Yamaha R125 Review 2023

Markfrigång är inte den bästa, höger kurvor då tar ljuddämparen och för väster kurvor så får du kapa av hela fästet för sidostödet.

FB_IMG_1685278389289.jpg
 
Finns det någon marknad kvar där 125'or inte stryps?

Jag menar dom gamla tvåtaktarna hade ju lite knuff. det skulle vara roligt att se hur långt fyrtaktarna hade kommit om det inte hade funnits regler som stryper dom

Vad fick man ur ostrypta två/fyr taktare sista åren dom såldes?
 
Finns det någon marknad kvar där 125'or inte stryps?

Jag menar dom gamla tvåtaktarna hade ju lite knuff. det skulle vara roligt att se hur långt fyrtaktarna hade kommit om det inte hade funnits regler som stryper dom

Vad fick man ur ostrypta två/fyr taktare sista åren dom såldes?
En Aprilia AF1 Sport uppgav 35hk, den sista versionen Suzuki RG125 uppgav 33hk. Så runt 30 häst när det begav sig.
 
En Aprilia AF1 Sport uppgav 35hk, den sista versionen Suzuki RG125 uppgav 33hk. Så runt 30 häst när det begav sig.
Ja, dom känner jag ju till, men vad låg fyrtaktarna på innan dom ströps 25?

Och framförallt, hur mycket skulle man kunna ta ur dom med modern teknik, direktinsprut och moderna tändsystem?
 
Rätta mig om jag har fel, men tror lagändringen till max 15hk kom först, sen utvecklades det moderna fyrtaktare med insprutning efter det, byggda för just 15 hk. Känner inte till att dessa är strypta på något vis.
Men nog borde det gå att få ut 20-25 hk ur en 125cc fyrtaktare med acceptabelt förhållande mellan ljudnivå, utsläpp, service och hållbarhet.
 
Ja, dom känner jag ju till, men vad låg fyrtaktarna på innan dom ströps 25?

Och framförallt, hur mycket skulle man kunna ta ur dom med modern teknik, direktinsprut och moderna tändsystem?
Som Mr. Z skrev. Dessa 125 4t fanns i princip inte innan ändringen i lagkrav. De kan säkert ha funnits utanför EU, men importen hit skedde först efter effektkraven trädde i kraft. Därmed är 99% av dessa motorer inte nedtrimmade utan byggda för just den effekten.
 
Rätta mig om jag har fel, men tror lagändringen till max 15hk kom först, sen utvecklades det moderna fyrtaktare med insprutning efter det, byggda för just 15 hk. Känner inte till att dessa är strypta på något vis.
Men nog borde det gå att få ut 20-25 hk ur en 125cc fyrtaktare med acceptabelt förhållande mellan ljudnivå, utsläpp, service och hållbarhet.

Näe, det fanns nog inga insprutade fyrtakts 125'or innan reglerna om strypning kom, och alla förgasar fyrtaktare som fanns innan lämnade väl söder om 20hk.
Nu finns det ju insprutade tvåtakt, men då drabbas dom ju av avgaskraven istället som håller tillbaka dom (även om somliga mappar om dom för brinnande livet)

Det skulle vara kul att se hur två/fyrtakt utvecklats paralellt, utan styrning/Strypning

Jag åkte en del CB125 fyrtakt (inte min), och det var inget större steg upp från trimmad moppe.
Jag tycks minnas att den hade 15-17hk eller nåt och var väl ganska tung.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top