Yamaha R6 TURBO AWD

Jo, men visst! Det stämmer...

Inte visste jag att du var medlem här!
Har föresten visat filmen för några utvalda, gott betyg från alla:tummenupp
Kollade på den hemma med riktig ljud, å då blev den ännu bättre!

/Mattias
 
Aaaaah, äntligen en shortis!
Jag läste om ditt navstyrda "turbomonster" för flera år sedan, gick det i träda?
Riktigt roligt med folk som får sina drömmar körbara. Grattis från en som aldrig nått ända fram.

Får man höra en kommentar om helfordonsgodkännande?
 
Aaaaah, äntligen en shortis!
Jag läste om ditt navstyrda "turbomonster" för flera år sedan, gick det i träda?
Riktigt roligt med folk som får sina drömmar körbara. Grattis från en som aldrig nått ända fram.

Får man höra en kommentar om helfordonsgodkännande?

En sorglig historia det där med den navstyrda hojen...
Jag hade en Fireblade som brukshoj på den tiden och lyckades med en "ung och totalt blåst i huvudet"-vurpa strax innan artikeln kom ut. Det tog några månader innan jag ens kunde besöka garaget efter det. Då hade bygg-ivern lagt sig och jag passade även på att turbokonvertera den craschade Bladen för "sveda & värk"-pengarna. Något senare sålde jag den navstyrda hojen, motor och chassi för sig (för att slippa ångesten att se den samla damm i ett hörn av garaget).
 
Grenrör.

Hej "Boost".

Har lite tankar å att "konvertera" min hojj då jag har en extra motor liggandes vilken är i god kondition.

Jag undrar om du har ritning på grenrör man kan få "sno". Även lite uppgifter om hur du tänkt när du genomför ditt projekt skulle vara bra.

Jag skall åka upp till XP på chalmers och prata med dem kring konvertering med hjälp av det agget jag har liggandes. (volvo s80 T6).

Min första fråga är egentligen vilka sppecar du har på komp etc och hur du löst kompsänkningen.
 
Hej "Boost".

Har lite tankar å att "konvertera" min hojj då jag har en extra motor liggandes vilken är i god kondition.

Jag undrar om du har ritning på grenrör man kan få "sno". Även lite uppgifter om hur du tänkt när du genomför ditt projekt skulle vara bra.

Jag skall åka upp till XP på chalmers och prata med dem kring konvertering med hjälp av det agget jag har liggandes. (volvo s80 T6).

Min första fråga är egentligen vilka sppecar du har på komp etc och hur du löst kompsänkningen.

Halloj,

Jodå, jag har en hel del ritningsunderlag för turbobygge på R6, som jag dessutom gärna delar med mig av.
Jag kör med lågkompade turbokolvar från JE i ett stålfodrat 620 cc block. Jag har dock ett set nya JE-kolvar (10:1) med standardborr (det blev fel första gången jag beställde.)
Spontant tycker jag att EN S80T6-snurra låter litet, då den pumpar luft för kanske 150 hk innan verkningsgraden blir allt för usel...

PM:a mig gärna!

//Mikael
 
Coolt bygge ! Undrar dock hur vägengenskaperna ändras, inbillar mig att fyrhjulsdriften borde göra hojjen mer understyrd när man accelererar ut ur kurvor, eller tänker jag helt fel? :va :)
 
Bara en liten kul sak om Öhlins AWD....

Det har byggts en Yamaha R1 med Öhlins 2-Trac systemet. R1-AWD var ca 5 sek snabbare runt Karlskoga jämfört med Standard R1 på vått underlag. (Samma Jeffry och Anders va chaufförer vid detta tillfälle...)
 
Coolt bygge ! Undrar dock hur vägengenskaperna ändras, inbillar mig att fyrhjulsdriften borde göra hojjen mer understyrd när man accelererar ut ur kurvor, eller tänker jag helt fel? :va :)

Öhlins system är finurligt uttänkt och valet att använda hydraulik är klokt, trots flödesförluster i kretsen. Eftersom framhjulet aldrig drivs att rotera snabbare än bakhjulet finns ingen risk för understyrning. När bakhjulet däremot vill släppa i utgången av böjen, hämmas överstyrningen av att framhjulet tar större del av momentet, något som Haldex skulle kalla för mekanisk intelligens...

//Mikael
 

Bifogat

  • Höger fram 1.jpg
    Höger fram 1.jpg
    71.7 KB · Visningar: 907
  • IMG_1064.JPG
    IMG_1064.JPG
    207.2 KB · Visningar: 823
  • IMG_1068.JPG
    IMG_1068.JPG
    164 KB · Visningar: 606
  • IMG_2082.JPG
    IMG_2082.JPG
    46.3 KB · Visningar: 571
  • IMG_2085.JPG
    IMG_2085.JPG
    42.9 KB · Visningar: 456
  • IMG_2251.JPG
    IMG_2251.JPG
    43 KB · Visningar: 561
  • IMG_2259.JPG
    IMG_2259.JPG
    50.5 KB · Visningar: 499
  • Mord_5.jpg
    Mord_5.jpg
    19.6 KB · Visningar: 441
Jävla fin pryl det där. Trodde dock att den skulle vara klädd i en massa kåpor. Klart en av de mest udda fighters jag sett. Bra jobbat.
 
ballt bygge men synd att den är naken, vore ballare med kåpad cykel, å ja man får ta å skära ut i kåporna så att de prylar som inte får plats under får sticka ut en aning istället.
 
Jag respekterar andra åsikter, men jag anser att teknik är vackert! Varför dölja det?

//Mikael

Jag håller med, klart man ska visa upp tekniken. :tummenupp
Riktigt läkert bygge måste jag säga !
Vart har du kopplat på hydraliken till framhjulet på motorn ?
Några bilder på hur detta fungerar ?
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top