Yamaha R6 första banhoj?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alla delar med lager som rör sig när bakfjädringen rör sig. Svinglager, stötdämparinfästning och den lilla grejen emellan som förändrar bakfjäderns avstånd till svingens axel när fjädringen trycks ihop. Typ.
Jag skulle nog tom sträcka mig till att det är allt som har minst en led, så även växelpetaren har ett länkage, och även bakbromsen ibland. BMW med Duolever har länkage i "framgaffeln" också.

Edit: Det slog mig precis att inte alla hojar har länkage till växelpetaren heller, vissa har bara en axel ut ur lådan som petaren sitter på. Och så har vi ju dom där goingarna med en växelspak i/bredvid tanken, men dom är ganska ovanliga i dagens depåer :hihi
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hmmmm.... omvårdnad lönar sig....hmmmm, vet inte; pillar i princip aldrig på något som funkar! Men olja byter jag ofta, var 10e timma. Fjädring servar jag var 20e timma. Bromsolja fram byter jag varje år, bak aldrig. Styrlager rengörs och fettas in om jag kraschar så gaffeln måste plockas isär. Hjullager byta aldrig men kollas varje däckkrängning. Svinglager har jag aldrig rört. Lager i länkade fettas in när det är isär.
Mmm, det låter som ett trevligt mysmek! Och just bromsvätska är så fridfullt att byta tycker jag. Det svåra är väl att hålla reda på alla timmars körning? Vore smidigt med timräknare som på endurohojarna.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mmm, det låter som ett trevligt mysmek! Och just bromsvätska är så fridfullt att byta tycker jag. Det svåra är väl att hålla reda på alla timmars körning? Vore smidigt med timräknare som på endurohojarna.
Håller koll på antal varv, det är nära nog. :)

Har aldrig märkt skillnad på bromsvätskan när jag bytt men brukar bli ett par gånger per säsong bara för att och att det är billigt så den är ju aldrig dålig nog att påverka.

Som Mozz skrev så bytte jag bak första gången 2019 såå...inte manisk alltså! :D
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Broms bak?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
När jag körde blev en typisk bandag i runda slängar 20 mil.
Bara 20 mil? En kvällsträning med gathojen på Gåsen hann jag med tre pass. Blev femton mil, sen fick man nästan hacka sig in till Statoil. Plus fyrtio mil fram- och tillbaks, härliga minnen...
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hmmmm.... omvårdnad lönar sig....hmmmm, vet inte; pillar i princip aldrig på något som funkar! Men olja byter jag ofta, var 10e timma. Fjädring servar jag var 20e timma. Bromsolja fram byter jag varje år, bak aldrig. Styrlager rengörs och fettas in om jag kraschar så gaffeln måste plockas isär. Hjullager byta aldrig men kollas varje däckkrängning. Svinglager har jag aldrig rört. Lager i länkade fettas in när det är isär.
Såg hur det såg ut när jag bytte sving efter alla år med bara köra så nu gör jag mig besväret att dra ur den axeln med när länkaget får sitt.

Och, tänker man på det så är det ju ingen större mening att lägga pengar och jobb att få bakdämparen servad om den sen inte kan röra sig som den ska för en led bromsar... :tungan
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bara 20 mil? En kvällsträning med gathojen på Gåsen hann jag med tre pass. Blev femton mil, sen fick man nästan hacka sig in till Statoil. Plus fyrtio mil fram- och tillbaks, härliga minnen...
Det blev så hyfsat konsekvent faktiskt. 20-minuterspass på papperet blev väl som mest kanske 17 minuter egentligen. Vad har man på en typisk bandag, 6-7 pass ifall ingen kastar sin maskin i sandlådan? Jag har bara varit på en kvällsträning men då var det fri körning. Berodde kanske på att det var väldigt lite folk den gången. Eller rättare sagt: jag hade banan för mig själv. Det regnade.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Såg hur det såg ut när jag bytte sving efter alla år med bara köra så nu gör jag mig besväret att dra ur den axeln med när länkaget får sitt.

Och, tänker man på det så är det ju ingen större mening att lägga pengar och jobb att få bakdämparen servad om den sen inte kan röra sig som den ska för en led bromsar... :tungan
Ska kolla länkaget i vinter!:tummenupp:)
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ska ju sägas att min sving satt ju från -08 till -15 eller -16 när jag var tvungen att byta så några år och mil blev det ju, du som byter hoj hela tiden ser kanske inget konstigt... :tungan
Jag bytte alla lager i svingen förra vintern, mest i förebyggande.
Men det sitter fortfarande original bromsbelägg från 2009 i bakoket ?
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Efter min sambo sa enligt citat:
Du är ju 40, du kan väl inte köra på bana så jävlar i mig är det träning och letande efter 600cc hoj att börja med, men först sälja rs250. Har med kikat på r6:an, men kawan och Suzuki 750 lockar med.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ligger en banfärdig R6 på FB nu för småpengar.
Visserligen rätt gammal.
Är i en grupp men klistrar in här. HAr ingen aning om vem som säljer så jag är inte inblandad.
"
Yamaha R6 Banhoj -02
Dags att sälja min banhoj för att uppgradera!
Startar alltid och går som en klocka! Har varit perfekt för mig som var helt ny på banan förra året och väldigt enkel att köra och hantera!
*Eazi-grip tankpads sitter på!
*Öhlinsdämpare
*Pp-tuning rearset
*Ett par extra fälgar fås med men det sitter slitna slicks på! Klarar decibel kraven utan problem på alla banor i Sverige!
Allt är najat och klart så bara ut och köra!"
27 000 KR · GÖTEBORG, VÄSTRA GÖTALANDS LÄN
Yamaha R6 Banhoj
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top