Om du bytt till såkallade KN-filter så behöver du öka huvudmunstycket rätt mycket, 15-20% rekommenderas på en 125:a. Hojen bör dock gå ok utan detta, men med alldeles för tunn blandning.
Jag hade ett liknande problem på min RD500, den käkade upp stiftet på en av cylindrarna hela tiden, de andra gick hur bra som helst. Bytte massa gånger innan jag tröttnade. Jag testade allt, förgasarna, tjuvluft, oljepumpen m.m. Efter att jag sålt hojen fick jag ett tips av en kille att jag skulle kollat jordningen till Tändspolen. Tydligen kan detta påverka väldigt mycket.
Egentligen är ju motorn på RD250 väldigt enkel: du har luft som kommer in i förgasaren, suger med sig bränsle, reed-ventilen öppnar när kolven är i sugläge och bränslet åker in i förbränningsrummet och komprimeras, bränslet förbränns och trycks ut genom avgasporten, expansionskammaren knuffar tillbaka lite av den oförbrända blandningen som förbränns med nästa våg.
Så du har egentligen bara tre felkällor som kan påverka:
Förgasarna
Kolv och cylindrar
tändningen
Har du rengjort förgasaren och bestyckat den rätt så är det ju inte det. Har du kollat tändningen så den ger stark gnista och är rätt inställd så är det inte det. Återstår att kolla så inte en kolvring gått eller motorn värmenypt.