yamaha rd 250

flipmode

problem barn
Gick med
22 Apr 2008
Hoj
-82 Yamaha rd 250lc
Nån som har några förslag. Jag har en rd 250lc -82 och den tycker om till äta upp tändstiftena (B8ES), och den går lite hur den tycker, iblan på en cylinder ibland på båda. De e cdi tändning. Sen tar den inte varv skapligt den dör efter halv gas som om schoken skulle vara på eller oxo får den för lite. Man vet aldrig hur den kommer att gå då man tar den ur garaget. Jo o tändspolan har jag mätt den är iskick. :huvet

Kollat insugsgummin! Om inte och dom ser spruckna ut ta och spruta startgas på dom, kommer då att stiga i varv!

Det är inte säkert att den ökar i varv om man sprutar startgas i en luftläcka. Går den redan fett så kan den sjunka i varv också! I värsta fall märker man ingenting. Men 9/10 ökar den i varv.....

Japp, den får för mycket soppa. Det "släcker" stiften. Har den sviter efter andra luftfilter och andra avgasrör? Eller slitna förgasare?
Mest troligt är att förgasarna är förorenade och luftkanalerna har blivit förträngda.
Skruva itur förgasarna i molekyler och gör dom Jätterrena. Kontrollera vilka munstycken det sitter i.
Bra förgasare är alltid viktigt på en 2-t risken för motorskador är stor om dom inte fungerar bra.
Men som tidigare också sagt. Kolla reed ventiler och att vevhuset är tätt.

Riktigt dålig och billig 2-t olja kan också göra att den krånglar.
Att den inte svarar på gas är pga att den blir sur när den går på låga varv. Det samlas soppa i vevhuset. När du gasar på, så vill soppan följa med och då blir det för fett när du gasar på. Alltså är det inte högfartsmunstyckets fel.

Juster även flottörnivån. Byt flottörventilerna också om du är det minsta osäker på om dom är täta.

Mats

Last edited:
jag har bytt till nya insusggummin. Då jag köpte hojen var dom spruckna och den gick inte alls om man inte spruta bensin i insuge direkt men den sög inte själv från förgasarna. Jag har oxo haft upp förgasarna och putsat dem nogrant. O så har jag bytt luftfilter till homemade så den andas lättare nu, kan de leda till att den får för lite bensin och därför inte tar varv.

Om du bytt till såkallade KN-filter så behöver du öka huvudmunstycket rätt mycket, 15-20% rekommenderas på en 125:a. Hojen bör dock gå ok utan detta, men med alldeles för tunn blandning.
Jag hade ett liknande problem på min RD500, den käkade upp stiftet på en av cylindrarna hela tiden, de andra gick hur bra som helst. Bytte massa gånger innan jag tröttnade. Jag testade allt, förgasarna, tjuvluft, oljepumpen m.m. Efter att jag sålt hojen fick jag ett tips av en kille att jag skulle kollat jordningen till Tändspolen. Tydligen kan detta påverka väldigt mycket.

Egentligen är ju motorn på RD250 väldigt enkel: du har luft som kommer in i förgasaren, suger med sig bränsle, reed-ventilen öppnar när kolven är i sugläge och bränslet åker in i förbränningsrummet och komprimeras, bränslet förbränns och trycks ut genom avgasporten, expansionskammaren knuffar tillbaka lite av den oförbrända blandningen som förbränns med nästa våg.

Så du har egentligen bara tre felkällor som kan påverka:

Förgasarna
Kolv och cylindrar
tändningen

Har du rengjort förgasaren och bestyckat den rätt så är det ju inte det. Har du kollat tändningen så den ger stark gnista och är rätt inställd så är det inte det. Återstår att kolla så inte en kolvring gått eller motorn värmenypt.

Tackar för alla svaren nu är de bara till skrapa sig i huvu och börja skruva och se vart man kommer. Köpte just nya förgasar packningar och flötörnålen. Med lite bra rock och lite öl ska den nog börja leva igen.

på min rd 350 gick den bara på 1 cylinder när kolven var skit i den andra.
kanske upphovet!?

// Robin

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!