Yamaha R6 första banhoj?

maaali

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2021
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha MT-07
Tänkt börja med bankörning nästa säsong och undrar lite om en billig R6a är en bra hoj för en rookieracer. Något man skall veta ang årsmodeller? Lär landa på något mellan 1999 och 2003 och lägga mer pengar på däck och bantid.

Alla tips och råd är välkomna.

Vänliga hälsningar

Arvid
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Tänkt börja med bankörning nästa säsong och undrar lite om en billig R6a är en bra hoj för en rookieracer. Något man skall veta ang årsmodeller? Lär landa på något mellan 1999 och 2003 och lägga mer pengar på däck och bantid.

Alla tips och råd är välkomna.

Vänliga hälsningar

Arvid
Absolut bra hoj. Alla de japanska 600cc tål att piskas hårt. Kolla även cbr600rr, gsxr600 och zx6r
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min första banhoj var en sjukt sliten Yamaha R6, trots att den hade sina egenheter så var den ypperlig som första banhoj, billig och gick inte sönder en enda gång. Inte ens när jag åkte med fel sida neråt på den. :hihi
Det kan dock vara värt att lägga lite tid och en extra peng på att hitta ett exemplar som inte är alltför slitet. Min hade ett par egenheter som var lite dryga, som att den var inställd för att ha precis all effekt på de sista 2krpmen, och detta hade uppnåtts med ett totalt slaktat mellanregister. Den hade seriöst mer effekt på 3k rpm än på 5k rpm. Sedan hade den en växel som lät som en matberedare som man kör sten i.
Ja, och tack vare den finurliga racetrimningen var fantastiskt svårstartad blev jag väldigt snabbt igenkänd i depån när jag vevade runt hojen i en halvtimme för att få liv i den, och det kom alltid fram nån och skrek om att den inte gick på alla fyra cylindrar när den väl gick igång. Det gjorde den, men inte så värst bra innan den gått varm. :rofl

Så, lägg en extra slant och undvik de mest slitna liken. De kan vara charmiga, meeen, det är roligare att fokusera på att lära sig köra fort.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
R6 is da shit ... Men hitta gärna en från 05 och nyare. Det kan bli något dyrare , men en hoj som räcker till pallplats i Open600 .
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
Mitt enda tips är att i med du ska börja köra och pengar inte växer på träd. Börja billigt. Och en billig R6a är oavsett mer kapabel än vad du är.

Att lära sig köra på en hoj också som i sig kommer visa sina begränsningar kommer lära dig vart begränsningarna normalt sett ligger på hojar. Oftast börjar det med däck och fjädring.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
2003 fick R6 insprutning, 2005 upp-och-ned-gaffel och 2006 kom en helt ny version. Kan vara bra årtal att sikta på.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har kört 4 olika R6 mellan 2004 och 2018 i Standard 600, Veidec Trophy och Superstock 600. Krascher undantaget så har de hojarna ALDRIG gått sönder, aldrig behövt justeras ventiler på, aldrig haft några egenheter. Kort sagt ALDRIG gjort bort sig.
 

maaali

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2021
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha MT-07
Mitt enda tips är att i med du ska börja köra och pengar inte växer på träd. Börja billigt. Och en billig R6a är oavsett mer kapabel än vad du är.

Att lära sig köra på en hoj också som i sig kommer visa sina begränsningar kommer lära dig vart begränsningarna normalt sett ligger på hojar. Oftast börjar det med däck och fjädring.
Ja lite så jag tänker med, Billigare hoj=kaxigare på banan så man slipper oroa sig för att lägga 60 papp i sandfållan i varje kurva och därmed kanske lära sig snabbare?
 
Last edited:

maaali

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2021
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha MT-07
2003 fick R6 insprutning, 2005 upp-och-ned-gaffel och 2006 kom en helt ny version. Kan vara bra årtal att sikta på.
Ja insprutning är ju läckert så man slipper ställa in förgasare i tid och otid. Ingen erfarenhet av hur känsliga förgasare är på motorcykel men kommer ihåg att man pillade en hel del med det under moppe/lätt mc tiden.
 

maaali

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2021
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha MT-07
I övrigt, vad för modifieringar/uppgraderingar bör man göra från en ev orginal gathoj för att göra den mer anpassad för bankörning. Clip-ons verkar vara något som de flesta använder men finns det annat som är bra att ha?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I övrigt, vad för modifieringar/uppgraderingar bör man göra från en ev orginal gathoj för att göra den mer anpassad för bankörning. Clip-ons verkar vara något som de flesta använder men finns det annat som är bra att ha?
Köp en färdigkitad ban/racehoj, då har du allt färdigt redan från början, och det blir garanterat billigare än att bygga om en gathoj, för då måste du som sagt köpa kraschkåpor, hajfena mm. Köper man en gammal banhoj så brukar det följa med bra att ha-saker, kanske extra fälgar till regndäck osv.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Håller med, ska du köpa så gammalt så köp klart, funkar den fortfarande lär den fortsätta göra det.

Sitter det bra fjädring på så lägg pengar på service på den, gaffeln kan man göra själv men bak lämnar man in till någon som kan då det går åt lite specialverktyg och manual som inte är helt lätt att få tag på för små pengar, serviceintervall på öhlins brukar vara 10/20 timmar, max tio för optimal funktion som går att sträcka till 20 innan man börjar riskera skador och helt slut olja.
Man skall se på sådan service på samma sätt som man ser på motorolja, serva i tid så slipper man problem!

När det gäller årsmodell så är väl 05 något av en "mellanmodell" jämfört med de tidigare och senare och ska man köpa nyare än så är det 08 och framåt som gäller då de uppdateringarna i princip var en helt ny hoj som fortfarande till stor del är samma, 06-07 ska vara avsevärt billigare än de senare då det är så mycket som skiljer.
Men alla är ju bra. :)

Och de håller, rätt skötta så är de nästan outslitliga(kommer jag väl få för att jag säger nu...)min har för länge sedan passerat 5000mil och efter 1500(haft den sen ny så jag är säker)är de allra flesta bandagar och race, det enda jag bytt är olja och filter och inte ens ofta jämfört med alla andra som kör men då är motorn helt orginal med, börjar man trimma(tunnare topp-packning osv.)går det fort att slita ut dom då de är ganska opimerade redan från början, har inte ens bytt lameller i min.. .

Lycka till med jakten, jag skulle satsat på en nyare(08-framåt)då det finns hur mycket kunskap som helst och delar och den lilla extrakostnaden är skitsamma när man summerar de första åren och man har en hoj att växa ända till toppen i SM på, att slippa byta är sannolikt billigare med och man lär sig det man behöver kunna under tiden man har den.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Håller med, ska du köpa så gammalt så köp klart, funkar den fortfarande lär den fortsätta göra det.

Sitter det bra fjädring på så lägg pengar på service på den, gaffeln kan man göra själv men bak lämnar man in till någon som kan då det går åt lite specialverktyg och manual som inte är helt lätt att få tag på för små pengar, serviceintervall på öhlins brukar vara 10/20 timmar, max tio för optimal funktion som går att sträcka till 20 innan man börjar riskera skador och helt slut olja.
Man skall se på sådan service på samma sätt som man ser på motorolja, serva i tid så slipper man problem!

När det gäller årsmodell så är väl 05 något av en "mellanmodell" jämfört med de tidigare och senare och ska man köpa nyare än så är det 08 och framåt som gäller då de uppdateringarna i princip var en helt ny hoj som fortfarande till stor del är samma, 06-07 ska vara avsevärt billigare än de senare då det är så mycket som skiljer.
Men alla är ju bra. :)

Och de håller, rätt skötta så är de nästan outslitliga(kommer jag väl få för att jag säger nu...)min har för länge sedan passerat 5000mil och efter 1500(haft den sen ny så jag är säker)är de allra flesta bandagar och race, det enda jag bytt är olja och filter och inte ens ofta jämfört med alla andra som kör men då är motorn helt orginal med, börjar man trimma(tunnare topp-packning osv.)går det fort att slita ut dom då de är ganska opimerade redan från början, har inte ens bytt lameller i min.. .

Lycka till med jakten, jag skulle satsat på en nyare(08-framåt)då det finns hur mycket kunskap som helst och delar och den lilla extrakostnaden är skitsamma när man summerar de första åren och man har en hoj att växa ända till toppen i SM på, att slippa byta är sannolikt billigare med och man lär sig det man behöver kunna under tiden man har den.
Du sitter ju på en massa intressant kunskap som ägt din så länge!
Men utöver oljebyten, vad behöver man göra för att få en R6 att hålla så länge som din gjort? Tänker på serviceåtgärder som ventilkoll o likn...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Du sitter ju på en massa intressant kunskap som ägt din så länge!
Men utöver oljebyten, vad behöver man göra för att få en R6 att hålla så länge som din gjort? Tänker på serviceåtgärder som ventilkoll o likn...
Oljebyte....typ var 8-10 bandag lite beroende på temp., ju varmare den gått desto oftare.
Brukar byta när han börjar ta olja, sålänge han inte dricker något/marginellt lite så kör jag vidare.
Och filter såklart då, thats it!

Chassit får ju lite service med, all lagring rengörs och fettas in pånytt(sving, länkage, styre osv.)och fjädringsservice såklart.
Bromsvätska och rengörning av oken görs ofta men har fortfarande orginal pump, ok, skivor och slangar, jag byter inte gärna något som funkar... :tungan

Ventilerna kollade jag vid 4500 eller så, minns inte nu, alla inom spec.....bra skit! :tummenupp
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Oljebyte....typ var 8-10 bandag lite beroende på temp., ju varmare den gått desto oftare.
Brukar byta när han börjar ta olja, sålänge han inte dricker något/marginellt lite så kör jag vidare.
Och filter såklart då, thats it!

Chassit får ju lite service med, all lagring rengörs och fettas in pånytt(sving, länkage, styre osv.)och fjädringsservice såklart.
Bromsvätska och rengörning av oken görs ofta men har fortfarande orginal pump, ok, skivor och slangar, jag byter inte gärna något som funkar... :tungan

Ventilerna kollade jag vid 4500 eller så, minns inte nu, alla inom spec.....bra skit! :tummenupp
Oljebyte ja, hur många timmar/mil är en bandag? Har för mig att det blir 4-5 mil per 20-min-pass? Märker du nån skillnad på olika oljor?

Men inget lagerbyte i chassiet, inte ens hjullager? Bevisar ju att omvårdnad lönar sig!

Ang bromsvätska, hinner du märka nån skillnad innan bytena, eller är det byte innan försämring som gäller?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Oljebyte ja, hur många timmar/mil är en bandag? Har för mig att det blir 4-5 mil per 20-min-pass? Märker du nån skillnad på olika oljor?

Men inget lagerbyte i chassiet, inte ens hjullager? Bevisar ju att omvårdnad lönar sig!

Ang bromsvätska, hinner du märka nån skillnad innan bytena, eller är det byte innan försämring som gäller?
Hmmmm.... omvårdnad lönar sig....hmmmm, vet inte; pillar i princip aldrig på något som funkar! Men olja byter jag ofta, var 10e timma. Fjädring servar jag var 20e timma. Bromsolja fram byter jag varje år, bak aldrig. Styrlager rengörs och fettas in om jag kraschar så gaffeln måste plockas isär. Hjullager byta aldrig men kollas varje däckkrängning. Svinglager har jag aldrig rört. Lager i länkade fettas in när det är isär.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
För en oinsatt, vad menas med länkage?
Alla delar med lager som rör sig när bakfjädringen rör sig. Svinglager, stötdämparinfästning och den lilla grejen emellan som förändrar bakfjäderns avstånd till svingens axel när fjädringen trycks ihop. Typ.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top