade 210km/t med de (200 utan) :tummenupp
 
Jolly Moto skall det vara :tummenupp


GP-style är inte snyggt, ett på varje sida ska det vara:fakta

Om pumpen funkar så tycker jag att du ska köra med den. att blanda själv när du står där vid macken innebär en jävla massa extra krångel i längden, och under motorbroms får hojen ingen olja alls om du blandar själv så... Jag kommer i alla fall behålla pumpen på min lc så länge det bara är möjligt:)
 
Ta av kopplingskåpan å kolla drevet som driver axeln som pumpen drivs av.. det är i nylon och billigt å byta..

Att ta bort separatsmörjningen är iaf inte jag någon större förespråkare av då det är väldigt driftsäkert krävs underhåll på det som övriga delar på hojjen för att gå bra.

En 2-taktare men insprut orginal ska man absolut INTE blanda i olja i bränslet då det leanar ut bränslet så den blir å gå magert me skador som följd, men de e snöskotrar som oftast har det så de e ju inte akutellt i detta fall, men kanske bra å veta.. :)

GP-style är inte snyggt, ett på varje sida ska det vara:fakta

Om pumpen funkar så tycker jag att du ska köra med den. att blanda själv när du står där vid macken innebär en jävla massa extra krångel i längden, och under motorbroms får hojen ingen olja alls om du blandar själv så... Jag kommer i alla fall behålla pumpen på min lc så länge det bara är möjligt:)

På min yamma sen blir det båda ut på högersidan av vissa anledningar.. vanliga Jolly som vänsterpipan kommer å ändras lite så det blir å passa.. :D
 
Last edited:
GP-style är inte snyggt, ett på varje sida ska det vara:fakta

Om pumpen funkar så tycker jag att du ska köra med den. att blanda själv när du står där vid macken innebär en jävla massa extra krångel i längden, och under motorbroms får hojen ingen olja alls om du blandar själv så... Jag kommer i alla fall behålla pumpen på min lc så länge det bara är möjligt:)

Kan hålla med att GP-style inte riktigt passar med orginalkåporna.
Tycker inte det är så besvärligt att hälla en "skvätt" olja + lite TRI-PAK i tanken, min Rd går så pass bra med nuvarande inställningar, så får det bli även i fortsättningen:hihi
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top