yamaha rd 350 höjning

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Hoj
Ja
jag håller på att bygga om min rd 350 YPVS och jag har bland annat höjt den bak genom att bygga en höjning, har alltså inte gjort något med hundbenen osv.
när jag provkör den lite (kan inte köra den ordentligt på gata än) så när jag svänger så känns den lite orolig, först händer inte så mycket men sen helt plöttsligt så viker den ner och "välter" åt sidan. svårt att säga hur det är eftersom jag inte kan prova i högre hastigheter osv än.
jag har flyttat ner det övre stötdämparfästet ca 1cm.
är det bara att plocka bort höjningen eller ska man först prova hur den är i högre hastigheter?
någon som har höjt rd 350 och vet hur dom beter sig osv?

Det låter ju onekligen som du har höjt för mycket, då får man den där tipp känslan...
Sen är väl RD'n lite känslig från början.. :va

När jag hade en 1100 gix så var tipset, om jag inte missminner mig(!) att lägga en bricka vid övre stötdämparinföstningen och det skulle göra stor skillnad..
Men hur mycket skillnad blev det i höjningen mitt över bakhjulet när du höjde jämfört
med hur det var innan? Borde ju ha varit mer än 1cm iaf..

Det låter ju onekligen som du har höjt för mycket, då får man den där tipp känslan...
Sen är väl RD'n lite känslig från början.. :va

När jag hade en 1100 gix så var tipset, om jag inte missminner mig(!) att lägga en bricka vid övre stötdämparinföstningen och det skulle göra stor skillnad..
Men hur mycket skillnad blev det i höjningen mitt över bakhjulet när du höjde jämfört
med hur det var innan? Borde ju ha varit mer än 1cm iaf..
jaja mer än 1cm är det ju, vet inte exakt, men kanske 3-5 cm

Ja det blir ju en hel del... Min är höjd 3cm och det är faen på gränsen..

Varför vill du höja RD? som jag minst det satt man OK på den. Jag är iof rätt kort...

Vad har du för årsmodell? 1983, 1984 hade sämre väghållning än 1985 ialla fall -85 som var naken och utan toppkåpa.

Varför vill du höja RD? som jag minst det satt man OK på den. Jag är iof rätt kort...

Vad har du för årsmodell? 1983, 1984 hade sämre väghållning än 1985 ialla fall -85 som var naken och utan toppkåpa.

för att det blir mkt snyggare, jag har en sporthojsbakdel på den. det är en 1984.
igår vred jag på stötdämparen så den blev mjukare och sjönk ner mkt mer när jag satte mig, det kändes genast mkt bättre och inte längre den tip känslan.
men fortfarande svårt att säga då jag inte kan köra fort osv.

för att det blir mkt snyggare, jag har en sporthojsbakdel på den. det är en 1984.
igår vred jag på stötdämparen så den blev mjukare och sjönk ner mkt mer när jag satte mig, det kändes genast mkt bättre och inte längre den tip känslan.
men fortfarande svårt att säga då jag inte kan köra fort osv.

Coolt! :tummenupp

Nå bilder?

Då kan man nog lugnt påstå att 1cm vid dämpen är för mycket.. Bara att pröva sig fram till vad som passar bäst..

håller på att spackla bakdelen, kåpglas är beställt, den ska lackas i gult anlagligen... innom kort kommer den lämnas till OK-racing för genomgång av motorn samt lite trimmning.

Bifogat

• IMG_4923.jpg
    IMG_4923.jpg
    243.4 KB · Visningar: 54
  • IMG_4924.jpg
    IMG_4924.jpg
    241.5 KB · Visningar: 69
  • IMG_4925.jpg
    IMG_4925.jpg
    235.4 KB · Visningar: 62
Vad jag läst angående höjningskit som finns att köpa till en del hojar så höjer dessa mellan 4-8 mm. Så du har nog tagit i lite i överkant. Om jag vore du skulle jag tillverka en lägre höjning istället och möjligen sänka fronten lite. Hojen ser lite hög ut men faktiskt ganska fräck.
Man ändrar ju hela styrgeometrin genom att höja bakänden så det är därför du får tippeffekten.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla