Yamaha R9 - Release 2024

Meeeen som ething skrev i andra tråden så är en äldre literklubba för 50” fortfarande jäkligt potent och har billig försäkring sett till vad man får -165 för en ”supersport ” som inte är det är jäkligt överprisat
Ja, men om vi ska jämföra begagnat med nytt så finns det ju ingen ny hoj som håller måttet så blir lite orättvist kanske?
 
Jag gillar den överlag.
Inte lika ikonisk design som vissa modeller innan, men modern.
Motormässigt är den ju ok, men inte mera.
Den lider ju av miljökraven och att Yamaha satsat på en motorfamilj som inte tillåter så höga effektuttag. Men jag tror det räcker för gemene man.
Sen visst, en hysterisk högvarvande R6a från 1999 eller 2006 har ju sin egen speciell charm, men denna blir nog bra ändå 🙂

R9.jpg
 
Det där underbettet/vingarna eller vad man ska kalla det tycker jag bara ser fånigt ut på en båge som ligger på strax över 100hk.

Säkert fullt tillräckligt med effekt för alla normala knuttar. Men jag tillhör den gamla posör skaran som vill ha 200hk som jag är livrädd för och aldrig i närheten av att kunna utnyttja.
 
Det där underbettet/vingarna eller vad man ska kalla det tycker jag bara ser fånigt ut på en båge som ligger på strax över 100hk.

Säkert fullt tillräckligt med effekt för alla normala knuttar. Men jag tillhör den gamla posör skaran som vill ha 200hk som jag är livrädd för och aldrig i närheten av att kunna utnyttja.
Mina ögon ser en liknelse med RC8R om man jämför cutsen hojarna emellan.
 
Ja, men om vi ska jämföra begagnat med nytt så finns det ju ingen ny hoj som håller måttet så blir lite orättvist kanske?
🙄Ja så är det ju men det blir fel när mellanmjölk blir supersport -gillar designen förutom vingarna men supersport nej , sporthoj ja men för 165 kakor så ska försäkringen vara jäkligt bra för att inte finna bättre kompromisser på begagnatfronten 🥳
 
🙄Ja så är det ju men det blir fel när mellanmjölk blir supersport -gillar designen förutom vingarna men supersport nej , sporthoj ja men för 165 kakor så ska försäkringen vara jäkligt bra för att inte finna bättre kompromisser på begagnatfronten 🥳
Begagnad hoj blir ju alltid billigare, men jag tycker 12900 euro är helt rätt pris för den hojen. Hade inte Ingves bombat sönder kronan med sin galna penningpolitik hade vi kunnat köpa den för 125000 här.
Fast låg sadelhöjd för att vara en sportis, jag är rädd att den kommer att vara i minsta laget är för alla över 1,80.
 
Begagnad hoj blir ju alltid billigare, men jag tycker 12900 euro är helt rätt pris för den hojen. Hade inte Ingves bombat sönder kronan med sin galna penningpolitik hade vi kunnat köpa den för 125000 här.
Fast låg sadelhöjd för att vara en sportis, jag är rädd att den kommer att vara i minsta laget är för alla över 1,80.
Ja det är väl där skon klämmer lite att effekt/pris är svårt att motivera liksom i fallet xsr 900gp men jämför man dom så är r9 mer värd
Satt och räknade lite en dag och en 16-17 rsv4:a factory kan jag hålla i trafik ett antal år för pengarna som blir över jämfört med r9 och det väger över för den men det är ju ändå tillbaks på jämförelsen nytt vs begagnat men hade hoppats dom kramat ut lite mer ur motorn ändå
 
Ja, men om vi ska jämföra begagnat med nytt så finns det ju ingen ny hoj som håller måttet så blir lite orättvist kanske?
Nej det är kanske orättvist i vanliga fall men här så är begagnatalternativen inte billigare och nästan lika bra (som det brukar vara) utan billigare och har signifikant bättre prestanda.
 
Personligen skulle jag hellre brottas med en 20 år gammal literklubba.

Har en s1000rr med vråleffekt och kolfiberfälgar som jag är livrädd för. Tycker det är jobbigt med det nervösa beteendet som dessa lätta hojar har. Minns nostalgiskt en zx9r från 2000 som säkert var 50kg tyngre, men stadig som ett lok.
 
Personligen skulle jag hellre brottas med en 20 år gammal literklubba.

Har en s1000rr med vråleffekt och kolfiberfälgar som jag är livrädd för. Tycker det är jobbigt med det nervösa beteendet som dessa lätta hojar har. Minns nostalgiskt en zx9r från 2000 som säkert var 50kg tyngre, men stadig som ett lok.
Då var din kawa tung, eller så minnsdu fel. :) Min gsxr1000 från 2002 väger 195kg med full tank eller 170kg torr.

Jag tycker problemet med dages 220hk sporthojar är att dom har för mycket effekt för att vara roliga på gatan. Ett fordon är som roligast när man kan pressa det till max på den väg man kör. Varva ut på varje växel, full gas och full broms.
 
Då var din kawa tung, eller så minnsdu fel. :) Min gsxr1000 från 2002 väger 195kg med full tank eller 170kg torr.

Jag tycker problemet med dages 220hk sporthojar är att dom har för mycket effekt för att vara roliga på gatan. Ett fordon är som roligast när man kan pressa det till max på den väg man kör. Varva ut på varje växel, full gas och full broms.

OK, det verkar skilja knappt 10kg, men det känns som en mycket större skillnad . Kanske beror på det extra 60 hästarna…

Jag håller med och börjar bli sugen på en 125:a.
 
Då var din kawa tung, eller så minnsdu fel. :) Min gsxr1000 från 2002 väger 195kg med full tank eller 170kg torr.
Är du säker wikin säger. "The result was a big motorcycle; despite weight-saving measures like magnesium engine covers, its quoted dry weight was 215 kg (474 lb), almost 30 kg (66 lb) heavier than the Fireblade."
Weight242 kg (533 lb) (97)[5](wet)
216 kg (477 lb) (98)[1] (wet)
 
Är du säker wikin säger. "The result was a big motorcycle; despite weight-saving measures like magnesium engine covers, its quoted dry weight was 215 kg (474 lb), almost 30 kg (66 lb) heavier than the Fireblade."
Weight242 kg (533 lb) (97)[5](wet)
216 kg (477 lb) (98)[1] (wet)
Nu är det vikten på B1/B2, som trots att den bär sin vikt väl för sin tid, är en jävla gris. :D

Den blev lättare och lättare under sin livstid och 00'an (E1) har kapat runt 30kg på den.
 
Då var din kawa tung, eller så minnsdu fel. :) Min gsxr1000 från 2002 väger 195kg med full tank eller 170kg torr.

Jag tycker problemet med dages 220hk sporthojar är att dom har för mycket effekt för att vara roliga på gatan. Ett fordon är som roligast när man kan pressa det till max på den väg man kör. Varva ut på varje växel, full gas och full broms.
Kan också tycka att hojar med mindre effekt har en charm i att man kan dra igenom lite växlar utan att det går hysteriskt fort. På R1 var det godbye körkort långt innan man hade varvat ut på 1:an. För min del kan jag ha roligt med 22hk i ett lätt chassi.
 
Last edited:
Kan också tycka att hojar med mindre effekt har en charm i att man kan dra igenom lite växlar utan att det går hysteriskt fort. På R1 var det godbye körkort långt innan man hade varvat ut på 1:an. För min del kan jag ha roligt med 22kh i ett lätt chassi.
22 tusen hästar?
Åfan.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top