Yamaha R1---> 98:a

Bergare skrev:
98:an ja hade förra året drog jävla mycke olja iaf.. Annars var de inget knas...
R1:an drar mycket olja. Kör man med halvsyntet istället för helsyntet så drar den mindre.

Mr M prova sök lite på forumet så får du fram ganska mycket info.
Prova använda följande sökord "*r1* *98*"

en tråd om ämnet

Last edited:
växellådan på 98a och 99a är inte mycket att hurra sig över.. Köp hellre en 00a då har det uppdateras en del och det är klart värt att lägga på lite mer pengar för en 00a..

-MLM- skrev:
växellådan på 98a och 99a är inte mycket att hurra sig över.. Köp hellre en 00a då har det uppdateras en del och det är klart värt att lägga på lite mer pengar för en 00a..
Beror helt på hur man kör hojen. Man kan köra slut på en 00:a också.

98:an har en fördel att vara ganska "billig" i försäkring jämfört med en 00:a.

-MLM- skrev:

Hmm är dom inte? ... har slangat hejjvilt med min 99:a.... 3:e säsongen nu ... enda strulet har vart en fjäder till växel föraren . *peppar pappar ta i trä* som pajjat ... hmm -- man ska nog misshandla den riktigt ordentligt om den ska pajja ... GÅR SOM EN SKOTT !

YYOOOhooo ...

växellådan på 98-99 är lite ovillig speciellt när man ska lägga i 2an, men vad fan man vänjer sig med det med, jag missar extremt sällan en växel iaf.
00 är lite uppdatererad och något smidigare men annars är det ju samma hojar det här.
Som nån nämnde så blir försäkringen billigare på en 98 än en 00 även om de har samma effekt på pappret.
Kolla som sagt vid köp att 2an verkligen funkar som den skall, dra hårt på växeln ända till rött, den får absolut inte falla ur då är det dax för rivning av motorn.

Silwer skrev:
Kolla som sagt vid köp att 2an verkligen funkar som den skall, dra hårt på växeln ända till rött, den får absolut inte falla ur då är det dax för rivning av motorn.
Viktigt att kolla oavsett årsmodell.

Annars kolla det vanliga när det gäller sporthoj.
-Drivpaket/kedja
-Dämpare
-Däck (dom är dyra)
-Hur ofta den är servad (ifall den är servad på verkstad är mindre viktigt. Bara det är gjort regelbundet och ordentligt)
-Kopplingen (att den inte är sliten)
-Det allmänna skicket (har den varit krashad eller dyl.)
-Garantiåtgärder (stjärnorna vid ramnummret)

-MLM- skrev:
Som tidigare talare, det har med hur mycket våld du tillför växellådan. Jag manglade min 02 R1 växellåda nog så att 3 st kugg i växellådan gick i bitar vilket orsakade ett 4cm stort hål bak i motorn.

-99 är den bästa årsmodellen heltklart, -98:ans barnsjukdomar är fixade och motorn har mest tryck. -00 blev hojen "civiliserad" med lite högre etta och en mildare tändkurva, i många bänktester gav den dessutom mindre maxeffekt än -99.
På -99:an så finns precis dom egenskaper som gör R1:an så skojig, framförallt den häftiga vridpuckeln vid 6000 rpm som kastar upp framhjulet på tvåan. 00:an vibrerar mindre, går mjukare men är inte alls lika skoj att köra, det skall vara brutalt:-)))

Swedie skrev:
Som tidigare talare, det har med hur mycket våld du tillför växellådan. Jag manglade min 02 R1 växellåda nog så att 3 st kugg i växellådan gick i bitar vilket orsakade ett 4cm stort hål bak i motorn.

Med andra ord, köp ingen hoj av Swedie

Min R1a 98 är kanon :tummenupp
På bänkningen så stod allamed vidöppna ögon och än idag pratas det om den. För den fick grymt bra resultat :banana

Barnsjukdomar, Hmmmm...det är väl när jag kör den :D

Har för mig att dom bytt något på den som ska vara barnsjukdom men kommer ej i håg vad. Det var innan den kom i min ägo

Liwa1 skrev:
Min R1a 98 är kanon :tummenupp
På bänkningen så stod allamed vidöppna ögon och än idag pratas det om den. För den fick grymt bra resultat :banana

Barnsjukdomar, Hmmmm...det är väl när jag kör den :D

Har för mig att dom bytt något på den som ska vara barnsjukdom men kommer ej i håg vad. Det var innan den kom i min ägo

hur många pollar hade du?

det som är bytt på garantin är någon kopplingsfjäder eller liknande + några skruvar till stödet har jag för mig!

har köpt en 98 går som ett troll man får hålla i sig har kört ca 100 mil och älskar den (fasten den ser ut som skit)

klart du ska ha en r1 98 reservdelarna ligger i drivor billigt och bra !

hornet oskar skrev:
hur många pollar hade du?

det som är bytt på garantin är någon kopplingsfjäder eller liknande + några skruvar till stödet har jag för mig!

har köpt en 98 går som ett troll man får hålla i sig har kört ca 100 mil och älskar den (fasten den ser ut som skit)

klart du ska ha en r1 98 reservdelarna ligger i drivor billigt och bra !

njä nittiåttan byte de kopplingskorg på dessutom.

Som det står i AoMC artikeln

"Bromsklossarna byttes på garantin eftersom det bildades oxid mellan stålplattan och själva friktionsmaterialet. Styrlagret byttes också på garantin. Ryckutjämnarna i baknavet samt kopplingskorgen ersattes på första årsmodellen. Slangklämmorna till kylarslangen vid termostathuset hade en tendens att släppa och byttes därför. Bultarna till sidostödet på -99 och -00 hade en tendens att lossna. De byttes därför ut och säkrades med låsbricka på baksidan. Allt detta är sådant som Yamaha tagit på sin lott att åtgärda. Kolla så att det är gjort på det exemplar du är intresserad av! Speciellt viktigt om det är en direktimporterad hoj."

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman