Yamaha R1 -98

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
Hej! satt på forumet o letade lite men vid sida 5 orkade jag ej längre hehe.

Är i takt med att köpa en enligt säljaren "välvårdad" R1 -98 tyskimport.
Vad är det man bör tänka på när man åker och ska kolla på den?

Nu sitter det en styrdämpare på den så det problemet bör vara ur världen. men från vääääääääääldigt opålitliga källor har jag hört att förgasaren kan vara ett problem? stämmer det?
Sen om det är något mer man bör vara extra observant på när man tittar.
Tack för svar /David
 
MestHemlig skrev:
Hej! satt på forumet o letade lite men vid sida 5 orkade jag ej längre hehe.

Är i takt med att köpa en enligt säljaren "välvårdad" R1 -98 tyskimport.
Vad är det man bör tänka på när man åker och ska kolla på den?

Nu sitter det en styrdämpare på den så det problemet bör vara ur världen. men från vääääääääääldigt opålitliga källor har jag hört att förgasaren kan vara ett problem? stämmer det?
Sen om det är något mer man bör vara extra observant på när man tittar.
Tack för svar /David
Förgasaren har jag aldrig hört att det är nåt strul med. Du ska kolla samma saker på R1:an som på alla andra hojar!
 
kolla styrlagret, samt att dom kan dra en jävulsk massa olja dock lite svårt att kolla upp. samt svinglagren..
 
Man ska givetvis också kolla hur växellådan mår. Hårt körda R1:or har ofta problem med att 2:an hoppar ur. För att testa, kör på tvåan och varva upp den högt. Tyvärr kan ju det vara svårt just nu med tanke på vädret nu ...


Som nämns ovan är också styrlagret viktigt. Kolla även framdämparna om de läcker olja.


-98:an hade också en del fabriksåtgärder. Det ska vara 3 st * vid ramnumret har jag för mig (men jag är inte helt säker ... sök på forumet så finns det säkert kommentarer om det).
 
som sagt , olja förtärs i mängder inge kul :hihi
 
-98 hade lite problem med 2:an som sagt, kolla den eller det kanske finns sjtärnor vid ramnummret om det är åtgärdat, Jag vet inte. Annars är det väl över lag ett stabilt köp.
 
Shidoshi skrev:
Man ska givetvis också kolla hur växellådan mår. Hårt körda R1:or har ofta problem med att 2:an hoppar ur. För att testa, kör på tvåan och varva upp den högt. Tyvärr kan ju det vara svårt just nu med tanke på vädret nu ...


Som nämns ovan är också styrlagret viktigt. Kolla även framdämparna om de läcker olja.


-98:an hade också en del fabriksåtgärder. Det ska vara 3 st * vid ramnumret har jag för mig (men jag är inte helt säker ... sök på forumet så finns det säkert kommentarer om det).

-98:an hade bara en kylarslang från pumpen som skulle bytas á 50:-
 
Problemet med 2:ans växel som hoppar ur åtgärdas relativt enkelt genom att byta nån fjäder som kostade typ en hundring eller nåt....

Kolla det vanliga, styrlager, drivpaket, däck, svinglager, att all el funkar... Och att kopplingen inte slirar...
 
Hade hög oljeförbrukning på min -00. Annars en kanonhoj.
 
Macke skrev:
Problemet med 2:ans växel som hoppar ur åtgärdas relativt enkelt genom att byta nån fjäder som kostade typ en hundring eller nåt....

Kolla det vanliga, styrlager, drivpaket, däck, svinglager, att all el funkar... Och att kopplingen inte slirar...
Nja nu blandar du nog ihop det. Om fjädern än kass så hoppar alla växlar ur. Om endast 2:an hoppar ur så är lådan kass.
 
HanneZ skrev:
Nja nu blandar du nog ihop det. Om fjädern än kass så hoppar alla växlar ur. Om endast 2:an hoppar ur så är lådan kass.

var väl det som åtgärdades på sk "garanti" att förhindra så det inte skulle gå sönder pga att växelväljaren gjorde att 2 ans drev blev skrot för det inte greppa in som det skulle ? ... så detta skall vara fixat om du extra * i ram nr
? eller har jag fel här
 
mojjsan skrev:
var väl det som åtgärdades på sk "garanti" att förhindra så det inte skulle gå sönder pga att växelväljaren gjorde att 2 ans drev blev skrot för det inte greppa in som det skulle ? ... så detta skall vara fixat om du extra * i ram nr
? eller har jag fel här
Fjädern byttes nog inte på garanti. Den gick sönder på min 99:a iaf.
 
Lånar tråden, Vad kan man gåra mot oljeförbrukningen? Är det nya ringar som gäller?
 
mojjsan skrev:
var väl det som åtgärdades på sk "garanti" att förhindra så det inte skulle gå sönder pga att växelväljaren gjorde att 2 ans drev blev skrot för det inte greppa in som det skulle ? ... så detta skall vara fixat om du extra * i ram nr
? eller har jag fel här

Byttes inte på garantin, då felet ofta uppstod efter ett par år ( Garantitid ute) Det hände dock aldrig på min trotts hård körning. På -99 byttes det ut ngt i växellådan, men vad vet jag inte (kommer inte ihåg).

Men med all säkerhet vet jag att det inte gjordes några åtgärder på -98:an mer än kylarslangen. Jag fick iaf inte utskickat ngn kallelse från Yamaha angående växellådan.
 
Last edited:
HanneZ skrev:
Nja nu blandar du nog ihop det. Om fjädern än kass så hoppar alla växlar ur. Om endast 2:an hoppar ur så är lådan kass.

Näej, jag är tämligen säker på att det var en fjäder som skylle bytas. Gjorde det nämligen själv på min race-R1 från -99. Fjädern inhandlades på MC-Varuhuset för en larvig summa...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top