Yamaha RD bygge "you tell me"!

så, då har man äntligen fått snurr på den. vid första provstarten efter att fått dubbel gnista ville det sig inte, så då blev de till o plocka isär förgasarna. dom blev ordentligt rengjorda och alla munstycken blåstes ur sen satte jag på dom igen. sen blev det ett nytt försök. men tankspridd som man är så satt fel sladd till fel tändspole vilket resulterade i baktändningssnällar istället för vackert tvåtaktsputter. men efter att jag bytt plats på sladdarna gick den igång direkt:yoparty:yoparty

kanske inte gick så rent och den slockna på höger cylle rätt snabbt då soppan tog slut så gick den iaf:banana

började undra nu lite i efterhand om den skulle startat även innan jag gjorde rent förgasarna om jag hade hittat felkopplingen tidigare, men dom behövde ändå rengöras så skit samma:tungan

så nu ska jag ta mig till ett ställe som kan tänkas tillhandahålla en ny kopplingswire och t-koppling till soppaslangen så kan jag prova lite smått om växellåda mm. fungerar:)

känns underbart att man vet att den går nu iaf, och att den var så förvånansvärt lättstartad efter att ha stått ute i snö och regn i 10 år:banana

nu väntar jag bara på papprena för den åxå, har inte fått dom på posten än, men det är ju inte brått och säljaren bor ju nära om det skulle va problem:)
 
kanonkul bygge, se nu bara till att orka hela vägen i mål!
Angående tanken så finns ju alltid en fuskvariant med en liten tank i plast eller plåt som du sedan plastar över för rätt look. Billigt är det i alla fall men kanske inte rätt känsla...
 
kanonkul bygge, se nu bara till att orka hela vägen i mål!
Angående tanken så finns ju alltid en fuskvariant med en liten tank i plast eller plåt som du sedan plastar över för rätt look. Billigt är det i alla fall men kanske inte rätt känsla...

nog kommer jag orka alltid, måste anstränga mig för att dra ut på bygget. tänkte att det skulle hålla över hela vintern åxå och det börjar redan ta lite mycket tid från annat som skola och träning, jobbit med många intressen:tungan plastvarianten skulle ju kunna funka, har funderat i liknande banor, dvs. att jag tar en plåttank som jag bankar/skär/svetsar till ungefär rätt förm och spacklar resten, men det känns som lite fuskbyggevarning över det :P
 
Köp den här hojen blixtsnabbt innan någon annan gör det. Då har du ekerfälgarna och en FEET tank du inte ens behöver måla om:yoparty

Sen fixar du en banana seat och lite plastning runt cutsen.

På jobbet håller gubbarna på med överrenovering av gamla moppar, fixa upp en hal flattracker så nästan lovar jag en ny trend, billig och "alla" kan eftersom en racer ska vara skavd.

Allvarligt, kolla igen på tanken och säg att du inte vill ha den, i det skicket, på din hoj?





http://www.blocket.se/stockholm/Re__Ang__Yamaha_As3__Rd_125_Dx_29154645.htm?ca=11&w=2
 
Köp den här hojen blixtsnabbt innan någon annan gör det. Då har du ekerfälgarna och en FEET tank du inte ens behöver måla om:yoparty

Sen fixar du en banana seat och lite plastning runt cutsen.

På jobbet håller gubbarna på med överrenovering av gamla moppar, fixa upp en hal flattracker så nästan lovar jag en ny trend, billig och "alla" kan eftersom en racer ska vara skavd.

Allvarligt, kolla igen på tanken och säg att du inte vill ha den, i det skicket, på din hoj?





http://www.blocket.se/stockholm/Re__Ang__Yamaha_As3__Rd_125_Dx_29154645.htm?ca=11&w=2

jo, riktigt lockande är det, eller iaf tanken, riktig snygging, men den är ju dyyr jämfört med vad jag fick ge för min, över 10 gånger så dyr:) och jag en tank hittar jag nog utan problem, skulle va hjulen då, ekrar känns nästan som ett måste på flattrack.
Men tackar för tipset :Bugarmen jag ska ha is i magen ett tag och vänta på att priset sjunker på den:D, tror inte han kommer få den såld, finns ju ingen som köper 125:or nu:tungan sen är halva grejjen att försöka hålla det så budget som möjligt:D
 
jo, riktigt lockande är det, eller iaf tanken, riktig snygging, men den är ju dyyr jämfört med vad jag fick ge för min, över 10 gånger så dyr:) och jag en tank hittar jag nog utan problem, skulle va hjulen då, ekrar känns nästan som ett måste på flattrack.
Men tackar för tipset :Bugarmen jag ska ha is i magen ett tag och vänta på att priset sjunker på den:D, tror inte han kommer få den såld, finns ju ingen som köper 125:or nu:tungan sen är halva grejjen att försöka hålla det så budget som möjligt:D

Om 2.000,- överskrider din byggbudget trots ekerfälgar, tank och hundra smågrejer som är bra att ha när man budgetbygger så kan du nog dra pressen över den igen och låta nästa generation ta över om 10 år till.
 
Om 2.000,- överskrider din byggbudget trots ekerfälgar, tank och hundra smågrejer som är bra att ha när man budgetbygger så kan du nog dra pressen över den igen och låta nästa generation ta över om 10 år till.

haha, jo, överdrev lite där, lär ju sluta med att jag har ett par tre till stående i garaget, men tänkte att jag skulle vänta att köpa på mig mer än jag har plats för i början iaf :D så ta det lungt, för här ska ingen pressening fram, har ju inte ens någon:rolleyes:
 
Underskatta inte nyttan med att ha några slaktade hojar i lådor. Det finns alltid någon hjulaxel, nippel eller batterilåda som går att använda utan större modifikation.

Det går att bygga hojar utan svarv, svets och allt annat platskrävande och dyrt.

Största problemet borde vara att få på snygga avgasrör, så var fan hittar man sånt egentligen? Som är billigt alltså. Kanske kan man modifiera gamla snöskoterblåsor? Finns det någon norrlänning som vet om det säljs sånt?
 
Underskatta inte nyttan med att ha några slaktade hojar i lådor. Det finns alltid någon hjulaxel, nippel eller batterilåda som går att använda utan större modifikation.

Det går att bygga hojar utan svarv, svets och allt annat platskrävande och dyrt.

Största problemet borde vara att få på snygga avgasrör, så var fan hittar man sånt egentligen? Som är billigt alltså. Kanske kan man modifiera gamla snöskoterblåsor? Finns det någon norrlänning som vet om det säljs sånt?

Skoterpipor vet jag inte om man får tag på i en handvändning, sen är dom ju 2-3 ggr så stora som en liten pipa till en 125a, och dom flesta 2cyl skotrarna har grenrör till endast en expansionskammare
 
Största problemet borde vara att få på snygga avgasrör, så var fan hittar man sånt egentligen? Som är billigt alltså. Kanske kan man modifiera gamla snöskoterblåsor? Finns det någon norrlänning som vet om det säljs sånt?

om man inte bryr sig: mopperör:D
fast det går fetbort för mig, låter ju aslöjligt jö:D:D
 
Skoterpipor vet jag inte om man får tag på i en handvändning, sen är dom ju 2-3 ggr så stora som en liten pipa till en 125a, och dom flesta 2cyl skotrarna har grenrör till endast en expansionskammare

Och dom flesta gamla skotrar har ingen expansionskammare utan bara en stor "rund" burk som gemensam ljuddämare

Använd någon trimmpipa till någon 60-80cc trimm
 
Alla snöskotrar / vattenskotrar jag får titta under luckan på har typ handsvetsade expansionskammare, antagligen eftermarknad då.

Givetvis menade jag inte gjutjärnsasen som sitter orginal.

Fast moppegrejer var en ännu bättre ide, och nästan gratis.
 
jo, är ju i princip gjort för det, 50cc eller 75cc ger inga stora skillnader på dimensioner. men är tveksam att man kommer igenom en besiktning med sånna gnällpipor:D

Till nyare crossmoppar finns det rör som ligger under motorn, två sådana måste ju sitta som en smäck och borde ge rätt bra effekt.
 
Till nyare crossmoppar finns det rör som ligger under motorn, två sådana måste ju sitta som en smäck och borde ge rätt bra effekt.

något sånt jag funderar på, är inte hundra på hur snyggt det kommer bli dock. men har en polare med ett sånt rör som jag kan prova, och funkar det utseendemässigt blir det nog nåt sånt jag kör på, även om det kommer kännas/låta lite trimmad moppe över det hela:D
 
...besiktning...

Jag brukar tillverka en plugg med mindre hål som jag skruvar fast i änden vid besiktning. Men det är inget man ska köra omkring med om man vill undvika haveri.

Och dom flesta gamla skotrar har ingen expansionskammare utan bara en stor "rund" burk som gemensam ljuddämare

Använd någon trimmpipa till någon 60-80cc trimm


Nu pratar du väl om gamla 80-talsmaskiner? De flesta moderna skotrar har väl gemensam expansionskammare för alla cylindrarna.

Till nyare crossmoppar finns det rör som ligger under motorn, två sådana måste ju sitta som en smäck och borde ge rätt bra effekt.

Möjligt att du har rätt men min gissning är att RDn inte varvar tillräckligt för dom rören. Men med lite portning på RDn så kan det ju passa bättre ihop. :)
 
Last edited:
Jag brukar tillverka en plugg med mindre hål som jag skruvar fast i änden vid besiktning. Men det är inget man ska köra omkring med om man vill undvika haveri.

bra tips, men det kan jag förstå att det inte är prefekt att köra runt me:tungan

Möjligt att du har rätt men min gissning är att RDn inte varvar tillräckligt för dom rören. Men med lite portning på RDn så kan det ju passa bättre ihop. :)

nej, ligger antagligen nått i det, trimpiporna än väl optimerade för rpm runt/över 15 000, och nu varvar den kanske 12, så det saknas lite, men som sagt lite portning löser nog det hela på ett bra sätt, då går det ju fortare åxå:D:D
 
Back
Top