Yamaha RD bygge "you tell me"!

Avstämda rör är ett måste på denna sen :fakta

jotack, orginalpiporna lär ryka, och hemmabyggt blire:yoparty "problemet" med avstämmda (om jag förstått dess innebörd) är att de har en tendens att ge mer effekt:D vilket e asnice, men problemet e att jag måste strypa den på pappret för att få köra den (från 12 till 11 KW), men vafan, fort ska det ju gå åxå:yoparty
 
idag blev ytterligare en del rivet från ramen tex fotpinnar, broms, styrlager mm. så snart har jag bara ram kvar och då sätter jag igång vinkelslip och därefter svets. funderar på att höja den lite men ska börja med att göra iordning ramen så jag kan pröva mig fram och se hur det blir.

over ´n out
 
Du behöver ju inte göra pipor som höjer toppeffekten :yoparty

Långa och smala pipor ger bredare effektband generellt sett :) Men det löser sig :)
Skulle va otroligt synd om nått annat än ett par rejäla expansionskammare fick åla sig under den lille rackaren :yoparty
 
jotack, orginalpiporna lär ryka, och hemmabyggt blire:yoparty "problemet" med avstämmda (om jag förstått dess innebörd) är att de har en tendens att ge mer effekt:D vilket e asnice, men problemet e att jag måste strypa den på pappret för att få köra den (från 12 till 11 KW), men vafan, fort ska det ju gå åxå:yoparty

Såg någon som sålde sin RD125 för en femhunka. Köp den om den är reggad på 11kw. Blir billigare än att besikta om plus att du då har reservdelar. Vassego: http://www.blocket.se/skaraborg/Yamaha_E7_RD_125_Reservdelsmotorcykel_29515188.htm?ca=23_10&w=3
 
Långa och smala pipor ger bredare effektband generellt sett :) Men det löser sig :)
Skulle va otroligt synd om nått annat än ett par rejäla expansionskammare fick åla sig under den lille rackaren :yoparty

Jag håller ju på med ett liknande bygge... Nån som vet var man kan köpa trimpipor???

Jag är inte helt oduglig med svetsen i handen så sett, kan man bygga egna, ritning på det???:va
 
Bänka den orginal så ska du se att den knappast lämnar några 11kW på bakhjulet ändå.

nej, skulle bli väldigt förvånad om de gjorde, så det blir nog så inför besiktningen iaf, men sen ska de byggas trimrör:yoparty

Du behöver ju inte göra pipor som höjer toppeffekten :yoparty

Långa och smala pipor ger bredare effektband generellt sett :) Men det löser sig :)
Skulle va otroligt synd om nått annat än ett par rejäla expansionskammare fick åla sig under den lille rackaren :yoparty

klart man vill ha mer effekt, kör med orginalpiporna till besiktningen såklart:D tänkte inte långt nog där:rolleyes:

Jag håller ju på med ett liknande bygge... Nån som vet var man kan köpa trimpipor???

Jag är inte helt oduglig med svetsen i handen så sett, kan man bygga egna, ritning på det???:va

är inget proffs heller, men vi verkar ju ha gått om sakkunniga som kan hjälpa oss iaf:):Bugar
 
Menar att du samtidigt kanske kommer att ha mer nytta av det bredare och plattare registret och kunna ligga på låga varv på höga växlar-

Personligen så tröttnar jag rätt fort på en jättevass pipa :P Btw, sas ju i en annan tråd att eventuellt "effektrör" inte höjer toppeffekten, utan bara möblerar om kurvan :) Men om dom räknade med rdns baguetter till avgassystem vet ja inte :D
 
Menar att du samtidigt kanske kommer att ha mer nytta av det bredare och plattare registret och kunna ligga på låga varv på höga växlar

Personligen så tröttnar jag rätt fort på en jättevass pipa :P Btw, sas ju i en annan tråd att eventuellt "effektrör" inte höjer toppeffekten, utan bara möblerar om kurvan :) Men om dom räknade med rdns baguetter till avgassystem vet ja inte :D

jo, lite jämnare effekt är aldrig fel, gillar inte riktigt den trimmade effekten när all kräm kommer på slutet. sen skulle det förvåna mig om cigarrerna som sitter originall var optimerade, så lite mer borde det gå att få ut:D
 
jo, lite jämnare effekt är aldrig fel, gillar inte riktigt den trimmade effekten när all kräm kommer på slutet. sen skulle det förvåna mig om cigarrerna som sitter originall var optimerade, så lite mer borde det gå att få ut:D
Kommer du porta cylindrarna nått? Övriga modifieringar? :P

Visst är det kul med ketchup alltid :D
 
nej, skulle bli väldigt förvånad om de gjorde, så det blir nog så inför besiktningen iaf, men sen ska de byggas trimrör:yoparty

Godkänd bänkning för att strypa en hoj (vilket du defakto ska göra, om än på pappret) gick på 1500.- när jag skulle göra det för 5 år sedan. En förenklad regbesiktning går på 600.- (vilket du behöver göra för att få in siffrorna på pappret). Varför inte bespara dig allt det och köpa reservdelshojen (om den nu är korrekt reggad)? Du har ju tom råd att låta den stå ute under en presenning för de pengarna.
 
Godkänd bänkning för att strypa en hoj (vilket du defakto ska göra, om än på pappret) gick på 1500.- när jag skulle göra det för 5 år sedan. En förenklad regbesiktning går på 600.- (vilket du behöver göra för att få in siffrorna på pappret). Varför inte bespara dig allt det och köpa reservdelshojen (om den nu är korrekt reggad)? Du har ju tom råd att låta den stå ute under en presenning för de pengarna.

hur menar du då? för det första lär det ju vara samma effekt på pappret på den hojen som på min, och det betyder ju isåfall även att jag måste använda den ramen för att ramnr och regnr ska överensstämma, eller är jag ute o cyklar?:)

sen är det lite väl långt att åka för ett papper, då kan jag lika gärna pröjjsa en tusing extra:D
Nä men om det nu skulle kunna tänka sig fungera med effekt, papper mm. så är det ett rätt bra alternativ faktiskt, tackar:tummenupp
 
hur menar du då? för det första lär det ju vara samma effekt på pappret på den hojen som på min, och det betyder ju isåfall även att jag måste använda den ramen för att ramnr och regnr ska överensstämma, eller är jag ute o cyklar?:)

sen är det lite väl långt att åka för ett papper, då kan jag lika gärna pröjjsa en tusing extra:D
Nä men om det nu skulle kunna tänka sig fungera med effekt, papper mm. så är det ett rätt bra alternativ faktiskt, tackar:tummenupp

Kan ju vara så att den är reggad som en lätt mc och då har 11 kw.
Ja, du behöver byta ram. Men iom att du ändå ska ta ner allt i molekyler så att slänga in allt i en annan ram borde inte skapa nå extra problem.
Avståndet är ju alltid en nagel i ögat. Men kan ju vara värt att fundera på något liknande upplägg.
 
Kan ju vara så att den är reggad som en lätt mc och då har 11 kw.
Ja, du behöver byta ram. Men iom att du ändå ska ta ner allt i molekyler så att slänga in allt i en annan ram borde inte skapa nå extra problem.
Avståndet är ju alltid en nagel i ögat. Men kan ju vara värt att fundera på något liknande upplägg.

japp, lätt värt att fråga iallafall, drog iväg ett mail:)
 
fick idag svar på annonsen, som jag misstänkte var den regestrerad till 12 kw, så det blir till att hitta annat isåfall.:rolleyes:
 
Drygt att den är reggad på 12 kW :zzz

Jag håller ju på med ett liknande bygge... Nån som vet var man kan köpa trimpipor???

Jag är inte helt oduglig med svetsen i handen så sett, kan man bygga egna, ritning på det???:va

Jo, du får nog läsa på lite ang hur man räknar ut röret, du kan ändra karaktären extremt mycket mha röret ;) Om du är intresserad av att bygga rör själv (vilket är roligare, billigare och nyttigare än att köpa) så skicka ett PM eller gb så kan jag förse dig med lite guider, program, tips m.m :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top