Yamaha R9 - Release 2024

Ja fast delade är väl relativt , mycket var ju inte lika inne i motorn inte ens samma vev , körde r1:à då och en dåre jag jobbade med körde fazer 1000 och påstod med en dåres envishet att han körde retta ?
Det spelar mig iofs ingen roll eftersom om jag velat haft en R1:a hade jag köpt det men skillnaderna jag tror mig veta är lägre komp (tjockare topplockspackning påstås det), mindre förgasare, 4* skillnad på tändningen(?) och möjligen mera svängmassa (veven?) men det kan jag ha drömt. Kanske finns fler?
 
Det spelar mig iofs ingen roll eftersom om jag velat haft en R1:a hade jag köpt det men skillnaderna jag tror mig veta är lägre komp (tjockare topplockspackning påstås det), mindre förgasare, 4* skillnad på tändningen(?) och möjligen mera svängmassa (veven?) men det kan jag ha drömt. Kanske finns fler?
Kammar osv mycket som skiljde är ju bara att kolla på csml så är delarnas art.nr olika
 
Det börjar vara länge sedan jag kollade detta, men jag har för mig att alla generationer FZ som påstods vara ”nedtrimmade” R1’or hade betydligt mildare kammar, tyngre vevaxel och ett topplock med mindre kanaler och mindre ventiler.

Att konvertera en FZ till R1-spec är fullt möjligt, men det kostar ungefär dubbelt så mycket som att köpa en R1 på en gång.
 
Det börjar vara länge sedan jag kollade detta, men jag har för mig att alla generationer FZ som påstods vara ”nedtrimmade” R1’or hade betydligt mildare kammar, tyngre vevaxel och ett topplock med mindre kanaler och mindre ventiler.

Att konvertera en FZ till R1-spec är fullt möjligt, men det kostar ungefär dubbelt så mycket som att köpa en R1 på en gång.
"betydligt" är kanske att ta om det nu bara skiljer -7hk på toppen men lite fetare mellanregister som specen påstår. Kanske mer i verkligheten. Båda är snabbare än mig iaf ;-)
 
Jag blir mer och mer nöjd med att jag gick och köpte en gammal k6 för nu går det inte att få det dom hojarna erbjöd dvs. körglädje för rimliga pengar. Antingen ska du köpa en R7, R660 MT09 som är "rimligt" prisade och blir frånåkta av alla sporthojar från 00 och framåt eller så ska man lägga hysteriska pengar för R1, CBR, S1000RR osv som har så mkt lull lull så hälften vore nog och 200hk.
Idag kan man tydligen inte köra en hoj utan ABS, TC, AW vilket väl stämmer överrens med hur jävla hjälplösa dagens unga är.

Gällande R9 så ger den noll habegär då jag vet att den är tröttare än en FZ1 som också var skittråkig.
 
Jag blir mer och mer nöjd med att jag gick och köpte en gammal k6 för nu går det inte att få det dom hojarna erbjöd dvs. körglädje för rimliga pengar. Antingen ska du köpa en R7, R660 MT09 som är "rimligt" prisade och blir frånåkta av alla sporthojar från 00 och framåt eller så ska man lägga hysteriska pengar för R1, CBR, S1000RR osv som har så mkt lull lull så hälften vore nog och 200hk.
Idag kan man tydligen inte köra en hoj utan ABS, TC, AW vilket väl stämmer överrens med hur jävla hjälplösa dagens unga är.

Gällande R9 så ger den noll habegär då jag vet att den är tröttare än en FZ1 som också var skittråkig.
Kan inte annat än att hålla med. Japanska sporthojar hade en väldigt brant utvecklingskurva fram till ca 2005 och är fantastiskt bra jämfört med dagens hojar. Dessutom billiga att äga och försäkra. Därefter har det tyvärr inte hänt mycket med japsarna.

Skall ändå bli spännande att se hur R9:an blir. Trippeln räcker nog iaf ganska bra till för gatan och kurviga 70-vägar där jag brukar hålla till.
 
Kan inte annat än att hålla med. Japanska sporthojar hade en väldigt brant utvecklingskurva fram till ca 2005 och är fantastiskt bra jämfört med dagens hojar. Dessutom billiga att äga och försäkra. Därefter har det tyvärr inte hänt mycket med japsarna.

Skall ändå bli spännande att se hur R9:an blir. Trippeln räcker nog iaf ganska bra till för gatan och kurviga 70-vägar där jag brukar hålla till.
Det känns som att den kan bli en stark utmanare till Ducati SuperSport (som förvisso nu har upphört att tillverkas men kommer en ersättare under nästa år som är kombo av den och V2an som det verkar). Lagom med effekt med gatanpassad kurva, och rimliga chassikomponenter. Kommer inte byta själv men ska bli kul att se hur R9an blir. En sporthoj för gatan helt enkelt.
 
Jag ser fram emot att provköra den. Tror att den kan bli en kanonhoj för mig!
 
Ja 119 ponnys är inget som imponerar i deras nya flaggskepp i supersport 🙄
4ponnys mer än mt09 sp och 165” i plånkan - njae det var allt bättre förr
 
Jag tänker tvärtom att det är en sporthoj med ett register som går att använda på vägen. För folk som bara åker i cirklar kanske det är lite klent.
 
Jag tänker tvärtom att det är en sporthoj med ett register som går att använda på vägen. För folk som bara åker i cirklar kanske det är lite klent.
Ja att det är trevlig att leva med till vardags är ju säkert -motorn är trevlig . Men liiiite mer ur motorn hade man hoppats på när Triumph tar ut 130 ur sin 765:a
 
Jag tänker tvärtom att det är en sporthoj med ett register som går att använda på vägen. För folk som bara åker i cirklar kanske det är lite klent.
Effekten är 80-talsmässig. Vilket inte behöver vara dåligt men för mig exempelvis som aldrig åker i cirklar är det väl klent för 2025.
 
Ja 119 ponnys är inget som imponerar i deras nya flaggskepp i supersport 🙄
4ponnys mer än mt09 sp och 165” i plånkan - njae det var allt bättre förr

Kan återigen konstatera att detta är exakt i samma klass som Ducati SuperSport. Som ägare är det sällan jag saknar effekt när jag kör på gata och på de gokartbanor som finns här nere i Skåne (Knutstorp och Sturup). Visst, en Superbike är den inte men R9an har mer effekt och lägre vikt än SuperSporten. Lite billigare också. Tror det kan bli en hit, särskilt om den inte är orimlig att försäkra.
 
Kan återigen konstatera att detta är exakt i samma klass som Ducati SuperSport. Som ägare är det sällan jag saknar effekt när jag kör på gata och på de gokartbanor som finns här nere i Skåne (Knutstorp och Sturup). Visst, en Superbike är den inte men R9an har mer effekt och lägre vikt än SuperSporten. Lite billigare också. Tror det kan bli en hit, särskilt om den inte är orimlig att försäkra.
Meeeen som ething skrev i andra tråden så är en äldre literklubba för 50” fortfarande jäkligt potent och har billig försäkring sett till vad man får -165 för en ”supersport ” som inte är det är jäkligt överprisat
 
Priserna har allmänt gått upp. Läste lite snabbt på introduktionen. Det ser ut som att den fått farthållare också, blev lite förvånad över det på den här typen av hoj.
Jag gillade konceptet med senaste R7 och upplevde den roligare än Aprilias RS660 som jag provat vid två tillfällen.

Sedan förstår jag inte kritiken heller och jämförelsen med gamla supersports. Om Yamaha kunde bygga en R6 för en massa år sedan så visar det på deras kunnande. De hade R6 och R1 tills nyligen i sortimentet men att slåss mot byråkratin och allt tuffare miljöregler, samt oftast näst intill omöjligt att försäkra den typen av hoj visar sig i försäljningsstatistiken.

Vill man ha värre så finns det värre. Det här ser väldigt sportigt ut utan att vara en renodlad superbike. Men klart flera steg över alla körskolehojar.
 
Kan återigen konstatera att detta är exakt i samma klass som Ducati SuperSport. Som ägare är det sällan jag saknar effekt när jag kör på gata och på de gokartbanor som finns här nere i Skåne (Knutstorp och Sturup). Visst, en Superbike är den inte men R9an har mer effekt och lägre vikt än SuperSporten. Lite billigare också. Tror det kan bli en hit, särskilt om den inte är orimlig att försäkra.
Håller med. Har spenderat mycket tid på Sturup, Knutstorp och Ljungbyhed. Den skulle säkert passa väldigt bra på dessa bannor.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top