Yamaha RD 125 LC 1982

Frikkon

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2018
Hoj
Buell X1 lightning
Tjenixen. Pöjken övningskör på en båge som genomgått sin sista besiktning utan anmärkning. Den går helt felfritt och utan några större krångel. Enda problemet är att den är förjordat slö. Högsta växeln går ej använda förutom i nedförsbacke.
Så här kommer min fråga: Var hittar jag exempelvis ett sportsystem till den? Känns som effekten behöver komma upp några få hk och behöver verkligen hjälp med detta. 🙄

Då är det nog något annat fel. Låg kompression kanske? Har Ni std drevning?

En så gammal tvåtaktare kan ju ha läckande vevaxeltätningar bla. Olja innanför vänster motorkåpa/svänghjulskåpa?

Tjenixen. Pöjken övningskör på en båge som genomgått sin sista besiktning utan anmärkning. Den går helt felfritt och utan några större krångel. Enda problemet är att den är förjordat slö. Högsta växeln går ej använda förutom i nedförsbacke.
Så här kommer min fråga: Var hittar jag exempelvis ett sportsystem till den? Känns som effekten behöver komma upp några få hk och behöver verkligen hjälp med detta. 🙄
Är den inte strypt då?
De får väl inte ha sina ursprungliga 21 eller 24 hk, hur många som nu är kvar.

Vet att brorsans förstahoj, en 82a ff är pigg, men inte som då. Har varit igenom lite 175cc-sats och annat. Den är nu original men ostrypt. (Körs bara där de reglerna inte gäller s a s.)

Är den strypt 5-10 hästar lär den inte orka på högsta. Den är ändå växlad för 160 nåt.
Ta reda på om den är strypt och dreva isf ner till att börja med.

Börja inte med att köra olagligt med lapp som inte torkat.

Edit;
Hittar uppgift på både 20 och 21hk ursprungseffekt, alltså ca15.5kW och den får ha 11. Kastrerad med 1/3 borta, om deg nu är fallet. Hur är den isf strypt? Är den möjligen stryp mer än vad som krävs?

En sak till. Ni har inte dödat stiftet med konbanekörning, puttra omkring på tomgång o annat? Testa ett mjukare, kanske?

Last edited:
Lite mer historik om hojen vore önskvärt. En film kan säga en del, ffa hur den låter, gassvar etc. Skick, är den servad eller kommer den från en vedbod, har den ett ekorrskafferi i luftburken?

Ostrypt har den bra med effekt om den är frisk.
Strypt så försvinner all effekt som gör den rolig att köra.

Ni kan inte bara montera ett ”sportsystem” och tro att ni får en raket. Nej, då skall det bråkas med bestyckning, annat luftfilter mm. Förutom att det nog är olagligt.

Det är en tvåtaktare med rätt hög trimningsgrad för tiden. Gå 44 år åt andra hållet så föddes min mor, andra världskriget hade inte börjat, ”rödmyran” hade inte lanserats utan man körde ”rödqvarna” etc. Varför skriver jag det? Jo, grejerna var inte så sofistikerade. Det har hänt en del på 44 år, men det var första 125an med både prestanda och relativt god tillförlitlighet. Det var i regel ägarnas trimmarambitioner som förstörde dem.

Försök att få den att gå så bra som möjligt original och ta ffa reda på om den är strypt.

Jag kan inte så mycket men ni har redan fått bra svar av folk som kan!

Nånting med beskrivning och ordval säger mig att den hojen kan behöva handpåläggning av en sakkunnig… Igensotad? Funkar reedventilen?

Back in the days körde vi med YZ 125 kolv, Micron avgassystem och så fick Bengt Lagerblad på Delta fila cylindern lite. Då var det inga problem att varva ur på 6:an kan jag lova!

Lite mer historik om hojen vore önskvärt. En film kan säga en del, ffa hur den låter, gassvar etc. Skick, är den servad eller kommer den från en vedbod, har den ett ekorrskafferi i luftburken?

Ostrypt har den bra med effekt om den är frisk.
Strypt så försvinner all effekt som gör den rolig att köra.

Ni kan inte bara montera ett ”sportsystem” och tro att ni får en raket. Nej, då skall det bråkas med bestyckning, annat luftfilter mm. Förutom att det nog är olagligt.

Det är en tvåtaktare med rätt hög trimningsgrad för tiden. Gå 44 år åt andra hållet så föddes min mor, andra världskriget hade inte börjat, ”rödmyran” hade inte lanserats utan man körde ”rödqvarna” etc. Varför skriver jag det? Jo, grejerna var inte så sofistikerade. Det har hänt en del på 44 år, men det var första 125an med både prestanda och relativt god tillförlitlighet. Det var i regel ägarnas trimmarambitioner som förstörde dem.

Försök att få den att gå så bra som möjligt original och ta ffa reda på om den är strypt.

Jag kan inte så mycket men ni har redan fått bra svar av folk som kan!

Nånting med beskrivning och ordval säger mig att den hojen kan behöva handpåläggning av en sakkunnig… Igensotad? Funkar reedventilen?

Det går att trimma en sån ganska mycket just för att dom har så lågt effektuttag från början.

Det går att trimma en sån ganska mycket just för att dom har så lågt effektuttag från början.
Ok, sånt vet du men inte jag. Blev allspeed och gissningslek med munstycken. Vad visste vi? Gick ruggigt bra men jag blir inte trodd här. Sexan var slut efter mycket touring, också med skjuts och inga oljebyten i lådan…(okunskap).

Ok, sånt vet du men inte jag. Blev allspeed och gissningslek med munstycken. Vad visste vi? Gick ruggigt bra men jag blir inte trodd här. Sexan var slut efter mycket touring, också med skjuts och inga oljebyten i lådan…(okunskap).

Allspeed var väl bättre än micron men sämre än jollymoto som jag vill minnas det från mina kompisar på den tiden.

Vet man inte vad man gör när man slipar cylinder kan det ju förstås sluta med en väldigt tråkig effektkurva.

Tack så mycket för tips och idéer. Ska kika reedventil och kika vevaxeltätning. Vad gäller strypning har jag inte en aning var den sitter isåfall. Är det en metallbricka vid förgasaren då??
Har sotat ur avgasröret så gott det går med bensin och dylikt. Den har för övrigt stått still i garage i en massa år om det nu kan ha betydelse🤔.
Annan intressant info är att den är väldigt lättstartad, den varvar ur bra på de lägre växlarna, tomgång är stabil och fin.

Tack så mycket för tips och idéer. Ska kika reedventil och kika vevaxeltätning. Vad gäller strypning har jag inte en aning var den sitter isåfall. Är det en metallbricka vid förgasaren då??
Har sotat ur avgasröret så gott det går med bensin och dylikt. Den har för övrigt stått still i garage i en massa år om det nu kan ha betydelse🤔.
Annan intressant info är att den är väldigt lättstartad, den varvar ur bra på de lägre växlarna, tomgång är stabil och fin.
Nu lutar det väl åt att den är lite igenbekad men ett sätt att strypa är ju att förhindra fullgas. Tycker det borde följa med något papper. Vad står det för effekt hos transportstyrelsen?
Vad står det om den är strypt resp ostrypt, ni som rört er med lättviktare på sistone?

Här får nog handledaren skärpa självbevarelsedriften, som ansvarig!

Du kan visst mer än jag uppfattade och du gav sken av. Undskyld!

Tack så mycket för all hjälp och svar. Jag ska genast kolla så vi inte kör olagligt (vilket aldrig varit vår avsikt) utan att bara försöka få motorcykeln att gå framåt. Helst även i mindre uppförsbackar.😇 Hoppas innerligt att den är nedstrypt då detta måste vara enda anledningen till dess ofantligt slöa utförande. För om detta (mot all tänkbar förmodan) är originalet, så är närpå de flesta mopeder vassare😅

Tack så mycket för all hjälp och svar. Jag ska genast kolla så vi inte kör olagligt (vilket aldrig varit vår avsikt) utan att bara försöka få motorcykeln att gå framåt. Helst även i mindre uppförsbackar.😇 Hoppas innerligt att den är nedstrypt då detta måste vara enda anledningen till dess ofantligt slöa utförande. För om detta (mot all tänkbar förmodan) är originalet, så är närpå de flesta mopeder vassare😅
Det blir uppföljning på det så du vet...

Allspeed var väl bättre än micron men sämre än jollymoto som jag vill minnas det från mina kompisar på den tiden.

Vet man inte vad man gör när man slipar cylinder kan det ju förstås sluta med en väldigt tråkig effektkurva.
Jag hade bara råd med Allspeed.
Jollymoto, det var exklusiva grejer det.

Jag hade bara råd med Allspeed.
Jollymoto, det var exklusiva grejer det.
Har Jollymoto på min NSR, väger typ 1,5 kilo mot original på 15.

En annan fundering:

”Max 125 cm3 och 11 kW samt ett förhållande mellan nettoeffekt och tjänstevikt som inte är över 0,1 kW/kg” - saxat från Transportstyrelsen.

På min NSR som har tjänstevikt på 145 kg och är reggad med 9 kW, så klarar den dessa krav.

Har ändå fått för mig att man som 16-åring inte får köra den, även om strypning sitter kvar (vilket den inte gör, men om jag återmonterar den).

Har en son som gärna vill ta kort men har tänkt att jag måste köpa modern 125:a. Har jag fel?

Nyheter
HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026