Yamaha R1 -98

passar på att låna, mitt problem är omvänt, var ute o körde för några dagar sedan, lungt och fint. inga missljud ingenting. Då plötsligt gick det inte att växla längre. helt fast i vad jag tror e tvåans växel. r1 -01. hjälp?! :va

HanneZ skrev:
Ja! 98, 99 är väl 98 OCH högre upp.
oj en kedjesträckare som e bytt i tid e väl bättre än en hoj med kassa växlar, läckande gafflar till höger å vänster mm mm mm, köp en gixxer, and u wont get any troubles :tummenupp

hur kul e det att köra en hoj som inte går att växla med ha ha ha1 nä köp en solex istället :tummenupp

abethebabe skrev:
oj en kedjesträckare som e bytt i tid e väl bättre än en hoj med kassa växlar, läckande gafflar till höger å vänster mm mm mm, köp en gixxer, and u wont get any troubles :tummenupp

hur kul e det att köra en hoj som inte går att växla med ha ha ha1 nä köp en solex istället :tummenupp
Vad jag vet byttes inga växellådsdelar på R1:an utan det va mest småsaker som nån slang och nån detalj till kopplingen, den som _vet_ kan väl hänvisa till något pressmeddelande lr kvitto från garantiåtgärder. Några läckande gafflar vet jag heller inget om. I de allra flesta fall är det de hojar som inte är skötta som strular.

abethebabe skrev:

snicksnack, r1 har en sprängsäker motor, om man kallar den helskrot bara för man kanske får byta ringar i den är ju löjligt.. LÖJLIGT, simpelt fel att få lådan att hålla med, kan du ju jämföra med gixxer som rasar hela toppen mm pga av kedjesträckare,skulle jag vara glad om min hoj tog lite mer olja i stället..

sedan att honda gör bra motorer kan ju ingen säga nkt om, det enda jag vet från tidigare modeller som kan jämföras med våra babys fel, är väl slitna kopplingskorgar på fireblade 900 då..

ps detta riktar inte in sig på nya hojjar, dom kan ni ta upp ngn annanstans

Last edited:
mojjsan skrev:
snicksnack, r1 har en sprängsäker motor, om man kallar den helskrot bara för man kanske får byta ringar i den är ju löjligt.. LÖJLIGT, simpelt fel att få lådan att hålla med, kan du ju jämföra med gixxer som rasar hela toppen mm pga av kedjesträckare,skulle jag vara glad om min hoj tog lite mer olja i stället..

sedan att honda gör bra motorer kan ju ingen säga nkt om, det enda jag vet från tidigare modeller som kan jämföras med våra babys fel, är väl slitna kopplingskorgar på fireblade 900 då..

ps detta riktar inte in sig på nya hojjar, dom kan ni ta upp ngn annanstans[/QUOT

ja då får jag väl hoppas att min nypåsatta kedjesträckare (manuell) inte går sönder, för jag skulle säkert bli gladare om den började läcka olja, dricka olja, växlarna börja strejka eehhh.... :huvet

abethebabe skrev:
...

ja då får jag väl hoppas att min nypåsatta kedjesträckare (manuell) inte går sönder, för jag skulle säkert bli gladare om den började läcka olja, dricka olja, växlarna börja strejka eehhh.... :huvet

Jag tror du har lite otur när du tänker. Det där är inget som gäller alla R1, det gäller R1 som är hårt körda och inte servade ordentligt. En Gsxr hade garanterat fått samma problem.

Men ge er, vissa gillar suki andra yama, SLÄPP DET! och hjälp mig med mitt problem längst upp på sidan. så kan vi alla vara vänner och köra tillsammans i sommar... :pannkyss

HanneZ skrev:
Jag tror du har lite otur när du tänker. Det där är inget som gäller alla R1, det gäller R1 som är hårt körda och inte servade ordentligt. En Gsxr hade garanterat fått samma problem.

läste du inte de första inlägget på den här tråden??? yamahaägare som klagar på alla dessa problem som har beskrivits!

Lägg ner nu!!

Detta var väl ingen "hojmätartråd" om jag inte minns helt fel?

Alla saker har sina fel och brister...end of story (och alla glada) :)

Till trådskaparen: finns det någon servicebok(eller kvitton) till hojen? När importerades den? besiktingspapper?

precis och mitt förslag var köp en gixxer1 var det så farligt? :tummenupp

abethebabe skrev:
läste du inte de första inlägget på den här tråden??? yamahaägare som klagar på alla dessa problem som har beskrivits!

jag kan liksom ingenting om sådana här grejer,

Citat från dig i tidigare tråd när du inte kunde lista ut om du hade fuggar eller insprut på din hoj. Tror personligen du saknar den kompetens och erfarenhet för att kunna uttala dig i detta ämnet. Så om du inte har något vettigt att tillägga så kan du vara tyst... :tummenupp

ps. vill fortfarande ha hjälp med min fråga som jag är för dum för att svara på... :3freak

pakopak skrev:
jag kan liksom ingenting om sådana här grejer,

Citat från dig i tidigare tråd när du inte kunde lista ut om du hade fuggar eller insprut på din hoj. Tror personligen du saknar den kompetens och erfarenhet för att kunna uttala dig i detta ämnet. Så om du inte har något vettigt att tillägga så kan du vara tyst... :tummenupp

ps. vill fortfarande ha hjälp med min fråga som jag är för dum för att svara på... :3freak

prata jag med dig?

abethebabe skrev:
prata jag med dig?

med tanke på att du smutskastade yamaha så blev det mitt problem också. när du startar trådar så vill ju inte du heller att folk ska hålla på att fula sig.

--------------------------------------------------------------------------------

tex. ps! sarkasmiska inlägg undanbedes vänligen men bestämt, har du inget tips som skulla kunna hjälpa mig? skriv av dig på nån annan tråd, tack!

--------------------------------------------------------------------------------

kommer från en av dina trådar, så följ nu ditt eget råd och dra...

Last edited:
pakopak skrev:
med tanke på att du smutskastade yamaha så blev det mitt problem också. när du startar trådar så vill inte du att folk ska hålla på att fula sig.

tex. ps! sarkasmiska inlägg undanbedes vänligen men bestämt, har du inget tips som skulla kunna hjälpa mig? skriv av dig på nån annan tråd, tack!

kommer från en av dina, så följ nu ditt eget råd och dra... sen heter det sarkastiska...

alltså! jag röstade på att han skulle köpa sig en gixxer! därefter börjar alla påhopp, men ber om ursäkt för att jag tyckte det! kul att du tar dig tid å kolla upp mig, så du har lite skinn på näsan :tummenupp

man kan ju svara lite seriöst. om du hade kommit in och sagt att jag har fått en bula i tanken på min gixxer och jag hade föreslagit att du skulle köpa en yamaha istället... Det funkar ju inte. så om någon har ett seriöst svar på våra frågor om växellådsproblem så kom med dem!

till trådskaparen, köp en r1á du , bara massa tomtskitsnack om den, kolla upp om det är extra * i ramnr är ju bra om det är det, du får mkt mkt hoj för dom pengarna " ren fakta" sedan om den nu skulle ta lite olja, fyll på i så fall, är inget direkt fel att dom gör det..enda felet jag tycker är bromsarna men det botas rätt bra med stålomspunnet, sedan kolla och testa den, är ju du som känner om det är en ok hoj samt om den passar dig //M

abethebabe skrev:
mojjsan skrev:

ps detta riktar inte in sig på nya hojjar, dom kan ni ta upp ngn annanstans[/QUOT

vem har sagt ngt om oljeläckage ? , tycker det låter på dig att du ångrar dig att du inte köpte en yamaha själv i stället ..

pakopak skrev:

:fakta

Pakopak,

Jag har aldrig varit i närheten av en R1 eller sett hur de ser ut motormässigt, så jag bara gör en vild gissning här.

Min gissning är att något i mekanismen som håller växeltrumman i läge (ett läge för varje växel plus friläge) har gett sig (exempelvis en fjäder), och din trumma har lagt sig en bit utanför växelläge. Detta leder till att mekanismen som byter växel (två små armar med klor på som drar på varsin sida av växeltrumman för att rotera den till nytt läge när du trycker på pedalen) inte får tag i trumman när du försöker växla.

Om det är som jag misstänker borde du lätt kunna se detta genom att plocka av kopplingskåpan då detta har suttit på höger sidan av motorn på alla konstruktioner jag hittills stött på.

R1 98

MestHemlig skrev:
Hej! satt på forumet o letade lite men vid sida 5 orkade jag ej längre hehe.

Är i takt med att köpa en enligt säljaren "välvårdad" R1 -98 tyskimport.
Vad är det man bör tänka på när man åker och ska kolla på den?

Nu sitter det en styrdämpare på den så det problemet bör vara ur världen. men från vääääääääääldigt opålitliga källor har jag hört att förgasaren kan vara ett problem? stämmer det?
Sen om det är något mer man bör vara extra observant på när man tittar.
Tack för svar /David

Som sagt kolla 2ans växel noga.Och att det går lätt att lägga i friläge vid stilla stående.Testkör hojen och lyssna på 1an och 2an, det är de som får mest stryk.Kostar ungefär 10.000kr och laga 2ans växel om bägge dreven
e kassa.Hade otur å köpte en sån hoj. :gnissla
Men jag är väldigt nöjd med den nu :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma