Yamaha R125 Review 2023

Markfrigång är inte den bästa, höger kurvor då tar ljuddämparen och för väster kurvor så får du kapa av hela fästet för sidostödet.

FB_IMG_1685278389289.jpg

Finns det någon marknad kvar där 125'or inte stryps?

Jag menar dom gamla tvåtaktarna hade ju lite knuff. det skulle vara roligt att se hur långt fyrtaktarna hade kommit om det inte hade funnits regler som stryper dom

Vad fick man ur ostrypta två/fyr taktare sista åren dom såldes?

Finns det någon marknad kvar där 125'or inte stryps?

Jag menar dom gamla tvåtaktarna hade ju lite knuff. det skulle vara roligt att se hur långt fyrtaktarna hade kommit om det inte hade funnits regler som stryper dom

Vad fick man ur ostrypta två/fyr taktare sista åren dom såldes?
En Aprilia AF1 Sport uppgav 35hk, den sista versionen Suzuki RG125 uppgav 33hk. Så runt 30 häst när det begav sig.

En Aprilia AF1 Sport uppgav 35hk, den sista versionen Suzuki RG125 uppgav 33hk. Så runt 30 häst när det begav sig.
Ja, dom känner jag ju till, men vad låg fyrtaktarna på innan dom ströps 25?

Och framförallt, hur mycket skulle man kunna ta ur dom med modern teknik, direktinsprut och moderna tändsystem?

Rätta mig om jag har fel, men tror lagändringen till max 15hk kom först, sen utvecklades det moderna fyrtaktare med insprutning efter det, byggda för just 15 hk. Känner inte till att dessa är strypta på något vis.
Men nog borde det gå att få ut 20-25 hk ur en 125cc fyrtaktare med acceptabelt förhållande mellan ljudnivå, utsläpp, service och hållbarhet.

Ja, dom känner jag ju till, men vad låg fyrtaktarna på innan dom ströps 25?

Och framförallt, hur mycket skulle man kunna ta ur dom med modern teknik, direktinsprut och moderna tändsystem?
Som Mr. Z skrev. Dessa 125 4t fanns i princip inte innan ändringen i lagkrav. De kan säkert ha funnits utanför EU, men importen hit skedde först efter effektkraven trädde i kraft. Därmed är 99% av dessa motorer inte nedtrimmade utan byggda för just den effekten.

Rätta mig om jag har fel, men tror lagändringen till max 15hk kom först, sen utvecklades det moderna fyrtaktare med insprutning efter det, byggda för just 15 hk. Känner inte till att dessa är strypta på något vis.
Men nog borde det gå att få ut 20-25 hk ur en 125cc fyrtaktare med acceptabelt förhållande mellan ljudnivå, utsläpp, service och hållbarhet.

Näe, det fanns nog inga insprutade fyrtakts 125'or innan reglerna om strypning kom, och alla förgasar fyrtaktare som fanns innan lämnade väl söder om 20hk.
Nu finns det ju insprutade tvåtakt, men då drabbas dom ju av avgaskraven istället som håller tillbaka dom (även om somliga mappar om dom för brinnande livet)

Det skulle vara kul att se hur två/fyrtakt utvecklats paralellt, utan styrning/Strypning

Jag åkte en del CB125 fyrtakt (inte min), och det var inget större steg upp från trimmad moppe.
Jag tycks minnas att den hade 15-17hk eller nåt och var väl ganska tung.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti