Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
En Aprilia AF1 Sport uppgav 35hk, den sista versionen Suzuki RG125 uppgav 33hk. Så runt 30 häst när det begav sig.Finns det någon marknad kvar där 125'or inte stryps?
Jag menar dom gamla tvåtaktarna hade ju lite knuff. det skulle vara roligt att se hur långt fyrtaktarna hade kommit om det inte hade funnits regler som stryper dom
Vad fick man ur ostrypta två/fyr taktare sista åren dom såldes?
Ja, dom känner jag ju till, men vad låg fyrtaktarna på innan dom ströps 25?En Aprilia AF1 Sport uppgav 35hk, den sista versionen Suzuki RG125 uppgav 33hk. Så runt 30 häst när det begav sig.
Som Mr. Z skrev. Dessa 125 4t fanns i princip inte innan ändringen i lagkrav. De kan säkert ha funnits utanför EU, men importen hit skedde först efter effektkraven trädde i kraft. Därmed är 99% av dessa motorer inte nedtrimmade utan byggda för just den effekten.Ja, dom känner jag ju till, men vad låg fyrtaktarna på innan dom ströps 25?
Och framförallt, hur mycket skulle man kunna ta ur dom med modern teknik, direktinsprut och moderna tändsystem?
Rätta mig om jag har fel, men tror lagändringen till max 15hk kom först, sen utvecklades det moderna fyrtaktare med insprutning efter det, byggda för just 15 hk. Känner inte till att dessa är strypta på något vis.
Men nog borde det gå att få ut 20-25 hk ur en 125cc fyrtaktare med acceptabelt förhållande mellan ljudnivå, utsläpp, service och hållbarhet.
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |