Lite mer historik om hojen vore önskvärt. En film kan säga en del, ffa hur den låter, gassvar etc. Skick, är den servad eller kommer den från en vedbod, har den ett ekorrskafferi i luftburken?
Ostrypt har den bra med effekt om den är frisk.
Strypt så försvinner all effekt som gör den rolig att köra.
Ni kan inte bara montera ett ”sportsystem” och tro att ni får en raket. Nej, då skall det bråkas med bestyckning, annat luftfilter mm. Förutom att det nog är olagligt.
Det är en tvåtaktare med rätt hög trimningsgrad för tiden. Gå 44 år åt andra hållet så föddes min mor, andra världskriget hade inte börjat, ”rödmyran” hade inte lanserats utan man körde ”rödqvarna” etc. Varför skriver jag det? Jo, grejerna var inte så sofistikerade. Det har hänt en del på 44 år, men det var första 125an med både prestanda och relativt god tillförlitlighet. Det var i regel ägarnas trimmarambitioner som förstörde dem.
Försök att få den att gå så bra som möjligt original och ta ffa reda på om den är strypt.
Jag kan inte så mycket men ni har redan fått bra svar av folk som kan!
Nånting med beskrivning och ordval säger mig att den hojen kan behöva handpåläggning av en sakkunnig… Igensotad? Funkar reedventilen?